Zenés színház

Wagner csupasz testekkel

2012.07.25. 15:42
Ajánlom
A színpadi szemérmesség a hagyományos rendezéseket kedvelő rajongók körében megszokott, a progresszívebb vonalat keresők között megtűrt jelenség. A vitában most ugyan nem kívánunk állást foglalni, azt azért bemutatnánk, a kitárulkozó testiség az opera-előadásokban is igen változatos jelentések közvetítésére alkalmazható.

Spencer Tunick egyesült államokbeli fotóművész a müncheni Bajor Állami Opera nyári operafesztiválját beharangozó projektjében például a meztelenre vetkőztetett, közel ezerfős tömeg épphogy az érzékiségüktől megfosztott egyének csoportjaként, az operarendezéshez tartozó, kvázi-díszletként jelent meg. Tunickot Richard Wagner zenéje, pontosabban A Nibelung gyűrűje ihletette meg, és mivel a júniusban tartott müncheni operafesztivál középpontjában pont a Ring állt, gondolta egy pirosra és aranyszínűre festett anyaszült meztelen mozgóinstallációval hozzájárul az opera népszerűsítéséhez. A lángformát felvevő nudista önkéntesözön a germán mitológia wagneri feldolgozásában a törpék által lakott alvilágot, a Nibelheimet kívánta átvitt értelemben megjeleníteni a felkelő nap fényében, amit a tizenhárom fokos hajnali hidegnek köszönhetően a szenvedést önként vállalt résztvevők nemcsak szimbolikus úton, hanem pár órácska erejéig a saját, illetve egymás bőrén is megérezhettek.

A projekt Nikolaus Bachlernak, a Bajor Állami Opera intendánsának is kedvére volt, aki rögtön párhuzamot is vont az élőláncos installáció és az operafesztiválon bemutatott Ring-rendezés között: a német színházak egyik vezető rendezőjeként számon Andreas Kriegenburg ugyanis az ének mellett a szereplők testének használatára is nagy hangsúlyt fektetett. Ahogyan azt tette volna a Bayreuthi Ünnepi Játékokat nyitó A bolygó hollandi című Wagner-remek rendezője, a harmincegy esztendős holland Jan Phillipp Gloger is, ha címszereplő főhősének, a szentpétervári Mariinszkij Színház egyik legnagyobb tehetségeként, lehetséges operaüstököseként predesztinált Jevgenyij Nyikityin mezítelen felsőteste ne lett volna szemet szúróan provokáló látvány a német sajtónak és a Wagner-fesztivál szellemiségének. A basszbaritonnak nem az izomfelépítésével volt a gond, sokkal inkább még kamaszkori heavy metálos múltjának emlékét őrző, náci eszmékre is visszavezethető óriás swastika tetoválásával, amit korábban a német sajtó már ügyesen ki is szúrt, elvágva ezzel a lehetőséget az operaénekestől, hogy első oroszként a címszerepben szerepelhessen a fesztivál történetében.

Az ügy nyilvánosságra kerülését követően Nyikityin maga jelentette be a visszalépését. Mint mondta, a kamaszkori tetoválását ma már súlyos hibának tartja, zsenge korában azonban nem volt tisztában azzal, hogy milyen megdöbbenést és visszatetszést válthat ki majd ezzel később. A száműzött énekes azt is leszögezte, a német sajtóhíresztelésekkel ellentétben tetoválásai semmilyen kapcsolatban sincsenek a náci jelképekkel. A mellkasán látható rajzok ugyanis skandináv rúnákat ábrázolnak. Nyikitin a szentpétervári Mariinszkij Színház honlapján közleményt is kiadott, amiben tisztázta: "Soha életemben nem tartoztam és nem is fogok egy politikai csoporthoz sem, legyen akár jobb-, akár baloldali. A nemzetiszocializmus és annak minden megnyilvánulása pedig mélyen irtóztat." A basszbaritont, aki korábban egyébként, ha nem is címszereplőként, de teljes ruházatban már fellépett Bayreuthban, a koreai Samuel Youn helyettesíti a július 25-i nyitóelőadáson.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Elhunyt Juliette Gréco, akinek Boris Vian, Albert Camus és Jean-Paul Sartre írt dalszöveget

Kilencvenhárom éves korában szerdán meghalt Juliette Gréco, a francia sanzon nagyasszonya, Léo Ferré, Jacques Prévert és Serge Gainsbourg dalainak előadója - közölte családja az AFP francia hírügynökséggel.
Zenés színház

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Vizuál

Fedezd fel Frida Kahlo életének helyszíneit!

Lehet-e még újat mondani arról a nőről, aki az életét és az érzéseit ilyen mélységben tárta a nyilvánosság elé, aki saját személyét is a művészete részévé változtatta? Az ikonikus képzőművészek életét bemutató filmek sorában ezúttal a mexikói festőművésznő nyomában járunk.
Jazz/World

Újabb rangos elismerést gyűjtött be a készülőben lévő Magyar Zene Háza

A világ legjobb zenei célú ingatlanfejlesztéseként díjazták a Liget Budapest projekt keretében épülő Magyar Zene Házát a világ egyik legrangosabb zenei-szakmai találkozójának megmérettetésén, az amerikai Music Cities Awardson.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Zenés színház interjú

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Zenés színház interjú

„Szeretem az életem úgy, ahogy van”

Mozgalmasan kezdődik az évad Jónás Andrea számára. Próbál a Furcsa pár női változatásban és mindemellett önálló esttel készül. Október 3-án várja a közönséget Élek! címmel a Gaál Erzsébet Stúdióban.
Zenés színház hír

Tapssal tüntettek a nem biztonságos körülmények ellen a madridi operaházban

A Teatro Real közönsége úgy vélte, túl közel ültették őket egymáshoz, tapssal jelezték elégedetlenségüket. Addig-addig, hogy az előadást el sem lehetett kezdeni.
Zenés színház ajánló

Színháztörténetet írt a József Attila Színház

Vállaltan szubjektív beszámoló a „Színház” tollából. Sokszor leírtuk mi magunk is, ahogy mesélik is rólunk: nem csupán egy színház vagyunk, hanem A JASZ-Család. Nem túlzó a jelző, hisz szeretjük egymást, de néha őrületbe kergetjük a másikat.