Zenés színház

Visszavonta igazgatói pályázatát Kerényi Miklós Gábor

2018.09.11. 17:10
Ajánlom
A Budapesti Operettszínház korábbi művészeti vezetője a társulat keddi, rendkívüli ülésén jelentette be döntését, ahol a társulat az ülés végén a jelenlegi igazgatónak szavazott bizalmat. FRISSÍTVE!

A Budapesti Operettszínház dolgozói ma rendkívüli társulati ülésen hallgatták meg az igazgatói posztra pályázó négy jelölt elképzeléseit, majd anonim szavazással döntötték el, kit támogasson a legtöbb tagot számláló szakszervezet és a Közalkalmazotti Tanács a pályázatokat elbíráló szakmai bizottságban.

A szavazás végeredménye:

Összesen 423 fő szavazott

Lőrinczy György 226 szavazat (53,4%)

Szente Vajk 148 szavazat (34,9%)

Kiss B. Atilla 39 szavazat (9,2%)

érvénytelen 10 szavazat (2,3%)

operett-121527.jpg

Szente Vajk, Lőrinczy György, Kerényi Miklós Gábor és Kiss B. Atilla

Kerényi Miklós Gábor egy nappal a Budapesti Operettszínház vezetésére kiírt pályázat határideje előtt, közösségi oldalán jelentette be, hogy megpályázza a főigazgatói széket. A szeptember 11-én megtartott rendkívüli társulati ülésen felszólalása után bejelentette: visszavonja pályázatát.

Peller Károly, a színház Közalkalmazotti Tanácsának elnöke a Fideliónak elmondta, a pályázóknak fejenként tizenöt perc állt a rendelkezésére elképzeléseik ismertetésére, amit mindannyian ki is használtak. A színművész megjegyezte, a társulaton belül hetek óta az igazgatóválasztás a legfőbb téma. „Mindenkit ez izgat, mindenki erről szeretne beszélni – nagyon sokan nem mernek erről beszélni. Talán ez most egy kicsit megnyugtató a társulat számára. Természetesen ez még csak a mi véleményünk, még a szakmai bizottságnak is lesz véleménye, és a végső döntést természetesen a fenntartó hozza meg.”

Nagy volt a tét

A társulat támogatását elnyerő jelenlegi főigazgató korábban úgy nyilatkozott, amennyiben a szavazáson nem ő kapja a legtöbb szavazatot, úgy visszavonja pályázatát. Erre tehát nem kerül sor, miután a színház dolgozóinak több mint fele rá voksolt. Lőrinczy György korábban a Fidelión hozta nyilvánosságra pályázatát, amelyben tizenkét pontban foglalta össze legfontosabb céljait, köztük a repertoár további gazdagítását és színesítését, új magyar előadások létrehozását, a zenei színvonal további emelése, színházi nevelési program elindítását és új nézői csoportok megszólítását.

A második legtöbb szavazatot kapott Szente Vajk korábban úgy nyilatkozott lapunknak, régóta érlelődött benne a gondolat, hogy amennyiben alkalma adódna egy társulat vezetésére, éljen a lehetőséggel. „(…) mivel a közeljövőben lejár az Operettszínház főigazgatójának a mandátuma, és ez az a terület, a zenés színház, amiben magam is működöm, ezért úgy éreztem, ha valóban hű akarok lenni magamhoz és a csapatomhoz, akkor megpróbálom megragadni ezt a lehetőséget és megpályázom a színház vezetését.”

Pályázata főbb pontjait az alábbi videóban ismerteti:

Nagy örömömre sokakat érdekelt a Budapesti Operettszínház főigazgatói posztjára beadott pályázatom, ezért arra gondoltam, hogy rendhagyó módon összefoglalom terveimet, célkitűzéseimet.

Posted by Szente Vajk on Monday, September 10, 2018

FRISSÍTÉS!

Sikerült elérnünk Kerényi Miklós Gábort, aki az alábbi interjúban avatta be lapunkat döntése okaiba:

Miért döntött úgy, hogy visszavonja a pályázatát?

Tudtam, hogy a pályázás révén lehetőségem lesz találkozni a társulattal, amire a főigazgató úr nem adott lehetőséget tavaly november óta.

Úgy gondoltam, hogy egy ilyen alkalom tökéletesen alkalmas lehet arra, hogy elbúcsúzzak a társulattól.

Ezenfelül fontosnak éreztem, hogy felhívjam a figyelmet, hogy Lőrinczy György pályázata tulajdonképpen a művészeti vezető fölöslegességét próbálja igazolni. Ő egy olyan vezetést képzel, amelyben a művészi kérdések fölött éppúgy saját maga diszponál, mint a szervezési kérdésekben. Létrehozott egy művészeti tanácsot, akiknek egy része szervezetileg nem kötődik a színházhoz. Így csak tanácsokat adhatnak, a végső döntés azonban mindig Lőrinczy György kezében van, akinek egyébként erre semmilyen művészi hitele, művész-tanulmányi felhatalmazása nincs. Egy ilyen, nagy, kéttagozatú színház vezetése nem valósulhat meg művészi koncepció és saját arculat nélkül, a sokszínűség hangsúlyozása nem elég. De, azért a búcsú és a találkozás szertartásos lehetősége volt számomra a legfontosabb, hiszen igazából nem vágyom arra a hatalomra, hogy újra az igazgató legyek. Rendezni és tanítani szeretnék, és végre normális életet élni.

Ezek szerint már a pályázat benyújtásakor eldöntötte, hogy vissza fogja vonni azt, miután kiállhatott a társulat elé?

Az alapcélom nem ez volt, de menet közben nyilvánvalóan a fogadtatástól függően terveztem dönteni arról, hogyan folytatom tovább. Benne volt a pakliban az, hogy előbb vagy utóbb visszavonom a pályázatot, de annak is megvolt a lehetősége, hogy végigviszem. Most úgy éreztem, itt az ideje.

Miről beszélt a társulat előtt és milyennek érezte a fogadtatást?

Melegnek éreztem a fogadtatást, nagy tapsot kaptam a beszédem végén, ami azt jelezte, hogy sikerült őszintén és személyesen szólnom a társulathoz. Elmondtam, hogy nagyon sajnálom, ha bárkiben feszültség maradt volna, és bármit megtennék, hogy ezt feloldjam. Azért imádkozom, hogy a velem kapcsolatos helyzet véget érjen, és újra normálisan, hitellel nézhessünk egymás szemébe.

Mi a véleménye a szavazás eredményéről?

550-600 fő a társulat szavazóképes része. Ebből 424-en jöttek el szavazni – ez nem kiemelkedő szám, és bizonyos fokú érdektelenséget jelez. Ráadásul ebből csak 53 százalékot megszerezni egy regnáló, népszerűséget hirdető igazgatónak, ez bizony rossz aránynak tűnik. Lőrinczy Györgynek szerintem le kell vonnia a konzekvenciát, elképzelései távol állnak a társulat átütő egyetértésétől.

A versenyben maradt pályázatokról, a szakmai bizottság véleményének kézhezvételétől számított harminc napon belül Kásler Miklós, az Emmi minisztere hoz döntést. A pályázat eredménytelensége esetén a döntéstől számított hatvan napon belül új kiírást tesznek közzé.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Jazz/World

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.
Vizuál

Horvát Lili új filmjét dicséri a rangos Variety

Szeptember 24-én mutatták be itthon Horvát Lili megjegyezhetetlen című filmjét. A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című alkotásról a Variety közölt méltató kritikát.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Zenés színház interjú

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Zenés színház interjú

„Szeretem az életem úgy, ahogy van”

Mozgalmasan kezdődik az évad Jónás Andrea számára. Próbál a Furcsa pár női változatásban és mindemellett önálló esttel készül. Október 3-án várja a közönséget Élek! címmel a Gaál Erzsébet Stúdióban.
Zenés színház hír

Tapssal tüntettek a nem biztonságos körülmények ellen a madridi operaházban

A Teatro Real közönsége úgy vélte, túl közel ültették őket egymáshoz, tapssal jelezték elégedetlenségüket. Addig-addig, hogy az előadást el sem lehetett kezdeni.
Zenés színház ajánló

Színháztörténetet írt a József Attila Színház

Vállaltan szubjektív beszámoló a „Színház” tollából. Sokszor leírtuk mi magunk is, ahogy mesélik is rólunk: nem csupán egy színház vagyunk, hanem A JASZ-Család. Nem túlzó a jelző, hisz szeretjük egymást, de néha őrületbe kergetjük a másikat.