Zenés színház

Wagner, kilóra mérve?

2023.05.22. 16:25
Ajánlom
Bár a rajongók szívesebben ítélnek meg egy-egy Wagner-énekest az alapján, milyen hitelesen közvetíti a zeneszerző által megírt bonyolult pszichológiai folyamatokat, A nibelung gyűrűje-tetralógiának egyes részeiben valóban a decibel és a teherbírás számít.

A walkür első felvonásában Siegmund csupa gyönyörű pianót énekel, Sieglinde iránti bimbózó szerelme kételyektől és elhallgatásoktól kísérve születik meg. Ám éppen

ez az a felvonás tartogatja az egyik legnagyobb erőpróbát, ahol a Wagner-tenorok megcsillogtathatják nem mindennapi hangi adottságaikat.

Mikor Siegmund számon kéri távol lévő apján, hol van az a kard, amit vész esetére ígért neki, a követelőzés hevében természetesen egyre magasabb és egyre hangosabb hangokat énekel.

Walsekotta-154009.jpg

Siegmund monológja, részlet (Fotó/Forrás: Free-scores)

A zenekari kíséretben is leképeződő indulatok végül a szóban forgó kardot megjelenítő motívumban csúcsosodnak ki, fény vetül szoba tetejét tartó kőrisfában nyugvó fegyverre, Siegmund pedig egy kis segítséggel maga is ráébred, hogy apja mégsem hagyta cserben. (Legalábbis ekkor még – de ez már a következő felvonás története.)

Hallgassuk meg az egész monológot Wolfgang Windgassen előadásában!

A kérdéses részlet az idők során afféle erőpróbává vált, ahol a tenoristák megmutathatják, milyen hosszan és milyen hangosan tudják kiénekelni a két magas hangot. Természetesen a közönség is nagyon szereti az ilyen összehasonlításokat,

készült is egy válogatás, amelynek összeállítója a régi idők nagy Siegmundjainak felvételeiből vágta ki a szóban forgó két ütemet.

Mario Del Monaco, Set Svanholm, Ludwig Suthaus, Jon Vickers, Jess Thomas, James King, Jacques Urlus, Georges Thill, Franz Völker, Ernst Kozub, Max Lorenz, Torsten Ralf, Lauritz Melchior és Hans Beirer énekel.

A részletek alapján mindenki kiválaszthatja, ki is a kedvence a 20. század legjelentősebb hőstenorjai közül. Bár Siegmundnak nem csupán ebben a rövid részletben kell brillíroznia, kétségkívül csorba eshet egy produkción, ha az énekes nem bírja elég szuflával a monológot. Ezért is szerettük nagyon Stuart Skelton produkcióját a Wagner-napokon, és ezért várjuk idén is, hogy hallhassuk. Mert hiába a csodás felvételek, ahogy az összes nagy szerzőt, Wagnert is élőben igazán jó hallgatni.

Fejléckép: Lauritz Melchior, Mario del Monaco, Jacques Urlus és Set Svanholm (forrás: Wikipedia)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Csák János: Demeter Szilárd hat intézményt összefogó közgyűjteményi központot vezet majd

Az M5 közszolgálati csatornának adott interjúban a kulturális és innovációs miniszter részletesebben is megindokolta, miért Demeter Szilárdot választotta a Magyar Nemzeti Múzeum élére, illetve bejelentette a Széchényi Ferenc Közgyűjteményi Központ létrejöttét.
Vizuál

Denis Villeneuve már a tökéletességet ostromolja – megnéztük a Dűne második részét

Az első fejezethez hasonlóan a Dűne: Második rész ugyancsak összművészeti remekmű lett, amelyben a szórakoztatás és a művészi koncepció varázslatos összhangba került. Denis Villeneue nagyeposza egy valódi audiovizuális orgia, amely minden alkotóelemében a tökéletességre törekszik.
Vizuál

Ingyenes művészettörténet kurzust indít a Képzőművészeti Egyetem középiskolásoknak

A tanfolyam márciusban indul, és május végéig folyamatosan be lehet kapcsolódni. A fiataloknak csupán regisztrálniuk szükséges a részvételhez.
Jazz/World

Omara Portuondo, a kubai Edith Piaf Budapesten is fellép búcsúturnéja során

A Buena Vista Social Club világhírű énekesnője október 6-án lép fel a Budapest Sportarénában, ahol a 93 éves előadó hosszú pályafutásának legismertebb dalai hangzanak el.
Klasszikus

Kér egy csésze Bachot?

Az Anima Musicae Kamarazenekar rendhagyó Bach-estre hívja az érdeklődőket az Óbudai Társaskörbe március 21-én, a mester 339. születésnapja alkalmából.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben

Az operettműfaj megújítójaként is emlegetett ausztrál rendező, Barrie Kosky ezúttal Lehár-műhöz nyúlt. Produkciójában ezúttal sem alkalmazott túl radikális eszközöket, már amennyiben nem tekintjük annak az emberi lélek mélységeit feltáró elemzést.
Zenés színház ajánló

A Manon Lescaut-t adja elő a Nemzeti Filharmonikusok a Müpában

Puccini operája hangzik el a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar következő koncertjén, a Manon Lescaut-t Vashegyi György vezényli és Káel Csaba rendezi.
Zenés színház hír

Miklósa Erika alapítványával együttműködve indít posztgraduális képzést a Pécsi Tudományegyetem

Együttműködési megállapodást kötött a Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes által alapított KvintEsszencia Mesteriskola Alapítvány és a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara. Az együttműködés keretében posztgraduális képzést indít az egyetem.
Zenés színház ajánló

Világhírű rendező Don Giovanni-produkciója látható az Operaházban

Salzburg, Berlin, Amszterdam, Madrid és Párizs után Budapesten is bemutatkozik Claus Guth 2008-as világhírű Don Giovanni-rendezése. A címszerepet kettős szereposztásban Bretz Gábor és Szemerédy Károly alakítja.
Zenés színház hír

Komlósi Ildikó Bartók-mesterkurzust tart

Az énekesnő, aki maga is számtalanszor formálta meg Judit szerepét A kékszakállú herceg várában, február végén négy napon át dolgozik a kurzuson részt vevő fiatal művészekkel.