Zenés színház

Vérző emberek fogadják a tapsot a Zeneakadémián

2017.03.13. 13:08
Ajánlom
Balczó Péter már megint drogozik a színpadon, Székely Kriszta rendezése megdöbbent, a néger viszont nem fekete az Opera legizgalmasabb előadásában.

Van egy régi „logi-sztori” – krimifeladvány – arról, hogy egy lány az apja temetésén meglát egy helyes férfit, pár nappal később pedig megöli a nővérét. A kérdés: miért? Ezt az életszerűtlen, kellően groteszk és kegyetlen ötletet gondolta tovább Anger Ferenc, amikor A ravatallal szemben szövegkönyvét megírta Mezei Gábor Péter zeneszerző számára. Ebben a drámában minden homályos és érthetetlen, a történet egy saját, önkényes logika mentén halad a megdöbbentő zárlat felé. És ez így van jól, így tesz eleget a thriller műfaji követelményének. És ebből fakad a zsigeri és az operalátogató számára nem sűrűn tapasztalt érzés: az izgalom, mert nem tudjuk, hogy

mi a fene fog történni.

Ducza Nóra a magas hangoknál kissé alul intonál, egyébként átható erővel játszik és énekel, az ilyen alakításokért érdemes eljönni otthonról.

Szalontay Tünde, az idősebb lánytestvér szerepében nem énekel, prózai szöveget mond – nagyszerű látni és hallani őt is. Nincs könnyű dolga, hiszen más műfajban játszó társával kell interakcióba lépnie. Az opera második felében színre lépő férfit a tehetséges bariton, Sándor Csaba alakítja – most nézem az előző előadáson készült fotókat, ott félmeztelenül fogadja a végén a tapsot, péntek este viszont rekordidő alatt öltözött vissza ingbe.

Lendvay Kamilló A tisztességtudó utcalány című operája egy klasszikus Sartre-darab feldolgozása, melyben egy fekete férfit csupán előítéletekre alapozva vádolnak egy bűnténnyel a múlt század első felének Amerikájában. Ebben a drámában mindenki korrupt, még a fekete férfi ártatlansága is csak a néző szimpátiáján múlik. A szenátor (Káldi Kiss András) pozíciója folytán legitimálja magatartását, fia, Fred kokaint szív (Balczó Péter, már megint), a két rendőrt (Csiki Gábor, Bakó Antal) is inkább Guantanamóból szalajtották, mint a sarki őrsről. Fehérre festett balettáncos fiúk szimbolizálják e démoni világ erőit. Azonban a fehér színt politikai trendekkel párosítani hiba lenne – tehát nem, nem a white trash szökdécsel balettcipőben előttünk –, inkább általánosít Székely Kriszta rendezése. Cser Krisztán sem kap arcfestéket,

Kritikapályázat: Szerelem és egyéb drogok

Kapcsolódó

Kritikapályázat: Szerelem és egyéb drogok

Röviden annyit mondhatok a FrenchLateNight premierjéről, hogy a kerek idomok és a kivillanó combok feldobhatnak egy operát, de sokkal hatásosabb, ha Balczó Péter felsétál a színpadra, és belövi magát heroinnal.

ebben az értelmezésben most nem fekete és nem fehér, egyszerűen csak ember.

Az utcalány szerepében Keszei Bori – az este legjobb alakítása. Nagyszerűen mutatja be a férfiak világától függő, a világ szemében bűnös nőt, aki mégis a dráma morális hősévé válik.

Székely Kriszta rendezte a két operát, bátor és hatásos produkciók születtek. Szerencsére a LateNight-sorozat lényege épp az, hogy a rendező elhagyhatja az operai rutint – főleg, ha egy ilyen fiatal hölgy a rendező, aki még fel sem vette azt –, és szabadon „garázdálkodhat”. (Lásd a 18-as karikát.) A Zeneakadémia Solti termében látott két egyfelvonásos opera kortárs a szó legjobb értelmében. És kortárs a zene is, melyet a Vajda Gergely irányítása alatt játszó kisszámú együttes adott elő, pontosan, hatásosan és érthetően.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Amikor Pavarottit kifütyülték a milánói Scalában

Mindenkinek lehet gyenge pillanata, még az isteni Lucianónak is, az olasz operaközönség azonban nem elnéző. 1992-ben, egy Don Carlos előadáson még őt is kifütyülték.
Vizuál

A Pilátus is versenybe szállhat a Golden Globe-ért

Dombrovszky Linda filmjét beválogatták a legjobb idegennyelvű filmnek járó Golden Globe-díjért versenybe szálló alkotások közé, a Foreign Language Film Series 2021 elnevezésű programba.
Vizuál

Raffaello nem szerette az orrát, ezért retusálta azt önarcképein

A reneszánsz olasz festő valószínűleg saját orrának "idealizált" változatát festette meg önarcképein, vélik olasz kutatók.
Színház

Folytatódik a vita az SZFE körül, ezek a legújabb fejlemények

Megszólalt a kinevezett kuratórium két tagja, az egyetem diákjai videóban válaszoltak.
Színház

„Az én Kisvárdám” – Közkedvelt művészek mesélnek kisvárdai emlékeikről

Az összetartozás évében különösen fontos a magyarországi és a határon túli kulturális, színház szakmai találkozás. Ezzel a sorozattal a szervezők erre szeretnék felhívni a figyelmet.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Legyünk rá büszkék, és soha ne felejtsük el, honnan érkeztünk!”

Molnár Levente – a nemcsak itthon, de világszerte is ismert és népszerű bariton – nem először alakítja egyik legjelentősebb nemzeti operánk, a Bánk bán címszerepét. Ezúttal augusztus 19-én, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, a Co-Opera 2020-as bemutatójában, a Kossuth-díjas Vidnyánszky Attila által rendezett produkcióban kelti majd életre a magyar történelem egyik legismertebb alakját. Az operaénekessel a közelgő premier kapcsán többek között arról is beszélgettünk, mennyire érzi közel magához a kősziklaként helytálló, hazájához és királyához hűséges nemes karakterét.
Zenés színház musical

Hallgass bele a Diana-musicalbe!

A Diana hercegnő életéről szóló musicalt a hivatalos Broadway-bemutató előtt levetíti a Netflix streamingszolgáltató.
Zenés színház interjú

Ősanya és végzetasszony – Interjú Gál Erika operaénekessel

Gál Erika mindkét karaktert elsőrendűen hozza, azonban az egyik sokkal közelebb áll hozzá. Beszélgetésünkben azt is elmondta, melyik. Az operaénekes azt is bevallotta, hogy keveset ácsingózik az újságírók figyelmére. Ezt azonban egyáltalán nem bánja.
Zenés színház interjú

„A művészet szépsége, hogy korlátok között szabadok lehetünk”

Az államalapítás ünnepének előestéjén, augusztus 19-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon felcsendülnek a Bánk bán című opera csodaszép, minden magyar számára ismerős dallamai. A Kossuth-díjas Vidnyánszky Attila rendezésében létrejövő produkció főbb szerepeiben Molnár Levente mellett Fischl Mónikát és Mester Viktóriát is láthatja majd a közönség. Az előadás karmesterével, a Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művész Kesselyák Gergellyel a közelgő premier kapcsán beszélgettünk.
Zenés színház magazin

Amikor Pavarottit kifütyülték a milánói Scalában

Mindenkinek lehet gyenge pillanata, még az isteni Lucianónak is, az olasz operaközönség azonban nem elnéző. 1992-ben, egy Don Carlos előadáson még őt is kifütyülték.