Zenés színház

Várkonyi Mátyás: „Ez lesz a legjobb Dorian Gray”

2018.01.19. 12:19
Ajánlom
1990-ben a Rockszínházban musical készült Oscar Wilde kultikus regényéből, a Dorian Gray arcképéből, és a darab legalább annyira vitatott – és sikeres – lett, mint a könyv. Most az Operettszínház Kálmán Imre Teátrumába kerül a mű, a zeneszerzővel, Várkonyi Mátyással a január 19-i bemutató előtti napokban beszélgettünk.

Huszonnyolc éves a Dorian Gray, amely a Rockszínházból egészen Angliába és Németországba is eljutott. Miért szeretik ennyire az emberek ez a musicalt?

– Nem szokványos sikerről volt szó, ahol óriási vastapssal végződik a premier, és a mű rögtön elfoglalja a méltó helyét a zenés színházi irodalomban. Ahogy a regénnyel kapcsolatban is, úgy a musicalt illetően is sok egymásnak ellentmondó véleményt hallottunk,

volt, aki rajongott érte, volt, aki utálta, rangos kritikusok is sokfélét írtak. Talán ez az egyik értéke: nem könnyen befogadható.

Ugyanez a megosztó jelleg mutatkozott meg Angliában, ahol egyesek felháborodtak, hogy mit csináltunk az ő Oscar Wilde-jukkal, mások pedig el voltak ragadtatva, mennyire máshogy látjuk mi, magyarok ezt a világot.

Várkonyi Mátyás

Várkonyi Mátyás (Fotó/Forrás: Gordon Eszter)

Utólag nézve az idő csak a darabnak dolgozott,

lemorzsolódtak a rosszalló vélemények. Én is csodálkoztam, hogy egy önmagát újrateremtő legendává vált ez az alkotás. Michael Kunze írta a német szöveget, ami egy hatalmas dolog, közben a Dorian Gray-téma bekerült a zenés színházi repertoárba, az oroszok és koreaiak is megírták a maguk feldolgozását. Ráadásul sokan használták azokat a megoldásokat, amiket Ács Jánossal (a musical szövegírójával – a szerk.) kigondoltunk: a Gesamtkunstwerk használatát, az operai formátumot, a kisegyüttes és a balett jelenlétét.

Miért mondta a komponálás előtt, hogy ebből a regényből nem lehet musicalt írni?

– Legyünk őszinték, a musicalek librettója általában nem váltja meg a világot, de a Rockszínházban célkitűzés volt, hogy irodalmi alapú műveket is írjunk. A Dorian Gray túl bonyolultnak tűnt: ez egy mélylélektani dráma. Számomra a legfontosabb téma a nárcizmus, az önimádat volt benne, de sok másról is szó van, a művészet és az ember viszonyáról, az öregedésről.

Homonnay Zsolt és Csengeri Attila korábban a főszerepben, most Lord Henry, illetve Basil, a portréfestő szerepében jelennek meg. Milyen érzés így dolgozni velük?

– Ugyan eltelt 25-30 év, de ha valaki úgy vesz részt egy darabban, ahogy ők, másképp áll hozzá újra. Nagyon szeretem, ahogy a „régi színészek” öntudatlanul átadnak valamit az „új szereplőknek”, akár praktikus tanácsokat is. A Dorian Grayjel újrateremtődött a régi rockszínházi hangulat, és az Operett fiatal tehetségei is éreznek valami ennek az ihletéséből.

Hogyan változik ez a darab azzal, hogy az Operettszínházba került?

– Az Operettszínházban mindig tervezték, hogy műsorra tűzik a Dorian Grayt, és ez az álom ebben az évadban végre valóra vált: Réthly Attila rendező és Bodor Johanna koreográfus vette kezébe a művet. Attilának azért is örülök, mert ő nem a Rockszínházhoz kötődik, de ugyanaz a habitus jellemzi őt, mint Ács Janit, így egy keményebb, maibb feldolgozás jön létre. Közben nem csak a zenét kellett frissíteni, hanem a szöveget is. Tehát az előadás új élmény lesz annak is, aki még emlékszik a korábbiakra is. Ami engem illet,

„Nem tudod becsukni a szemed”

Kapcsolódó

„Nem tudod becsukni a szemed”

Január 19-én mutatja be a Budapesti Operettszínház Várkonyi Mátyás musicaljét, a Dorian Grayt a Kálmán Imre Teátrumban. Az előadás rendezője és koreográfusa, Réthly Attila és Bodor Johanna szoros szálakkal kötődik az ősbemutató két alkotójához, előbbinek a szövegíró és rendező Ács János, míg utóbbinak a koreográfus Imre Zoltán volt a mestere. A közelgő premier kapcsán tabukról, energiákról, művészi szabadságról és persze a régiekről is beszélgettünk a két művésszel.

szerintem ez lesz most a Dorian Gray legjobb formája.

Várkonyi Mátyás a Dorian Gray próbáján

Várkonyi Mátyás a Dorian Gray próbáján (Fotó/Forrás: Gordon Eszter)

Milyen Dorian Gray lesz Kocsis Dénes?

Ő egyszerűen a szerepre született.

Már évekkel ezelőtt, amikor az Operetthez került, szó volt róla, hogy egyszer majd „pofán csapja a szerep”. De ugyanez vonatkozik Gubik Petrára, aki gyönyörűen játssza Sybil Vane-t. Fantasztikus, ahogy a régi rockszínházasok és az operettesek összekerültek ebben a produkcióban. Hatalmas öröm így dolgozni.

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

Ők kapják idén a Baumgarten-emlékdíjat

Harmadik alkalommal jelentették be a Kukorelly Endre kezdeményezésére létrehozott elismerés díjazottjait. A teljes egészében közösségi adományokból finanszírozott Baumgarten-emlékdíjak átadására a vírushelyzet miatt később kerül sor.
Klasszikus

Kicsoda Oksana Lyniv, Itália első női zeneigazgatója?

A napokban kezdte meg a munkát a bolognai operaházban az ukrán Oksana Lyniv, aki az első női zeneigazgató Olaszországban. Neve a magyar közönségnek is ismerős lehet, hiszen járt már nálunk.
Színház

Anatolij Vasziljev osztályvezető lesz az SZFE-n

A világhírű orosz alkotó a színházrendező szakos hallgatók osztályvezetőjeként érkezik az intézménybe – közölte a Színház- és Filmművészeti Egyetem.
Könyv

Nyáry Krisztián tiltott szerelmekről ír

Február 14-én különleges kötet jelenik meg a Corvina Kiadó gondozásában. A Tiltott irodalom – Klasszikus irodalmi művek az azonos neműek közötti szerelemről című antológia a „Nem kötelező” sorozat második darabjaként kerül a könyvesboltok polcaira.
Színház

Némafilmek színházi köntösben

Egyedülálló produkció a színházi palettán: egy néma, fekete-fehér előadás, amely zenével és különlegesen izgalmas, a némafilmek stílusát idéző játékkal mesél, s közben a néző fantáziáját használja eszközként ahhoz, hogy kibontakozzon egy egyszerre mulatságos és megindító történet.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Egy halálraítélt utolsó percei – Újra műsoron Jake Heggie operája, a Ments meg, Uram!

Mindössze egyetlen élő előadást ért meg a járványhelyzet miatt az Opera tavalyi kortárs bemutatója. Január 21-től ismét a közönség elé kerül Jake Heggie-nek az azonos című film története alapján készült operája, a Ments meg, Uram!
Zenés színház interjú

„Akkor is mosolyogni kell, amikor valami fáj” – interjú Széles Flórával

A mosoly országa Mi hercegnője után Széles Flóra egy kultikus mű, a Veszedelmes viszonyok Tourvelnéjeként debütál a Budapesti Operettszínházban. A zenedráma ősbemutatóként kerül színre a teátrumban, a két előadás közti párhuzamokról, szerelemről és az új bemutató különleges technikai megoldásairól beszélgettünk.
Zenés színház gyász

71 évesen elhunyt Maria Ewing operaénekes

1997-ben vonult vissza a színpadtól, de önálló esteken később is fellépet. Január 9-én, 71 éves korában hunyt el detroiti otthonában – számolt be róla a BBC.
Zenés színház interjú

Kegyetlen szépség a színpadon – interjú Sándor Péterrel

Sándor Péter decemberben még Koksz, a bajkeverő sárkány bőrébe bújva igyekezett eljutni Amerikába, hamarosan azonban Valmont vikomtként hódítja meg a szíveket Pierre Choderlos de Laclos regényének adaptációjában, a Veszedelmes viszonyokban. Szerelemről, nárcizmusról és legutóbbi bemutatójáról, a Rozsda Lovag és Fránya Fridáról beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Ady a vásznon – online premierre készül a Madách Színház

Nyáry Krisztián az idősödő Ady Endre alakját vette górcső alá, munkája nyomán pedig a költő legszeretetéhesebb korszaka jelenik meg. A film-szín-játék filmes eszközök segítségével, de a színház világát megidézve születik.