Zenés színház

Világsztárok és öt operapremier Salzburgban

2014.07.18. 09:44
Ajánlom
Anna Netrebkótól Plácido Domingón át Cecilia Bartoli-ig a legnagyobb sztárokkal és öt operapremierrel várja vendégeit a Salzburgi Ünnepi Játékok, amelynek Ouverture spirituelle című szakrális zenei koncertsorozata idén a keresztény és az iszlám hagyományból merít. Alexander Pereira intendáns az idei Festspielével búcsúzik a várostól.

Az augusztus 31-ig tartó ünnepi játékok hagyományosan az operák, a színjátszás és a komoly- illetve kortárs zene területén nyújtanak világszínvonalú programot Mozart és Herbert von Karajan városában. Az idei fesztivál, amelyet hivatalosan Heinz Fischer osztrák államfő nyit meg, átfogó témaként a száz éve kitört első világháborúra reflektál.

A világ legnagyobb klasszikus zenei fesztiváljának számító Salzburger Festspiele egyik kiemelkedő premierje idén Verdi A trubadúr című operája lesz, amelyben a fesztivál két nagy énekes sztárja, Netrebko és Domingo együtt lép színpadra. A darabot az olasz Daniele Gatti vezényelte Bécsi Filharmonikusok kísérik.

A bécsi zenekar több önálló koncertet is ad Salzburgban, többek között Daniel Barenboim és Riccardo Muti vezényletévek, de a hangversenytermekben pódiumra állnak többek között a Berlini Filharmonikusok és a Királyi Concertgebouw Zenekar is. A koncertprogramban szerepel Fischer Ádám Mozart-matinéja is. 

Cecilia Bartoli egyik legkedveltebb szerzője, Rossini Hamupipőkéjének címszerepében énekel a Jean-Christophe Spinosi vezényelte Ensemble Matheus kíséretével. Az olasz díva szorosan kötődik az osztrák városhoz: 2012 óta művészeti vezetőként irányítja a Salzburgi Pünkösdi Ünnepi Játékokat.

Az idei fesztiválon további három klasszikus operát mutatnak be új rendezésben: Mozart Don Giovanniját, Richard Strauss A rózsalovagját és Schubert Fierrabras című operáját; ez az első alkalom, hogy egy Schubert-operát műsorra tűznek az ünnepi játékokon.

A klasszikusok túlsúlya mellett a kortárs opera sem hiányzik a programból. Marc-André Dalbavie francia zeneszerző a fesztivál megrendelésére készítette el kétfelvonásos operáját Charlotte Salomon címmel. A művet az 1943-ban Auschwitzban elgázosított német festőművész Leben? oder Theater? (Élet? Vagy színház?) című önéletrajzi vonatkozású festménysorozata ihlette, amelyet Salomon 1941 és 1943 között készített, amikor a nácik elől Dél-Franciaországban bujkált. A salzburgi ősbemutatót az alkotók a márciusban elhunyt belga intendáns, Gerard Mortier emlékének ajánlották, aki korábban a Salzburgi Ünnepi Játékokat is vezette.

A fesztivál Ouverture spirituelle című szakrális zenei sorozatát 2012-ben indították el. A nyitóévben a zsidó, tavaly a buddhista szakrális zene mutatkozott be a keresztény művek oldalán, idén az iszlám - elsősorban szúfi - zene kerül terítékre.

Az ünnepi játékok első bő két hetében keresztény "oldalról" olyan vallási ihletésű művek hangzanak el, mint Haydn oratóriuma, A teremtés, Mozart Koronázási miséje és c-moll miséje, Händel Izrael Egyiptomban című oratóriuma és Bruckner Te Deuma, míg az iszlámot többek között az Al-Tariqa al-Gazoulia nevű szúfi rend képviseli, amelynek tagjai Salem Algazouly sejk vezetésével szúfi énekeket adnak elő, egyik előadásukban Frank Stadler salzburgi hegedűssel közösen.

Idén sem maradhat el az ünnepi játékok harmadik "lába", a színház. A bécsi Burgtheaterrel koprodukcióban mutatják be Karl Kraus Az emberiség végnapjai című művét Georg Schmiedleitner rendezésében; a produkció a bécsi színház első premierje lesz a 2014/15-ös évadban, szeptember 5-i bemutatóval. Szintén új rendezésben, Andreas Kriegenburg színrevitelében mutatják be Ödön von Horváth Don Juan megjött a háborúból című darabját, és két ősbemutatónak, Duncan Macmillan The Forbidden Zone (A tiltott zóna) című művének és az Ensemble 1927 Golem című darabjának is otthont ad a fesztivál.

Az idei salzburgi fesztivál az utolsó, amely Alexander Pereira intendáns vezetésével zajlik, a szakember ősztől a milánói Scalát irányítja. Az ünnepi játékok intendánsi posztját 2012-ben - az eredeti tervek szerint öt, végül csak három évadra - átvevő osztrák kulturális menedzser az APA hírügynökségnek nyilatkozva úgy fogalmazott: a fesztivál 1998 és 2011 között kisebbé és "egyre láthatatlanabbá" vált, a krízisből pedig "a növekedés volt az egyetlen kivezető út". Helyes döntésnek vélte az Ouverture Spirituelle 2012-es elindítását, miként azt is, hogy az ünnepi játékok keretében több operaprodukciót vállaltak.

Pereirát sokan "sztárdömpinggel" vádolták meg, ő azonban úgy vélte, az évente mintegy 60 ezerrel bővülő látogatószám visszaigazolta a világsztárokra épülő koncepcióját. Hozzátette: sztárok nélkül utódja, Markus Hinterhäuser sem rendezhet majd igazán sikeres fesztivált.

Mindenesetre úgy tűnik, Pereira távozásával visszavesznek"az általa diktált iramból: a fesztivál kuratóriuma június elején jelentette be, hogy 2015-től karcsúsítják a Salzburgi Ünnepi Játékok programját, így az idei 280 program helyett jövőre csak 173 rendezvény lesz, az ünnepi játékok költségvetése pedig 61 millió euróról 58,9 millió euróra csökken. A jövőben évente csak három új operaelőadás bemutatása lehetséges, emellett három felújítás, valamint három koncertszerű operaelőadás lesz. Folytatódik viszont az Ouverture Spirituelle, és marad a pünkösdi fesztivál is Cecilia Bartoli vezetésével.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Így búcsúztak a pályatársak Edita Gruberovától

A hetvennégy éves korában elhunyt, világhírű koloratúrszoprán, Edita Gruberová elvesztése nemcsak a közönséget sújtotta le, kollégái is fájó szívvel emlékeztek meg róla.
Színház

Venczel Vera az MMA kitüntetettjei között

Október 18-án átadták a Magyar Művészeti Akadémia tagozati díjait. A kitüntetéseket minden kategóriában két-két főnek ítélik oda, a Színházművészeti tagozat elismerésében Venczel Vera és Dobos Imre részesült.
Színház

5 ígéretes független színházi előadás

Az ősz hagyományosan hemzseg az új bemutatóktól, csak kapkodjuk a fejünket a sokszínű a kínálat láttán, mi viszont most olyan előadásokat ajánlunk, amelyek talán kevesebb figyelmet kapnak a kőszínházak műsorával szemben. Szubjektív válogatásunkban szerepelnek klasszikus művek, izgalmas életutak és kortárs dráma is.
Plusz

„Hogy mi a humor? Túlélés” – emléktáblát avattak Antal Imre tiszteletére

Az Erkel Ferenc-díjas magyar zongoraművész, televíziós személyiség emlékét mától tábla őrzi egykori otthona, a Damjanich utca 40. alatti ház falán.
Zenés színház

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Minden részlet a helyére kerül

Célegyenesbe ért az Eiffel Műhelyház ünnepélyes átadása. A látványosan megújult egykori mozdonyjavító műhelyben kialakított játszóhelyeket hivatalosan október 25-én veheti birtokba a publikum, ám az elmúlt időszakban az Opera csapata már belakta a komplexum tereit, ahol több nyilvános előadást is tartottak. A munkálatok a járványhelyzet miatti kényszerű bezárás alatt is folyamatosan zajlottak, az utolsó simításokról Józsa Ankát, a Magyar Állami Operaház beruházó építészét kérdeztük.
Zenés színház ajánló

21. századi összművészet – újra műsoron Az úrhatnám polgár

Az elmúlt évad végének izgalmas összművészeti produkciója volt a Molière és Lully közös alkotásából, Az úrhatnám polgárból készített, modern környezetbe helyezett előadás, melyet idén három alkalommal láthat a közönség.
Zenés színház kritika

A művészet lázadása

Hargitai Iván legújabb rendezésével egy örök érvényű történethez nyúl, fiatalok útkeresésén, sikerein és bukásain keresztül beszél az életről. A székesfehérvári Vörösmarty Színház Fame-előadása eltávolodik a hagyományos színházi keretektől, már-már cirkuszi poronddá változtatva a teret.
Zenés színház interjú

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Isten, haza, család – és ami mögötte van

Alföldi Róbert legújabb rendezésében a kortárs néptánc formanyelvét arra használja, hogy tükröt tartson a valóságunknak, miközben vizsgálat tárgyává teszi a népikultúra egykori berendezkedését, hagyományaink visszásságait.