A nibelung gyűrűje az európai kultúra egyik legmonumentálisabb műalkotása. A több mint tizenhat órányi zenét magában foglaló sorozat négyrészes: a rajnai sellők gyűrűjének elrablását feldolgozó előestéből, A Rajna kincséből, a Wagner legismertebb zenéit felvonultató Walkürből, a félelmet nem ismerő Wagner-hős önismereti utazásáról szóló, bölcselkedő Siegfriedből, valamint a világ pusztulását és az új kezdet lehetőségét egyaránt magában rejtő fináléból, Az istenek alkonyából áll.
A szereplők szenvedélye, a cselekmény sodrása hatalmába keríti a nézőt: a mítosz az istenek, óriások és törpék mellett a mai emberről is szó;
a játékos és félelmetes mese nemcsak egy képzeletbeli világot ábrázol, hanem a miénket is. Wagner „időtlen időkbe” helyezett történetei a 19. században keletkeztek, ám a gigantikus mű mintha fontos figyelmeztetés lenne a Föld lehetséges sorsáról vitázó emberiség számára: van-e még időnk arra, hogy visszaadjuk a gyűrűt a Rajna sellőinek?
A Müpa legendás Ringje június 9–12., valamint június 16–19. között négy egymást követő estén látható; az elsőrangú közreműködő-gárda soraiban olyan neves szólistákat találhatunk, mint Karine Babajanyan, Sorin Coliban, Daniel Brenna, Albert Dohmen, Cornel Frey, Walter Fink, Christian Franz, Tomasz Konieczny, Petra Lang, Pasztircsák Polina, Jochen Schmeckenbecher, Schöck Atala, Egils Silins, Szemerédy Károly, Stefan Vinke és Nadine Weissmann.
A Budapesti Wagner-napok idei különlegessége, hogy Iréne Theorin és Catherine Foster személyében korunk világhírű Brünnhildéi közül ketten is tiszteletüket teszik a Müpa színpadán.
A Ring-előadásokon a fesztivál művészeti vezetője, Fischer Ádám karmester irányítja a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát és Énekkarát. Ahogy a korábbi fesztiválok idején hagyománnyá vált, az előadások és a felvonások kezdetére ezúttal is a zenekar rézfúvós muzsikusai által megszólaltatott fanfár hívja fel a figyelmet.
A Budapesti Wagner-napok hagyománya, hogy – állandó csemegeként – szólóestet is hallhat a közönség: ezúttal René Pape dalestjét, aki Wagner korának repertoárjából válogat június 13-án. A fesztivál június 22-én, a Wagner leggyakrabban játszott színpadi művei, a „bayreuthi tíz” előtt keletkezett Rienzi koncertszerű előadásával zárul.
Az életmű különleges kincsét – amely a francia nagyopera keretei között, de már a Wagner érett szerzői hangját sejtető stílusban szólal meg – a Müpa nem először mutatja be a Wagner-napokon.
Az előadáson a Nemzeti Filharmonikus Zenekart és Énekkart a kiváló német operadirigens, Marc Albrecht vezényli, az opera főbb szerepeit Günther Groissböck, Sara Jakubiak, Láng Dorottya és Stefan Vinke énekli.
A fesztivál koncepcióját megalkotó Fischer Ádám művészeti vezető és karmester elgondolása szerint a Wagner-napok „legfontosabb célkitűzése olyan előadói stílust kiépíteni, amely megfelel Wagner eredeti elképzeléseinek.
Számára a drámai kifejezés, az intenzív szövegejtés volt a legfontosabb; a Sprechgesanggal (énekbeszéd) és a Gesamtkunstwerkkel, a szöveg, a zene és a színpadi cselekmény összművészeti egységével új műfajt teremtett.
Arra törekszünk, hogy előadásaink minél inkább megfeleljenek Wagner víziójának.”
A Müpa a Budapesti Wagner-napok alatt a látható és hallható élmény mellett kulináris élvezeteket is kínál a vendégeinek. A Bohém étterem és P’Art kávézó az előadások egyórás szüneteiben vacsorával várja a nézőket, akiknek arra is lehetőségük lesz, hogy az intézmény és a mecseknádasdi Karl Mikrosörfőzde partnerségének köszönhetően a Ring négy szereplője – Wotan, Sieglinde, Mime és Gutrune – által inspirált ízvilágú kézműves söröket megkóstolják. Az épület bejáratánál különleges installáció fogadja majd a látogatókat.
Budapesti Wagner-napok
2022. június 9–22., Müpa
Művészeti vezető: Fischer Ádám
Fejléckép: Budapesti Wagner-napok (fotó/forrás: Posztós János / Müpa)