Zenés színház

Vizin Viktória: „A színpadi magány iszonyatosan nagy magány”

2019.05.05. 09:40
Ajánlom
Carmenként meghódította a legnagyobb operaszínpadokat, legutóbb Judit szerepében hallottuk. Vizin Viktória mezzoszoprán mégis többre vágyik, és a saját művészi szabadságáért küzd, amikor új, modern opera alkotásába kezd. Persze nem egyedül.

Június 15-én a Miskolci Nemzeti Színházban mutatják be Zombola Péter operáját, az „… és Echo”-t. A különleges, egyfelvonásos báboperáról Vizin Viktória énekesnővel beszélgettünk, aki nem csak főszereplője, hanem Gergye Krisztián koreográfus mellett alkotója, librettistája is a műnek.

*

A magyar közönség a Fesztiválzenekarral és Cser Krisztiánnal A kékszakállú herceg várában hallotta utoljára. Úgy vélem, ahányan vagyunk, annyiféleképpen értelmezzük Bartók operáját. Önnek miről szól?

Minden alkalommal másképpen élem meg a Kékszakállút. Tíz éve, a Carmen-periódusomban került a repertoáromba, és a végzet asszonyát láttam Juditban. Sokkal nehezebb volt az elesett nőt megtalálni magamban. Most viszont olyannak látom, aki csodásan naiv. Mindent meg akar oldani – szeretettel, szerelemmel. Csak a két szereplő mást hall egymás szavaiban, ebből alakul ki a drámai helyzet.

Önnel együtt változott a szerep a tíz év alatt?

Természetesen. Ez a történet most azt mondja nekem: amikor egy nő azt hiszi, hogy önzetlenül, odaadással szeret, akkor is van benne egyfajta önzés. Kékszakállúnak és Juditnak nincs más lehetősége, mint egymást választani, de a nyomorral együtt. Judit aztán szembesül azzal, hogy nem ő a legfontosabb Kékszakállú gondolataiban. Ez iszonyatosan ki tudja készíteni a nőt.

Carmenre épp az ellenkezője igaz. Sosem választ egyetlen férfit.

Megviselt az a tizenkét év, amíg Carmen voltam, ezért is hagytam el a szerepet.

Hitelesen akartam előadni az operát, és emiatt fájdalmasan mélyre kellett nyúlnom magamban.

Minden szerepéhez így viszonyul?

Igen, mindig. Az a fajta művész vagyok, aki ezt megköveteli magától.

Az operában ez ritka.

Színésznő szerettem volna lenni, nem operaénekes.

Viki3-132814.jpg

Vizin Viktória

Azért kezdtem a Kékszakállúval, mert a Bartók Plusz Operafesztiválon bemutatkozó előadásuk, az „… és Echo” fülszövege azt írja, ez egy fordított Kékszakállú-történet, amelyben csak Judit van, egyedül a várban. A cím viszont Ovidiust, pontosabban Nárcisz és Echo történetét idézi.

Nem volt célom, hogy ezt a két mítoszt összekapcsoljam, egészen más úton készült el a darab. Főként annak köszönhető, hogy rátaláltam két csodálatos alkotótársra, Zombola Péter zeneszerzőre és Gergye Krisztián koreográfusra. Krisztián egyszer fél óra alatt koreografált nekem egy Víg özvegyet, később az első sorban néztem végig a Kokoschka babája című előadásának a bemutatóját. Még aznap éjjel írtam neki: nekünk együtt kell dolgoznunk.

Mindig is szerettem volna egyesíteni a képzőművészetet, a színjátszást, az ének- és a mozgásművészetet, nekem erről szól a színpad. Úgy látszik, erre húsz évet kellett várnom.

Miről szól az „… és Echo”?

Egy énekesnő tragédiája, aki saját keresztjeként nem az emberi kapcsolatokat, hanem a karriert választotta. Négy színpadi függöny közé van zárva, és lassan elfelejti, hogy hol a színpad, „kint-e vagy bent”. A történet B. Török Fruzsina A kereszt című művéből származik, amit nekünk írt. Ebben a „kereszt” két dologra vonatkozik: az élet keresztjére, és a zenei keresztekre, amelyek felemelik a hangot.

Hogy lett belőle operalibrettó?

Először nekiláttam, megírtam A keresztből a szövegkönyvet, ekkor a cselekmény még lineáris volt. Viszont Krisztián nem így dolgozik, szerette volna, ha utalások hálója, és nem az időbeli egymásutániság teszi egésszé a művet. Szóval fogtuk, és felszabdaltuk.

Ezek szerint Ön az a fajta énekesnő, aki szeret leülni, és egy librettóval „molyolni”?

Nem volt új feladat számomra, Andrási Gertrúd zenés művéhez, A Boszorkányhoz is én írtam szöveget, szeretek írni. Benne vagyok ebben a librettóban is, a zenében is.

Akartam is mondani: hogy egy énekesnőről szól az „… és Echo”, ez elég árulkodó. Maria Callas mondta, hogy akkor érzi, hogy szeretik, ha a színpadon énekel. Itt viszont a színpad – börtön.

A színpadi magány iszonyatosan nagy magány.

A húszas éveimben szerettem felmenni, később azonban mókuskeréknek éreztem. Most pedig rájöttem, hogy a színpadi létezés az egyén drámája. Mindannyian egyedül vagyunk az életben, a társaink elhaladnak mellettünk.

Így gondolja?

Hat hetet vesz igénybe egy operaprodukció, és én mindig belehaltam, ha a végén el kellett válnom a társulattól. Úgy éltem meg, hogy örökre tudtam nekik adni, de rá kellett döbbennem, hogy nem. Szerencsém van, a párom nem operaénekes, vissza tud húzni a valóságba. De volt, hogy három-négy hónapra elmentem, és hiába ünnepeltek a színpadon, nem éreztem jól magam. Mindig volt bennem valami kétely az ünneplést illetően.

Akkor az, hogy létrehoznak egy ilyen előadást, az énekesnő szabadulási kísérlete?

Igen! Ez a vezérmottóm, a szabadság. A Carmen annak idején megfosztott a szabadságomtól, és amikor kitörtem a szerepből, sokan nem értettek. De én nem azért lettem operaénekes, hogy milliókat gyűjtsek a bankszámlámra, hanem hogy művészeti értéket adjak át.

VizinViktoria2019-132823.png

Vizin Viktória

Szokatlan formát választottak: báboperának is nevezhetjük az „… és Echo”-t. Miért van szükség erre az opera konzervatív műfajának?

Én szigorúan konzervatív vagyok, ha operáról van szó! Te jó ég, szerintem mindig a régit kell megőrizni, de ez nem az abroncsos ruhákat jelenti, hanem a történetek hitelességét.

Számomra az opera a zene és a színjáték tökéletes egységét jelenti, ehhez kell ragaszkodni. Hogy bábokkal vagy azok nélkül, az mindegy. Ezért sem kell megmenteni az operát, mert lehet, hogy ma már nem olyan népszerű, mint a 19. században, de a műfajnak attól még lehet igazsága.

Mi a báb szerepe az operában?

Egyetlen emberméretű bábunk van, az én karakterem alteregója, Adélnak hívják. Hoffer Károly és a Budapesti Bábszínház műhelye alkotta, a jelmezeket pedig Debreczeni Ildikó, illetve a Jelmez-Art Kft., akik Európától Amerikáig a legnagyobb operajátszóknak terveznek jelmezeket. Gergye Krisztián fogja a bábut mozgatni, természetesen, mint mindenről, a kezdetektől erről is nagyon határozott elképzelései voltak.

Milyen lesz Zombola Péter zenéje?

Péter neobarokk zenét írt az operához, ne ijedjen meg senki, hallgatható lesz. Van benne lehetőség énekbeszédre, de nem a schönbergi Sprechgesangra gondolok, inkább olyanra, amit a sanzonokban hallunk.

A Bartók Plusz Operafesztiválon mutatkozik be az előadás. Nem először lép fel a fesztiválon, mi hozza vissza Miskolcra?

Nem csak az, hogy a fél családom Miskolc-közeli. Imádom a miskolci közönséget, látom rajtuk, hogy őszintén érdekli őket az, amit a színpadon látnak. Nem csak tapsolnak és hazamennek, hanem kapcsolatot tudok velük teremteni. Ez egy olyan fesztivál, ahol önmagam lehetek.

VizinPortrait1-133019.jpg

Vizin Viktória

Ha színpadon van, arra is jut energiája, hogy a közönséget felmérje?

Amikor a Komponistát énekeltem az Ariadnéban, Richard Strauss operájában, akkor meg kellett tanulnom, hogy a szemébe nézzek az embereknek. Juditként is találkoztam szempárokkal, nem csak az első sorokban, hanem az erkélyen is.

Éreztem, hogy velem vannak, hogy magamhoz tudom őket láncolni. Nem azért, hogy engem figyeljenek, Vizin Vikit, hanem a történetet, a zenét.

Milyen tervei vannak az „Echo”-val, és azon túl?

Az „Echo” nem csak Miskolcon kerül színpadra, szeretnénk elvinni az ország több városába, sőt, külföldre is. Már keressük a librettistát, aki angolra át tudná ültetni a szöveget. Szeretném, ha a triumvirátusunk, Krisztián, Péter és én alkotni tudna még. Pótolhatatlan alkotótársakat találtam az ő személyükben, fantasztikus lehetőségeink vannak.

Az „… és Echo” június 15-én hallható a Bartók Plusz Operafesztiválon az Accord Vonósnégyes közreműködésével. Bővebb információ itt, jegyvásárlás itt.

Fogfájós kisfiúról írt operát Eötvös Péter

Kapcsolódó

Fogfájós kisfiúról írt operát Eötvös Péter

Eötvös Péter Az Aranysárkány című műve is szerepel a Bartók Plusz Operafesztivál programján, amely új és klasszikus produkciókat is kínál a közönségnek június 14. és 23. között Miskolcon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház armel

Keszei Bori: Közel kell mennünk a közönséghez!

Bécsben mutatja be a hazánkban sikert arató Figaro házassága-előadást az Armel Operafesztivál. A Susanna szerepét éneklő Keszei Borival a Mozart-műről és a fesztiválról beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Puccini ritkán hallható műve, A fecske az Operaházban

Az itáliai zeneszerző minden operáját felvonultató PucciniFeszt részeként a Kolozsvári Magyar Opera május 26-án és 27-én A fecske című darabbal vendégeskedik ez Erkel Színházban.
Zenés színház operett

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Zenés színház pesti vigadó

Bejelentették Royal Opera House 2019/20-as előadásait

Az élő közvetítésekből vagy ismétlésekből álló mozis évad a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaratermében dobogtatja meg a nézők szívét.
Zenés színház hír

Gustavo Dudamel vezényel majd Spielberg West Side Story-filmjében

A Bernstein-musical újabb filmfeldolgozásáról egyre többet tudunk, de még várnunk kell 2020 karácsonyáig, hogy láthassuk.