Zenés színház

Viharos kezdéssel indult a Carmen-sorozat a Szentmargitbányai Kőfejtőben

2023.07.14. 15:25
Ajánlom
Bár a premiert az időjárás félbeszakította, még augusztus 20-ig láthatja a közönség Bizet legnépszerűbb operáját, Arnaud Bernard izgalmas színrevitelében.

A gazdasági, politikai és kulturális élet számos képviselője vett részt Bizet Carmen című operájának július 12-i premierjén, és engedte át magát Arnaud Bernard az 1930-as és 1950-es években játszódó, magával ragadó produkciójának.

Azonban az előadás második felvonása után, a szünetben egy szupercella érte el a Szentmargitbányai Kőfejtőt is, és ezért a szervezők kénytelenek voltak félbeszakítani az előadást.

Természetesen nagyon nehéz egy ilyen döntést meghozni, hogy félbeszakítjuk a premiert, de a hallgatóság és a szereplők biztonsága a legfontosabb számunkra

nyilatkozta Daniel Serafin a Kőfejtő intendánsa.  „A szünetig minden  a legnagyobb rendben zajlott, szem és fültanúi lehettünk a hónapok óta zajló próbák jól megérdemelt eredményének.  Az előadást még huszonhárom alkalommal fogjuk játszani. Ezért szerencsére még nyílik arra alkalom, hogy az operairodalom eme klasszikusának az új rendezését ennek a fantasztikus stábnak a produkciójában bárki megnézhesse”folytatta Serafin.

A spanyol polgárháború és az ötvenes évek filmstúdiója

A 19. században játszódó opera cselekménye a mostani rendezésben az egyik szálon a harmincas évek spanyol polgárháborújának idején zajlik. Az olasz díszlettervező, Alessandro Camera az ötvenes évek hollywoodi filmstúdióit mutatva egy másik idősíkon párhuzamos világot teremt a történet elmeséléséhez.

A cselekmény az ötvenes évek hollywoodi filmstúdiójában óriási stábbal, sok melodrámával fűszerezve, a kamerák jelenlétében zajlik. Ennek köszönhetően az elmesélő perspektívája kiszélesedik, egy-két jelenetet szimultán láthatunk

StatisteriecTommiSchmid-152516.jpg

Jelenet a Szentmargitbányai Kőfejtő Carmen-előadásából (Fotó/Forrás: Tommi Schmid / Szentmargitbányai Kőfejtő)

„A jelmezek is ehhez a két idősíkhoz készültek, és óriási szerep jut a színeknek.

A »való világ« színesebb, és valószínűbbnek tűnik, mint a filmbeli élet, melynek színeit a fekete-fehér árnyalatai határozzák meg, itt-ott vérvörössel kiegészítve.

A Carmen új rendezéséhez különösen nagy kihívás volt olyan jelmezeket tervezni, melyeknek spanyol atmoszférát kell teremteniük, miközben a színpadon egyetlen elem sem utal Spanyolországra.”nyilatkozta Carla Ricotti.

A produkcióhoz a milánói Casa d’arte Fiore szalonban kézimunkával készítették el és díszítették az összesen háromszáz jelmezt, melyből negyvennégyet csak a szólisták viselnek. Minden egyes jelmezt annak viselőjére szabtak, és miután a kaszkadőrök tűzzel is kapcsolatba kerülnek, az ő jelmezeiket speciális anyagból kellett elkészíteni.

A közreműködők

Valerio Galli, a már nemzetközi karriert magáénak tudható karmester először vezényelt ezen a helyszínen. Irányításával a nemzetközi élvonalba tartozó énekesekből álló együttes szólaltatja meg Bizet csodás operáját, melyben olyan közismert dallamok szerepelnek, mint a Habanera, a Virágária, a Torreádor-dal, a Seguidilla és a Csempész-ötös.

Joyce El-Khoury, a világszerte ünnepelt libanoni-kanadai énekesnő még további hét alkalommal lép színpadra a Kőfejtőben: július 15-én, 22-én, 27-én, valamint augusztus 3-án, 5-én, 17-én és 19-én. El-Khoury mellett a norvég Lilly Jørstad mezzoszopránt – akit A sevillai borbély Rosinájaként ünnepel az operavilág, többek között a Bécsi Állami Operaházban nyújtott alakításáért – valamint az olasz Francesca di Saurót (a 6. nemzetközi Franca Mattiucci énekverseny „Legjobb fiatal operaénekes” és „Legjobb előadó díját” kiérdemlő fiatal tehetséget) hallhatják a többi napokon Carmen szerepében.

A boldogtalan szerelmes, Don José szerepében Brian Michael Moore, Migran Agadzhanyan és Matthew White lép majd. Brian Michael Moore-t a lírai-drámai mezőny legígéretesebb fiatal tenoristái között tartják számon, akárcsak két váltótársát. A hűséges Micaёla szerepében Vanessa Vasquezt, Yulia Suleimanovát és Ana Garotičot hallhatjuk. A rámenős torreádort, Escamillót az olasz baritonsztár, Vittorio Prato, illetve Sergey Kaydalovo kelti életre. Pratót a nemzetközi közönség mindenekelőtt könnyed belcanto-interpretációi miatt ünnepli, Kaydalov pedig a Bécsi Állami Operaház társulati tagjaként már nagy sikereket tudhat maga mögött.

JoyceEl-KhouryCarmencJerzyBin-152438.jpg

Joyce El-Khoury Carmen szerepében (Fotó/Forrás: Jerzy Bin / Szentmargitbányai Kőfejtő)

További szerepekben az újonnan felfedezett tehetségek mellett olyan művészeket is újra köszönthetünk a színpadon, akik a korábbi években szerepeltek már ezen a porondon valamelyik operában, ilyen például Nina Tarandek (A varázsfuvola, második udvarhölgy, 2019), Angelo Pollak (Turandot, Pang, 2021), Mikołaj Bońkowski Turandot, Mandarin, 2021) vagy Ivan Zinoviev (Nabucco, Baál főpapja, 2022).

Az elmúlt évekhez hasonlóan a kiváló és jól bevált kórus, a Walter Zeh irányítása alatt álló Philharmonia Chor Wien lép fel. A negyedik évadába lépő, három magyar zenekar tagjaiból összeálló Piedra Fesztiválzenekart, a kőfejtő rezidens zenekarát sem kell a Nabuccóban, a Turandotban és A varázsfuvolában nyújtott, kiváló teljesítményük után senkinek bemutatni.

A két évvel ezelőtti Turandotban a látványos kaszkadőrmutatványokért felelős Ran Arthur Braun kaszkadőrcsapata mellett ismét száz, minden korosztályt képviselő statisztából álló csapat játszik a Kőfejtő hatalmas, természetes színpadán.

Kitekintés

2024-ben Verdi Aida című operáját viszik majd színre a Szentmargitbányai Kőfejtő színpadán.

Az igéző szépségű operadarabban nagy és látványos tömegjelenetek állnak szemben a szenvedélyes, az egyes szereplők vágyait és konfliktusait felvonultató, szinte már kamarajátékba illő, intim pillanatokkal.

Misztikus összeesküvések a templomban, éjszakai találkák a Nílus partján, vagy éppen a fényes győzelmi jelenet: az olasz opera nagy mestere minden hangulathoz eltalálja a pont odaillő, érzelmeket felkorbácsoló dallamot. Aida lírai áriáival, Radames álmodozó románcával és a győzelmi jelenettel Verdi az operairodalom felejthetetlen fülbemászó dallamait alkotta meg, míg Aida apjával, valamint a fáraólánnyal, Amnerisszel vívott harca pedig a darab zenei-pszichológiai állomásainak a csúcspontja. Verdi operája minden másik operánál harmonikusabban illeszkedik majd a kőfejtő zord, sziklás tájába.

Az idei Carmen-előadásról további információ itt érhető el. >>>

Fejléckép: Joyce El-Khoury mint Carmen és Brian Michael Moore Don José szerepében (Jerzy Bin / Szentmargitbányai Kőfejtő)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Zenében megélt ünnep Pannonhalmán – jubilál az Arcus Temporum fesztivál

Eötvös Péter és Mozart művészetével ünnepel az idén 20 éves Arcus Temporum Művészeti Fesztivál Pannonhalmán augusztus 23–25. között. Ráadásul a jubileum egybeesik a bencés szerzetesközösség temploma, a Szent Márton-bazilika felszentelésének 800. évével.
Plusz

Az utolsó szerelem mítosza

Az első szerelem minden líra egyik fő toposza, sőt népdaloktól regényekig, a first love az igazi, mert mindenkit érdeklő, lángba boritó téma. Azon gondolkozom, hogy miért nincs az elsőnek párja, azaz miért nincs igazi irodalma, lírai lenyomata az utolsó szerelemnek, ennek a fellobbanó érzelmi viharnak? Almási Miklós írása.
Zenés színház

Szikrák és vízcseppek – Aida a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Tíz év után ismét az Aida került színre az Ausztriában található Szentmargitbányai Kőfejtő hatalmas szabadtéri színpadán. Nem ez volt azonban az egyetlen visszatérés: ismét Thaddeus Strassberger rendező munkáját láthatta a közönség.
Klasszikus

„Tudatosítani kell a világban, hogy Auer Lipót magyar, ráadásul veszprémi volt” – interjú Kováts Péterrel, az Auer Fesztivál művészeti vezetőjével

Kerek évfordulóhoz érkezett a veszprémi születésű, világhírű hegedűművésznek, Auer Lipótnak szentelt fesztivál. Az ünnepi programról az eseménysorozat alapítójával, Kováts Péter hegedűművésszel beszélgettünk.
Plusz

Mintha elkezdtük volna szeretni a saját városainkat – beszélgetés Zubreczki Dávid építészeti mesemondóval

A Kultkikötő szervezésében idén nyáron nyolc helyszínen hallgathatók meg Zubreczki Dávid vetítéssel egybekötött történetmesélős előadásai Templomséták a Balaton körül címmel.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Fülledt érzelmek és csábító intrikák – Veszedelmes viszonyok a Margitszigeti Színházban

A nyár csúcspontján, július 27-én a XVIII. század Franciaországának titkai és cselszövései kelnek életre a Margitszigeti Színház színpadán.
Zenés színház kritika

Szikrák és vízcseppek – Aida a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Tíz év után ismét az Aida került színre az Ausztriában található Szentmargitbányai Kőfejtő hatalmas szabadtéri színpadán. Nem ez volt azonban az egyetlen visszatérés: ismét Thaddeus Strassberger rendező munkáját láthatta a közönség.
Zenés színház hír

Lehoczky Zsuzsáról nevezték el az Operettszínház játszóhelyét

Különleges születésnapi ajándékkal köszöntötte a Budapesti Operettszínház Lehoczky Zsuzsát: a Nemzet Színésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Jászai-díjas színésznő, érdemes és kiváló művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja nevét viseli mostantól a teátrum Raktárszínháza.
Zenés színház ajánló

Lehár Ferenc világhírű művei csendülnek fel a Komáromi Erődben

A Budapesti Operettszínház a legendás komáromi zeneszerző életművéből nyújt nagyívű válogatást július 27-én, a gálakoncertet Homonnay Zsolt rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.