Zenés színház

Verdi: Traviata

2012.02.27. 17:08
Ajánlom
A Traviata bemutatása idején felháborodást keltett - március 25-én az Operaházban azonban garantált a siker.

Különös, hogy Verdi úgynevezett középső korszakának három operája - a Rigoletto, A trubadúr és a Traviata - ma már a klasszikus operaházi repertoár gerincét alkotják, megszületésük idejében azonban zömmel sikertelen, témáikat tekintve óriási felháborodást keltő alkotások voltak. Egy púpos bolond, egy cigányasszony, vagy egy kurtizán főhősként (hősnőként) való felléptetése az 1850-es évek operaszínpadán majdhogynem a botránnyal volt egyenlő. Különösen azért, mert az alapvető mondanivalója ezeknek a műveknek épp a periférikus jellemeknek a társadalmi normákkal szembeni erkölcsi felsőbbségét hirdette.

Traviata (a tévedt, bukott nő), a kurtizán - ifj. Alexander Dumas kaméliás hölgyének zenés színpadi transzformációja -, emberi méltóságát tekintve felette áll a párizsi nagypolgárság dekadens szalonjainak, sőt, több helyzetben úgy tűnik, hogy tartása nagyobb a fia reputációját féltő tisztes polgári férfiúnál, vagy magánál a lobbanékony fiatalembernél, a szeretőjénél is. A darab fogadtatásában fontos szerepet játszott, hogy operatragédiák színpadán addig még soha nem jelent meg kortárs, polgári témát feldolgozó alkotás, ráadásul ilyen üzenettel. A zenéből pedig kitűnik, hogy Verdi a mű központi figurájával mennyire mélyen tudott azonosulni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Puccini ritkán hallható műve, A fecske az Operaházban

Az itáliai zeneszerző minden operáját felvonultató PucciniFeszt részeként a Kolozsvári Magyar Opera május 26-án és 27-én A fecske című darabbal vendégeskedik ez Erkel Színházban.
Zenés színház operett

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Zenés színház pesti vigadó

Bejelentették Royal Opera House 2019/20-as előadásait

Az élő közvetítésekből vagy ismétlésekből álló mozis évad a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaratermében dobogtatja meg a nézők szívét.
Zenés színház hír

Gustavo Dudamel vezényel majd Spielberg West Side Story-filmjében

A Bernstein-musical újabb filmfeldolgozásáról egyre többet tudunk, de még várnunk kell 2020 karácsonyáig, hogy láthassuk.
Zenés színház opera

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.