Zenés színház

Verdi csokoládé-projektje

2017.07.03. 11:58
Ajánlom
A „csokoládé-projekt”: ezzel a munkacímmel emlegette annak idején Verdi a készülő operáját, melynek főszereplője – a korban szinte egyedülálló módon – nem fehérbőrű.

A Shakespeare-drámában egyébként elég hangsúlyos, hogy Otello egy egykori rabszolga, aki mór származása ellenére jelentős pozícióba küzdötte fel magát. Verdi és Boito operájában ez mégsem említődik ennyiszer, annak ellenére sem, hogy a két alkotó "progetto di cioccolatta" munkacímen emlegette az operát.

Az elmúlt bő 130 évben szinte kizárólag fehér tenorok énekelték a főszerepet, az új évezredben viszont egyre többen vélik úgy, hogy nincs ez így jól. Veterán színesbőrű énekesek panaszolják, hogy bőrszínük miatt nem kapták meg a főszerepet: Howard Haskint 1994-ben félretették egy fehér tenor miatt, viszont amikor az lemondta, könyörögtek neki, hogy ugorjon be helyettesíteni. Még megalázóbb volt Michael Austin esete, akivel a 80-as években Alabamában közölték, hogy nem csókolhat meg fehér primadonnát színpadon.

Most megütközést keltett egyesekben, hogy a Royal Opera a német Jonas Kaufmannt szemelte ki Otello szerepére. Pedig akárhogy is nézzük, Kaufmann napjaink legjobb tenorja, aki még soha nem énekelte Otellót. Nem állt eddig rá készen, mondta, ahogy Siegfried szerepére sem a Ringből.

A nézők vegyesen fogadták, amikor 2014-ban az Angol Nemzeti Opera, 2015-ben pedig a Metropolitan olyan produkciókat állított színpadra, melyben Otello nem visel fekete sminket. A Royal Opera House új adaptációjáról Kasper Holten igazgató elmondta, hogy Otello most sem lesz fekete. "A produkció az identitás kérdésére fog fókuszálni, mellyel Otello küzd, a gyökér nélküliséggel és egy idegen kultúrában való élettel, anélkül, hogy a rassz kérdésével foglalkozna." (via)

A jó hír az, hogy az énekes rajongói itthon is megnézhetik a Royal Operaház előadását július 2-án 14 órakor a budapesti Puskin moziban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Zenés színház opera

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.