Zenés színház

Vérző emberek fogadják a tapsot a Zeneakadémián

2017.03.13. 13:08
Ajánlom
Balczó Péter már megint drogozik a színpadon, Székely Kriszta rendezése megdöbbent, a néger viszont nem fekete az Opera legizgalmasabb előadásában.

Van egy régi „logi-sztori” – krimifeladvány – arról, hogy egy lány az apja temetésén meglát egy helyes férfit, pár nappal később pedig megöli a nővérét. A kérdés: miért? Ezt az életszerűtlen, kellően groteszk és kegyetlen ötletet gondolta tovább Anger Ferenc, amikor A ravatallal szemben szövegkönyvét megírta Mezei Gábor Péter zeneszerző számára. Ebben a drámában minden homályos és érthetetlen, a történet egy saját, önkényes logika mentén halad a megdöbbentő zárlat felé. És ez így van jól, így tesz eleget a thriller műfaji követelményének. És ebből fakad a zsigeri és az operalátogató számára nem sűrűn tapasztalt érzés: az izgalom, mert nem tudjuk, hogy

mi a fene fog történni.

Ducza Nóra a magas hangoknál kissé alul intonál, egyébként átható erővel játszik és énekel, az ilyen alakításokért érdemes eljönni otthonról.

Szalontay Tünde, az idősebb lánytestvér szerepében nem énekel, prózai szöveget mond – nagyszerű látni és hallani őt is. Nincs könnyű dolga, hiszen más műfajban játszó társával kell interakcióba lépnie. Az opera második felében színre lépő férfit a tehetséges bariton, Sándor Csaba alakítja – most nézem az előző előadáson készült fotókat, ott félmeztelenül fogadja a végén a tapsot, péntek este viszont rekordidő alatt öltözött vissza ingbe.

Lendvay Kamilló A tisztességtudó utcalány című operája egy klasszikus Sartre-darab feldolgozása, melyben egy fekete férfit csupán előítéletekre alapozva vádolnak egy bűnténnyel a múlt század első felének Amerikájában. Ebben a drámában mindenki korrupt, még a fekete férfi ártatlansága is csak a néző szimpátiáján múlik. A szenátor (Káldi Kiss András) pozíciója folytán legitimálja magatartását, fia, Fred kokaint szív (Balczó Péter, már megint), a két rendőrt (Csiki Gábor, Bakó Antal) is inkább Guantanamóból szalajtották, mint a sarki őrsről. Fehérre festett balettáncos fiúk szimbolizálják e démoni világ erőit. Azonban a fehér színt politikai trendekkel párosítani hiba lenne – tehát nem, nem a white trash szökdécsel balettcipőben előttünk –, inkább általánosít Székely Kriszta rendezése. Cser Krisztán sem kap arcfestéket,

Kritikapályázat: Szerelem és egyéb drogok

Kapcsolódó

Kritikapályázat: Szerelem és egyéb drogok

Röviden annyit mondhatok a FrenchLateNight premierjéről, hogy a kerek idomok és a kivillanó combok feldobhatnak egy operát, de sokkal hatásosabb, ha Balczó Péter felsétál a színpadra, és belövi magát heroinnal.

ebben az értelmezésben most nem fekete és nem fehér, egyszerűen csak ember.

Az utcalány szerepében Keszei Bori – az este legjobb alakítása. Nagyszerűen mutatja be a férfiak világától függő, a világ szemében bűnös nőt, aki mégis a dráma morális hősévé válik.

Székely Kriszta rendezte a két operát, bátor és hatásos produkciók születtek. Szerencsére a LateNight-sorozat lényege épp az, hogy a rendező elhagyhatja az operai rutint – főleg, ha egy ilyen fiatal hölgy a rendező, aki még fel sem vette azt –, és szabadon „garázdálkodhat”. (Lásd a 18-as karikát.) A Zeneakadémia Solti termében látott két egyfelvonásos opera kortárs a szó legjobb értelmében. És kortárs a zene is, melyet a Vajda Gergely irányítása alatt játszó kisszámú együttes adott elő, pontosan, hatásosan és érthetően.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Színház

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Könyv

Szeressük meg a saját történetünket! – interjú Tompa Andreával

„Tompa Andrea (1971) Kolozsvárott született. Budapesten él” – olvasható a lakonikus életrajz a Haza borítóján. Ez azonban tökéletesen összefoglalja a kötet alapproblémáját. Az írónő térben és időben szabadon mozogva vizsgálja a hazatérés lehetőségét, legyen az az új otthon, Magyarország, vagy a régi, Kolozsvár, ahol már az a kérdés, hogy van-e még visszatérés.
Plusz

Szerkesztő-újságírót keres a Fidelio

A Fidelio Magazint és a fidelio.hu-t kiadó Programmagazin Kiadó Kft. a hazai és nemzetközi kulturális életben jártas munkatársat keres szerkesztő-újságíró pozícióba.
Klasszikus

Várdai István szólójátékával indítja az évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Zeneakadémián nyitja meg az idei évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar október 25-én. Az új művészeti igazgató Várdai István szólistaként is fellép az évadnyitó koncerten. A műsorban J. S. Bach és fia, C. P. E. Bach, valamint Mendelssohn klasszikus darabjai szerepelnek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Eladta alapítója portréját a londoni Királyi Operaház, hogy túlélje a járványt

A képet David Hockney, az egyik legkeresetebb élő művész készítette még a hetvenes években. Értékét az is növeli, hogy Hockney alig fest felkérésre. A portrét követően harminc évig nem vállalt hasonló megbízást.
Zenés színház interjú

Dobri Dániel: „Szavak nélkül mesélek el egy történetet”

Dobri Dániel szemtelenül fiatal és jóképű zeneszerző, zenei vezető. A József Attila Színházban most bemutatott Amadeus zenei világa is az ő „gyermeke”. Ennek kapcsán beszélgettünk színházról, muzsikáról, egy előadás létrejöttéről.
Zenés színház kult50

Szerepek csöndjében – Horváth Margit a Kult50-ben

Mindenki csak Huginak becézi. Anyaszínházának tartja a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházat, de saját bőrén tapasztalta meg, hogy senki nem lehet próféta a saját hazájában.
Zenés színház hír

Bozsik Yvette Tündérkertet varázsol az Operett színpadára

„Az Operettszínház újabb ünnepre készül” – mondta Kiss-B. Atilla főigazgató a Marica grófnő közelgő bemutatója kapcsán. Az október 23-tól látható operettet 96 évvel ezelőtt, szinte napra pontosan ekkor mutatták be a Király Színházban, most pedig az új előadás szólistái, valamint Bozsik Yvette koreográfus-rendező, Berzsenyi Krisztina jelmeztervező és Cziegler Balázs díszlettervező idézték meg Kálmán Imre klasszikusát.
Zenés színház kult50

Játszótárs mindenek felett – Wunderlich József a Kult50-ben

Érzékeny színpadi jelenléte és nagyfokú technikai tudása révén mindössze néhány év alatt meghatározó tagjává vált Wunderlich József a Vígszínház társulatának, ahol a nagyoktól tanulhat, a korosztályába tartozókkal pedig kísérletezve dolgozhat együtt, ami örömmel tölti el.