Zenés színház

Wagner, kilóra mérve?

2023.05.22. 16:25
Ajánlom
Bár a rajongók szívesebben ítélnek meg egy-egy Wagner-énekest az alapján, milyen hitelesen közvetíti a zeneszerző által megírt bonyolult pszichológiai folyamatokat, A nibelung gyűrűje-tetralógiának egyes részeiben valóban a decibel és a teherbírás számít.

A walkür első felvonásában Siegmund csupa gyönyörű pianót énekel, Sieglinde iránti bimbózó szerelme kételyektől és elhallgatásoktól kísérve születik meg. Ám éppen

ez az a felvonás tartogatja az egyik legnagyobb erőpróbát, ahol a Wagner-tenorok megcsillogtathatják nem mindennapi hangi adottságaikat.

Mikor Siegmund számon kéri távol lévő apján, hol van az a kard, amit vész esetére ígért neki, a követelőzés hevében természetesen egyre magasabb és egyre hangosabb hangokat énekel.

Walsekotta-154009.jpg

Siegmund monológja, részlet (Fotó/Forrás: Free-scores)

A zenekari kíséretben is leképeződő indulatok végül a szóban forgó kardot megjelenítő motívumban csúcsosodnak ki, fény vetül szoba tetejét tartó kőrisfában nyugvó fegyverre, Siegmund pedig egy kis segítséggel maga is ráébred, hogy apja mégsem hagyta cserben. (Legalábbis ekkor még – de ez már a következő felvonás története.)

Hallgassuk meg az egész monológot Wolfgang Windgassen előadásában!

A kérdéses részlet az idők során afféle erőpróbává vált, ahol a tenoristák megmutathatják, milyen hosszan és milyen hangosan tudják kiénekelni a két magas hangot. Természetesen a közönség is nagyon szereti az ilyen összehasonlításokat,

készült is egy válogatás, amelynek összeállítója a régi idők nagy Siegmundjainak felvételeiből vágta ki a szóban forgó két ütemet.

Mario Del Monaco, Set Svanholm, Ludwig Suthaus, Jon Vickers, Jess Thomas, James King, Jacques Urlus, Georges Thill, Franz Völker, Ernst Kozub, Max Lorenz, Torsten Ralf, Lauritz Melchior és Hans Beirer énekel.

A részletek alapján mindenki kiválaszthatja, ki is a kedvence a 20. század legjelentősebb hőstenorjai közül. Bár Siegmundnak nem csupán ebben a rövid részletben kell brillíroznia, kétségkívül csorba eshet egy produkción, ha az énekes nem bírja elég szuflával a monológot. Ezért is szerettük nagyon Stuart Skelton produkcióját a Wagner-napokon, és ezért várjuk idén is, hogy hallhassuk. Mert hiába a csodás felvételek, ahogy az összes nagy szerzőt, Wagnert is élőben igazán jó hallgatni.

Fejléckép: Lauritz Melchior, Mario del Monaco, Jacques Urlus és Set Svanholm (forrás: Wikipedia)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Emilia Pérez – megnéztük a 13 Oscarra jelölt botrányfilmet

Összességében érthetőnek tűnik, miért jutott el Jacques Audiard új rendezése tizenhárom Oscar-jelölésig, azt azonban már túlzásnak tartanánk, ha a legfontosabb kategóriákban diadalmaskodna is – ezt ugyanis több más produkció is jobban megérdemelné.
Könyv

Vámos Miklós: Régi szöveg, leporolva

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az Athenaeum Kiadó Érzelmes klasszikusok sorozatából William Somerset Maugham Színház című regényét ajánlja. Gondolataira kötet fordítója, Schmal Alexandra reagál.
Vizuál

Élje át újra nagyvásznon Milos Forman filmjeit!

Február 12. és március 26. között a cseh újhullám emblematikus rendezője, a kétszeres Oscar-díjas Milos Forman legismertebb filmjeit vetítik eredeti nyelven a Puskin moziban.
Plusz

Hegyet hágék, lőtőt lépék – tíz éve hunyt el Erdélyi Zsuzsanna

Erdélyi Zsuzsanna Kossuth-díjas néprajztudós, a nemzet művésze tíz évvel ezelőtt, 2015. február 13-án hunyt el Budapesten. Tanítványai, szellemi örökösei nem felejtik.
Könyv

„Világos volt számomra, hogy haldoklom” – támadója tárgyalásán szólalt fel Salman Rushdie

A hetvenhét éves, világhírű író megrázó vallomást tett annak a férfinak a tárgyalásán, aki 2022-ben egy nyilvános beszélgetésen késsel támadt rá, és tizenöt késszúrással sebesítette meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Lelkiismereti kérdések – Matthew Wild rendező a Macbethről

Dél-Afrikából érkezik Budapestre az európai zenés színpadokat sorra hódító rendező, Matthew Wild, hogy Verdi Macbethjét új elképzelés szerint állítsa színre.
Zenés színház ajánló

Peller Anna és Peller Károly lesznek az Operabeavató következő vendégei

Különkiadásokkal búcsúzik a közönségtől az Operabeavató, Dinyés Dániel és Göttinger Pál előadássorozata. Február 15-én az operett kerül terítékre a népszerű programon, ennek megfelelően a műfaj két meghatározó művésze, Peller Anna és Peller Károly lesznek a vendégek.
Zenés színház interjú

Operát írtak porszívóra – beszélgetés Iván Sárával és Perczel Enikővel

Kortárs operabemutatóval indította az évet a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, az Előjáték Lear királyhoz a vidéki teátrum számára készült. A zenei tagozat fiatal tehetsége, az Olaszországban zeneszerzést tanult Iván Sára írta a partitúrát, a librettóért Perczel Enikő dramaturg felelt. A közös munkáról, a mű születéséről és egy különleges porszívóról beszélgettünk velük.
Zenés színház magazin

1100. előadásához érkezik A padlás a Vígszínházban vasárnap

Újabb színháztörténeti pillanathoz, az 1100. előadásához érkezik A padlás február 9-én a Vígszínházban. Minden idők legsikeresebb magyar zenés színpadi művét Marton László rendezésében mutatták be 1988. január 29-én. A premier hosszú vastapssal zárult, és azóta is folyamatosan telt házzal futnak az előadások.
Zenés színház interjú

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.