Zenés színház

Vérző emberek fogadják a tapsot a Zeneakadémián

2017.03.13. 13:08
Ajánlom
Balczó Péter már megint drogozik a színpadon, Székely Kriszta rendezése megdöbbent, a néger viszont nem fekete az Opera legizgalmasabb előadásában.

Van egy régi „logi-sztori” – krimifeladvány – arról, hogy egy lány az apja temetésén meglát egy helyes férfit, pár nappal később pedig megöli a nővérét. A kérdés: miért? Ezt az életszerűtlen, kellően groteszk és kegyetlen ötletet gondolta tovább Anger Ferenc, amikor A ravatallal szemben szövegkönyvét megírta Mezei Gábor Péter zeneszerző számára. Ebben a drámában minden homályos és érthetetlen, a történet egy saját, önkényes logika mentén halad a megdöbbentő zárlat felé. És ez így van jól, így tesz eleget a thriller műfaji követelményének. És ebből fakad a zsigeri és az operalátogató számára nem sűrűn tapasztalt érzés: az izgalom, mert nem tudjuk, hogy

mi a fene fog történni.

Ducza Nóra a magas hangoknál kissé alul intonál, egyébként átható erővel játszik és énekel, az ilyen alakításokért érdemes eljönni otthonról.

Szalontay Tünde, az idősebb lánytestvér szerepében nem énekel, prózai szöveget mond – nagyszerű látni és hallani őt is. Nincs könnyű dolga, hiszen más műfajban játszó társával kell interakcióba lépnie. Az opera második felében színre lépő férfit a tehetséges bariton, Sándor Csaba alakítja – most nézem az előző előadáson készült fotókat, ott félmeztelenül fogadja a végén a tapsot, péntek este viszont rekordidő alatt öltözött vissza ingbe.

Lendvay Kamilló A tisztességtudó utcalány című operája egy klasszikus Sartre-darab feldolgozása, melyben egy fekete férfit csupán előítéletekre alapozva vádolnak egy bűnténnyel a múlt század első felének Amerikájában. Ebben a drámában mindenki korrupt, még a fekete férfi ártatlansága is csak a néző szimpátiáján múlik. A szenátor (Káldi Kiss András) pozíciója folytán legitimálja magatartását, fia, Fred kokaint szív (Balczó Péter, már megint), a két rendőrt (Csiki Gábor, Bakó Antal) is inkább Guantanamóból szalajtották, mint a sarki őrsről. Fehérre festett balettáncos fiúk szimbolizálják e démoni világ erőit. Azonban a fehér színt politikai trendekkel párosítani hiba lenne – tehát nem, nem a white trash szökdécsel balettcipőben előttünk –, inkább általánosít Székely Kriszta rendezése. Cser Krisztán sem kap arcfestéket,

Kritikapályázat: Szerelem és egyéb drogok

Kapcsolódó

Kritikapályázat: Szerelem és egyéb drogok

Röviden annyit mondhatok a FrenchLateNight premierjéről, hogy a kerek idomok és a kivillanó combok feldobhatnak egy operát, de sokkal hatásosabb, ha Balczó Péter felsétál a színpadra, és belövi magát heroinnal.

ebben az értelmezésben most nem fekete és nem fehér, egyszerűen csak ember.

Az utcalány szerepében Keszei Bori – az este legjobb alakítása. Nagyszerűen mutatja be a férfiak világától függő, a világ szemében bűnös nőt, aki mégis a dráma morális hősévé válik.

Székely Kriszta rendezte a két operát, bátor és hatásos produkciók születtek. Szerencsére a LateNight-sorozat lényege épp az, hogy a rendező elhagyhatja az operai rutint – főleg, ha egy ilyen fiatal hölgy a rendező, aki még fel sem vette azt –, és szabadon „garázdálkodhat”. (Lásd a 18-as karikát.) A Zeneakadémia Solti termében látott két egyfelvonásos opera kortárs a szó legjobb értelmében. És kortárs a zene is, melyet a Vajda Gergely irányítása alatt játszó kisszámú együttes adott elő, pontosan, hatásosan és érthetően.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.
Színház

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Jazz/World

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház bécs

Anna Nyetrebko lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége

Anna Nyetrebko orosz-osztrák sztárszoprán és férje, Yusif Eyvazov azerbajdzsán tenor lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége.
Zenés színház hír

Meghirdették a XI. Nemzetközi Lehár Ferenc Operett Énekversenyt

Az operett nemzetközi népszerűsítése és új tehetségek felfedezése a célja a XI. Nemzetközi Lehár Ferenc Operett Énekversenynek.
Zenés színház premier

A Liliomfi zenés változatát mutatja be a Madách

A Liliomfi musicalváltozatát mutatja be március 23-án a Madách Színház. A zenés komédiát Szigligeti Ede műve alapján Szente Vajk írta, zenéjét Bolba Tamás szerezte.
Zenés színház gyász

Elhunyt a világhírű Wagner-énekes, Theo Adam

A német operaénekes, korának egyik nagy Richard Wagner- és Richard Strauss-előadója 92 éves volt.
Zenés színház magazin

Ma ünnepeljük a magyar musical napját

Azért esett a választás erre a napra, mert 1961. január 12-én mutatta be a Petőfi Színház az első magyar musicalt, az Egy szerelem három éjszakáját.