Don Juan, az égiekkel is dacoló, arrogáns szoknyavadász alakja évszázadok óta inspirálja a különböző művészeti ágak alkotóit. Mozart és Da Ponte tág értelmezési kereteket biztosító partitúráját 2008-ban a Salzburgi Ünnepi Játékok felkérésére állította színpadra Claus Guth, aki a német rendezői színház kiemelkedő képviselőjeként ekkoriban már nemcsak kortárs operák és ősbemutatók megalkotójaként volt ismert, de a klasszikus repertoár több darabját is színre vitte, gyakran provokatív, de mindig az eredeti művet szem előtt tartó produkcióiban.
Az Európa vezető dalszínházai által foglalkoztatott rendező egy ugyancsak tágan értelmezhető olvasatban a darab cselekményét napjainkba, egy erdőbe helyezte át. Fontos változtatásai közé tartozik, hogy a darabot nyitó párbajban Don Giovanni maga is halálos sebet kap. Így az akár valós idejűként is értelmezhető cselekmény
a szívtipró utolsó óráinak agóniájában tekint vissza a főhős hódításokkal teli, élvhajhász életére.
A koncepcióhoz illeszkedve a darab ötvözi a Don Giovanni 1787-es prágai és az egy évvel későbbi bécsi bemutatójának zenei változatait: az osztrák premierhez hasonlóan elhagyja a darab második fináléjának tekinthető záró szextettet, ugyanakkor nem használja a bécsi változat – ritkán előadott – Leporello—Zerlina duettjét sem. A realista-naturalista megközelítést Christian Schmidt által forgószínpadra álmodott, élethű éjszakai erdő teszi teljessé. A produkció időtállóságát mutatja, hogy az elmúlt évtizedben a Berlini Állami Operaház, az amszterdami Holland Nemzeti Opera, a madridi Teatro Real, az idei évadban pedig a párizsi Opéra Bastille is színpadra állította.
A Don Giovanni címszerepét Budapesten két nemzetközileg is elismert magyar énekes előadásában hallhatja a közönség. Bretz Gábor 2013-ban és 2015-ben is alakította már az erkölcstelen szívtiprót az Erkel Színházban, azt megelőzően pedig 2006-ban és 2007-ben a Millenárison megtartott Mozart-maratonon és a Zágrábi Nemzeti Színházban, 2008-ban pedig a Sydney-i Operaházban is fellépett a szerepben. Don Giovanni másik megformálója Szemerédy Károly, aki korábban a madridi Teatro Realban énekelte a főszerepet, és most debütál benne az Andrássy úti Ybl-palotában. Leporellót Cser Krisztián alakítja, aki több mint egy évtizede rendszeresen lép fel az OPERA előadásaiban Don Giovanni segítőjeként.
A további szerepekben olyan, többségében fiatal tehetségekkel találkozhat a közönség, mint a Junior Prima-díjas Tuznik Natália (Donna Anna), Szeleczki Artúr (Don Ottavio), Pataki Bence (Masetto) és a Párizsi Opera Akadémiáján tanuló Brindás Boglárka (Zerlina), valamint Kele Brigitta (Donna Elvira) és Kiss András (Kormányzó). A Magyar Állami Operaház Zenekarát és Énekkarát (karigazgató: Csiki Gábor) az ugyancsak Junior Prima-díjas Rajna Martin, az OPERA első karmestere vezényli.
Mozart Don Giovanni című operája a 2024. március 2-i premiert követően az évadban további hat előadáson lesz látható március 6-án, 8-án, 10-én, 16-án délelőtt, 19-én és 24-én délelőtt.
Az előadásokról további információ itt érhető el. >>>
Fejléckép: Szemerédy Károly és Brindás Boglárka (fotó/forrás: Berecz Valter / Magyar Állami Operaház)