Zenés színház

Wagner csupasz testekkel

2012.07.25. 15:42
Ajánlom
A színpadi szemérmesség a hagyományos rendezéseket kedvelő rajongók körében megszokott, a progresszívebb vonalat keresők között megtűrt jelenség. A vitában most ugyan nem kívánunk állást foglalni, azt azért bemutatnánk, a kitárulkozó testiség az opera-előadásokban is igen változatos jelentések közvetítésére alkalmazható.

Spencer Tunick egyesült államokbeli fotóművész a müncheni Bajor Állami Opera nyári operafesztiválját beharangozó projektjében például a meztelenre vetkőztetett, közel ezerfős tömeg épphogy az érzékiségüktől megfosztott egyének csoportjaként, az operarendezéshez tartozó, kvázi-díszletként jelent meg. Tunickot Richard Wagner zenéje, pontosabban A Nibelung gyűrűje ihletette meg, és mivel a júniusban tartott müncheni operafesztivál középpontjában pont a Ring állt, gondolta egy pirosra és aranyszínűre festett anyaszült meztelen mozgóinstallációval hozzájárul az opera népszerűsítéséhez. A lángformát felvevő nudista önkéntesözön a germán mitológia wagneri feldolgozásában a törpék által lakott alvilágot, a Nibelheimet kívánta átvitt értelemben megjeleníteni a felkelő nap fényében, amit a tizenhárom fokos hajnali hidegnek köszönhetően a szenvedést önként vállalt résztvevők nemcsak szimbolikus úton, hanem pár órácska erejéig a saját, illetve egymás bőrén is megérezhettek.

A projekt Nikolaus Bachlernak, a Bajor Állami Opera intendánsának is kedvére volt, aki rögtön párhuzamot is vont az élőláncos installáció és az operafesztiválon bemutatott Ring-rendezés között: a német színházak egyik vezető rendezőjeként számon Andreas Kriegenburg ugyanis az ének mellett a szereplők testének használatára is nagy hangsúlyt fektetett. Ahogyan azt tette volna a Bayreuthi Ünnepi Játékokat nyitó A bolygó hollandi című Wagner-remek rendezője, a harmincegy esztendős holland Jan Phillipp Gloger is, ha címszereplő főhősének, a szentpétervári Mariinszkij Színház egyik legnagyobb tehetségeként, lehetséges operaüstököseként predesztinált Jevgenyij Nyikityin mezítelen felsőteste ne lett volna szemet szúróan provokáló látvány a német sajtónak és a Wagner-fesztivál szellemiségének. A basszbaritonnak nem az izomfelépítésével volt a gond, sokkal inkább még kamaszkori heavy metálos múltjának emlékét őrző, náci eszmékre is visszavezethető óriás swastika tetoválásával, amit korábban a német sajtó már ügyesen ki is szúrt, elvágva ezzel a lehetőséget az operaénekestől, hogy első oroszként a címszerepben szerepelhessen a fesztivál történetében.

Az ügy nyilvánosságra kerülését követően Nyikityin maga jelentette be a visszalépését. Mint mondta, a kamaszkori tetoválását ma már súlyos hibának tartja, zsenge korában azonban nem volt tisztában azzal, hogy milyen megdöbbenést és visszatetszést válthat ki majd ezzel később. A száműzött énekes azt is leszögezte, a német sajtóhíresztelésekkel ellentétben tetoválásai semmilyen kapcsolatban sincsenek a náci jelképekkel. A mellkasán látható rajzok ugyanis skandináv rúnákat ábrázolnak. Nyikitin a szentpétervári Mariinszkij Színház honlapján közleményt is kiadott, amiben tisztázta: "Soha életemben nem tartoztam és nem is fogok egy politikai csoporthoz sem, legyen akár jobb-, akár baloldali. A nemzetiszocializmus és annak minden megnyilvánulása pedig mélyen irtóztat." A basszbaritont, aki korábban egyébként, ha nem is címszereplőként, de teljes ruházatban már fellépett Bayreuthban, a koreai Samuel Youn helyettesíti a július 25-i nyitóelőadáson.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.