Zenés színház

Varázslás felsőfokon – beszélgetés a Hamupipőke három Tündérkirálynőjével

2024.10.21. 14:05
Ajánlom
Bűbájban igazán bővelkedik a Budapesti Operettszínház új, Hamupipőke-produkciója. Hogy pontosan mitől lesz különleges, arról a novemberi ősbemutató kapcsán a Tündérkirálynőt alakító Bojtos Lucával, Kiss Diánával és Süle Dalmával beszélgettünk.

A Hamupipőke zenéjét Pejtsik Péter, szövegét Orbán János Dénes írta, a rendező Bozsik Yvette – csakúgy, mint Az Orfeum mágusa című, szintén a színház megrendelésére készült darab esetében. Ez utóbbi kapcsán ketten már dolgozhattatok az alkotó trióval. Hasonlóan építkezik a mostani előadás is?

Bojtos Luca: Igen; mondhatjuk, hogy már egy összeszokott csapattal dolgozunk, ami nyugalmat és biztonságérzetet ad. Nagyon szerencsés, hogy egy készülő mű születésénél lehetünk jelen, hiszen egy bizonyos pontig ránk formálhatják a szerepet. Részt vehetünk az alkotófolyamatban, elmondhatjuk a meglátásainkat, hogy mi komfortos, és mi kevésbé az.

Kiss Diána: Mindig jó érzéssel töltött el, amikor arról olvastam, hogy a zeneszerzők komponálás közben együtt dolgoztak a művészekkel. Sokszor kimondottan bizonyos énekesekre írták a szerepeket, figyelembe véve és kiaknázva az egyén kvalitásait. Az Orfeum mágusában is volt arra lehetőség, hogy Carola Cecíliának egy nagyobb ívű belépőt javasoljak, amiből aztán fantasztikus dalt kerekítettek a szerzők.

Firtos, a Tündérkirálynő szerepében is van egy csipetnyi primadonnaság,

és itt is megértő fülekre talált egy hasonló típusú kérés, így reményeim szerint egy újabb sláger születik.

BojtosLuca_SuleDalma_KissDiana_foto_JanusErika-135528.jpg

Bojtos Luca, Süle Dalma és Kiss Diána az olvasópróbán (Fotó/Forrás: Janus Erika / Budapesti Operettszínház)

Mindhárman szopránok vagytok, de más habitussal rendelkeztek. Hogyan adjátok meg az egyéni karakterét ugyanannak a figurának?

Süle Dalma: Sokféle kvalitás szükséges hozzá, nagyon hangsúlyos, már-már főszerepről van szó.

Én kinyitom a szívemet-lelkemet, úgy keresem ennek a tündérnek a lényegét, igazságát.

Fontos előkép számomra Jules Massenet Hamupipőke című operája, amit olyan rendezésben láttam, amelyben igazi mesevilágot teremtettek – csakúgy, ahogy Bozsik Yvette és alkotótársai a mostani produkcióban. Nagyon sokat fogunk varázsolni!

KD: Gyermekkorom meghatározó Hamupipőke-élménye a Walt Disney-féle klasszikus rajzfilm volt, amiben a jótündér egy kedves idős hölgy. Az Operettszínház adaptációjában azonban egy teljesen más karakterrel találkozhatunk. Hamupipőke egy fiatal és törékeny lány, a jótündér pedig egy nőiesebb karakter (ezért tündérkirálynő és nem tündérkeresztanya), ugyanakkor az anyai minőség is megjelenik a szerepben. Firtos „irányítja” Hamupipőke és a Herceg sorsát, mellettük van, biztonságot ad számukra.

BL: Nagyon különböző karakterek vagyunk; külsőre, személyiségben és a hangunk szempontjából is, de Firtos egy rendkívül komplex, összetett jellem, ami a zenei anyag szempontjából is megmutatkozik, így a szerepben mindannyian kiemelhetjük a saját színeinket. A tündérkirálynőnek van egy díva oldala, tartása, királynői attitűdje, de én inkább a kedvességét, a jóságát, odaadását, a segítő szándékát szeretném kiemelni. Firtost egy ,,ezerarcú tündérnek” látom, aki mindig azt az oldalát mutatja, amire a világnak és a pártfogoltjának leginkább szüksége van:

az árva Hamupipőke az anyai szeretet, támogatás hiányától szenved a legjobban, ezért Firtos ezt az anyai minőséget pótolja az életében.

BojtosLuca_foto_BudapestiOperettszinhaz-135545.jpg

Bojtos Luca (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Hamupipőke története nagyon régi, több feldolgozása is született az idők folyamán. Mitől egyedi az Operettszínház előadása?

KD: Azt gondolom, Pejtsik Péter és Orbán János Dénes ezzel a művel műfajt teremtettek. Tulajdonképpen egy olyan mesedarabról van szó, ami magyar gyökerekkel rendelkezik. A csángó vonal nagyon erősen megjelenik benne, az alkotók Erdélyi János Az özvegy ember és leánya című könyv meséjét és a Benedek Elek-féle változatot vették alapul, ahol a két fiatal árva, mindketten elveszítették az édesanyjukat, és nem bálban, hanem a templomban találkoznak először.

SD: A darab zenei anyagában a csángó népdalok, a musical és az operett műfaja, különböző zenei idézetek is jelen vannak a popzenétől Bartókig, de Pejtsik Péter zsenialitásának köszönhetően mindez koherens zenei nyelvvé áll össze.

A darab alapja egy gyerekmese, de a produkcióban komoly és nehéz kérdések is előkerülnek. Mennyire szól az előadás gyerekeknek és mennyire felnőtteknek?

KD: Családi mesedarabnak szánjuk, ami egyszerre ragadja meg a kisebbeket és a nagyobbakat. Az árvaság, a gyász, valamint számos társadalmi kérdés felmerül a darabban, sokan fognak ismerős helyzetekkel találkozni a történeten belül.

BL: A darab nagyon rétegelt, megvan a mélysége és megvan a játékossága, mindenki megtalálhatja benne, ami megszólítja, amihez kapcsolódni tud. Egyszerre nagyon látványos, szórakoztató előadás, jelen vannak vicces, gonosz, kedves és szerethető karakterek is, amikkel a gyerekek könnyen tudnak azonosulni. A felszín alatt pedig tragikus sorsokat tár fel, és komoly társadalmi problémákat boncolgat.

SD: Nagyon fontos mondata volt Bozsik Yvette-nek az első olvasópróbán, hogy

a rendezés alapja a felnőttekben mélyen élő belső gyermek gyógyítása.

A 21. században ez egy nagy küzdelme sokaknak, amiről mindenképp beszélni kell, akár egy ilyen darab segítségével is.

KissDiana_foto_BudapestiOperettszinhaz-135543.jpg

Kiss Diána (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Firtos hogyan illeszkedik eddigi szerepeitek sorába?

BL: Minden szerep más: különböző vágyakkal, motivációval, konfliktusokkal; más a kulcsa és a megoldása is. Ez a szerep ráadásul zeneileg is nagyon összetett, hiszen az énekelnivalóban találunk csángó népdalt, nagyívű Disney-dallamokat, musicalt, operettet és operai íveket is.

KD: Ismét történelmet írunk, ősbemutató készül, amelyben mi formáljuk meg először Firtost, a Tündérkirálynőt. Ez ad egy nagyobb fokú alkotói szabadságot, de egyben a felelősség is nagyobb ezáltal, hogy milyennek mutatjuk a karaktert.

Érdemes lesz mindhármunkkal megnézni a produkciót, mert mindegyikünk kicsit másképp építi fel ugyanazt a szerepet.

SD: Számomra Firtos azért is szép feladat, mert egy nagyszínpadi produkciónak lehetek részese. Kihívást jelent, mert sok olyan kvalitást kell megmutatnom, ami az operai világban – ahonnan jövök – nem feltétlenül van jelen. Ilyenek a táncok, amik sok mozgásszínházi elemet tartalmaznak, és a prózai részek is különlegesek. Bozsik Yvette spiritualitása minden mozzanatban megjelenik.

A látványvilág hogyan illeszkedik a koncepcióba?

KD: Berzsenyi Krisztina jelmezei gyönyörűek. Ferenczfy-Kovács Attila díszletei is a mesék jellegzetességeit hordozzák, a tündérek világa pedig – ahol csodalények is feltűnnek – kifejezetten színes. Az óriási LED-fal tovább fokozza a meseszerű, varázslatos tér érzetét.

BL: A jelmezek valóban kivételesen gyönyörűek. Szubrettként is szép ruhákba bújtatnak a tervezők, de most igazán el vagyok kényeztetve: varázslatos tündérruhákat kapunk. Annyira tetszenek a kreációik, hogy mostantól mindent ezekben szeretnék énekelni a gálakoncerteken, még a Cintányéros cudar világot is! (nevet)

SuleDalma_foto_BudapestiOperettszinhaz-135543.jpg

Süle Dalma (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Mit üzen nektek Hamupipőke története?

KD: A János vitéz Iluskája – akit szintén szerencsém van megformálni a Budapesti Operettszínházban – közel áll Hamupipőke lényegiségéhez. Az árvasága, az ártatlansága, az egyszerűsége, a természethez való közelsége és a mondanivalója is nagyon hasonló: vigyáznunk kell a lelkünkre, egymásra, és ahol tudunk, segítsünk a másiknak.

SD: A mozaikcsalád korunk sajátossága. Sokan élnek benne, megtapasztalva minden pozitívumát és negatívumát. Nekik erős képet mutathat ez a darab, és talán a saját életükben is másképp viszonyulnak majd a testvériséghez, a szeretethez, az elfogadáshoz.

BL: Van bennem egy nagy adag idealizmus és gyermeki naivitás, ezért nagy hatással van rám is a mese varázsvilága… Mindenkinek vannak kisebb-nagyobb nehézségei, de bíznunk és hinnünk kell abban, hogy jóra fordulnak a dolgok.

Járjuk a magunk útját, de mindezt tegyük úgy, hogy ne sebezzünk meg senkit.

Megértéssel forduljunk egymás felé, és ne nehezítsük meg a körülöttünk lévők életét.

KD: A Budapesti Operettszínházba – ahogy más színházakba is – leginkább azért jönnek a nézők, hogy kikapcsolódjanak, néhány órára elfeledjék a külvilágot, nagyokat nevessenek vagy épp kisírják magukat. Ha tényleg azt érzi majd a közönség, hogy egy másik világba, esetünkben egy mesevilágba varázsolták, akkor elértük a célunkat.

Pejtsik Péter és Orbán János Dénes Hamupipőke című operettmusicaljét november 15., 16. és 17-én mutatja be a Budapesti Operettszínház, Bozsik Yvette Kossuth-díjas balettművész, koreográfus rendezésében.

További információ és jegyvásárlás ide kattintva! »»»

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Kiss Diána, Süle Dalma és Bojtos Luca (fotó/forrás: Budapesti Operettszínház)

„Megéri jónak lenni” – interjú a Budapesti Operettszínház készülő operettmusicaljének szereplőivel

Kapcsolódó

„Megéri jónak lenni” – interjú a Budapesti Operettszínház készülő operettmusicaljének szereplőivel

Pejtsik Péter és Orbán János Dénes Hamupipőke című operettmusicaljét november 15., 16. és 17-én mutatja be a Budapesti Operettszínház, Bozsik Yvette Kossuth-díjas balettművész, koreográfus rendezésében.

Estéről estére más húrokat pendítenek meg bennem a szerepeim – interjú Kiss Diánával

Estéről estére más húrokat pendítenek meg bennem a szerepeim – interjú Kiss Diánával

A Margitszigeti Színház sokszínű nyári programkínálatának várva várt eseménye a Budapesti Operettszínház Mária főhadnagy című előadása. A címszerepet Kiss Diána alakítja, aki ezzel a szereppel tér vissza arra a helyszínre, ahol operettszínházi karrierje kezdődött.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Szlovák film nyerte a fődíjat Karlovy Varyban

Fliegauf Bence Jimmy Jaguár című alkotása nem nyert díjat Közép-Európa egyetlen A-kategóriás szemléjén. Kovács István Ostrom című nagyjátékfilmje a KVIFF Talents szakmai program díjában részesült. A rangos fesztiválon Stellan Skarsgaard-t is elismerték. 
Színház

„Ez a díj örök kőszegivé tett” – Balázs Andrea nyerte el az idei Hollósi Frigyes-díjat

A Hollósi Frigyes-díjat a Kőszegi Várszínház 2022-ben alapította, a színház fennállásának 40. évfordulóján: annak a színművésznek adják át, akinek a Kőszegi Várszínház nagyszínpadi bemutatójában nyújtott alakítása a leginkább tetszett a közönségnek.
Vizuál

Holtan találták a férfit, akiről díjnyertes dokumentumfilm készült

A 62 éves František Klišíkre egy tóban találtak rá július 13-án, egy nappal azután, hogy a róla és ikertestvéréről készült dokumentumfilm fődíjat nyert Karlovy Varyban. A rendőrség szerint semmi nem utal bűncselekményre. 
Klasszikus

Fenséges hangok – nyári orgonakoncertek

Idén is gyönyörű és változatos klasszikus zenei estekkel várják az érdeklődőket Teleki Miklós Artisjus-díjas orgona- és zongoraművész és vendégei július 21. és augusztus 18. között a városközpont neoromán templomában.
Plusz

Átadták a Kisjankó Bori Országos Hímzőpályázat díjait

A 2025-ben immár 31. alkalommal megrendezett Kisjankó Bori Országos Hímzőpályázatra idén rekordszámú pályamű érkezett, 102 alkotó 409 munkája. A népi kézművesség egyik legrangosabb szakmai eseményének számító megmérettetés kiemelkedő színvonalon zajlott.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Közeleg a Jó estét nyár, jó estét szerelem premierje a Zenthe Nyáron

Salgótarján idén nyáron újra a kultúra fővárosává válik Nógrád vármegyében: július 8. és augusztus 16. között ismét színházzal telik meg a város főtere: elindult a Toyota Salgótarján-Zenthe Nyár 2025, a régió legnagyobb szabadtéri színházi eseménye.
Zenés színház ajánló

„A humort is őszintén kell játszani” – beszélgetés Peller Annával és Peller Károllyal

Július 14-én a Benczúr Kert ad otthont A bagoly és a cicababa című kétszereplős komédiának, amely májusban nagy sikerrel debütált a 6SZÍNben a Propeller Team produkciójaként.
Zenés színház hír

III. Béla életét bemutató történelmi musical ősbemutatójára készülnek

A Fehér Tibor műve alapján, Nyitrai László zenéjére, Máthé Zsolt rendezésében készülő produkció bemutatójára október 27-én 19 órakor a Pesti Vigadóban kerül sor.
Zenés színház hír

Ázsiai musicalfesztiválon nyert első díjat a Tesla

A kontinens legjelentősebb musicalfesztiválján, a DIMF-en a Nikola Tesla – végtelen energia című produkciót díjazták. Az elismerést Sebestyén Áron zeneszerző vette át.
Zenés színház kritika

Carmen, a pszichoterapeuta

Dmitrij Csernyakov rendező radikálisan nyúlt a Bizet-opera cselekményéhez a brüsszeli La Monnaie előadásában. De vajon megállja-e a helyét a Carmen története, ha kiderül, hogy minden csak játék, színlelés? A június 18-ai előadáson jártunk.