Zenés színház

Wagnernél muszáj csalni

Min veszik össze az erdőben a kürtös a skótdudással? Hogyan pihennek titokban a zenészek egy maratoni opera alatt? Milyen érzés hat órán keresztül tartani egy vonót? Miért kell csalni, és hogyan lehet? Az MR Szimfonikusok tagjait a negyedik napja tartó Nibelung gyűrűje előadás szünetében kérdeztük ki az elmúlt napok tapasztalatairól. Név szerint: Line Ildikót (hegedű), Berki Sándort (kürt), Varga Zoltánt (ütős), Soós Leventét (oboa)

-Egy felvonásra vagyunk a három és fél napja tartó Ring fináléjától. Hogy érzitek most magatokat, mennyire vagytok megviseltek?

Line Ildikó: A Ring minden zenésznek óriási kihívás, mind szellemileg, mind fizikailag. Ráadásul világszerte nagyon ritka, hogy négy egymást követő napon adják a tetralógiát. Hetedik alkalommal játszottuk el a teljes ciklust, és nagyjából most jutottunk el odáig, hogy a technikai részeken túl az apróságokra is oda tudtunk figyelni. Ettől függetlenül azt hiszem, mindannyiunk nevében mondhatom azt, hogy rettentő fáradtak vagyunk. ..

Berki Sándor:...Én most kezdek csak felspannolódni, szerintem az Istenek alkonya a Ring legjobb része. Sokkal dallamosabb, mint a többi, és a szólamaim is valamivel könnyebbek.

- Egy közel tizenhat órás műről van szó. Fizikailag melyik volt a legmegterhelőbb momentum?

L.I.: A történetnek az csak az egyik része, hogy órákon át nem tehetjük le a vonónkat. A valódi kihívás inkább az, hogy a Ring egy egészen másfajta játékstílust igényel, mint általában az operák: borzasztó nehéz futamok vannak benne, amiket idő hiányában egész egyszerűen- ezt maga Wagner is mondta - nem lehet kijátszani. Részletekbe hatóan kell ismerni a darabot ahhoz, hogy az ember időről időre csalni tudjon egy ilyen résznél. Épp a minap történt, a Walkür alatt, amikor az előadás végén a Tűzvarázs-témához jutottunk, hogy Ádám (Fischer Ádám - a szerk.) olyan tempót kezdett el diktálni, amit már nem tudtam lekövetni.  Hirtelen annyira megszeppentem, hogy hangosan elkezdtem nevetni.

B.S.: Kürtöknél egész egyszerűen muszáj váltásban játszanunk. Egy felvonást el tudunk játszani, de kettőt már bajosan, hat órát pedig fizikai képtelenség egyhuzamban végigfújni. Nekem éppen a váltások miatt vannak olyan részek, amiket még sosem játszottam az évek során.

- Ütősöknél azt gondolnám az egyik legnehezebb dolognak, hogy relatíve sok a szünet.

Varga Zoltán: Nyilván kevesebb tényleges feladatunk van, mint például a vonósoknak, de ez nem azt jelenti, hogy akár egy percre is elkalandozhatunk. Időnként megpróbálok pihenni egy tíz-húsz percet, sikertelenül - minden pillanatban figyelni kell a zenére, együtt kell dúdolnom az énekesekkel, hogy tudjam, melyik szónál vagy dallamnál kell pontosan belépnem.

-Ráadásul te a négy nap alatt két alkalommal is feljöttél a zenekari árokból a színpadra...

V.Z.: ...Igen, a Rajna kincsében, illetve a Siegfriedben is kiültettek. Ijesztő dolog látni, hogy mi történik ilyenkor a színpadon: engem megkért a rendező, hogy reagáljak az eseményekre, kommunikáljak az énekesekkel, tehát az első felvonást töviről hegyire tudnom kellett, bizonyos értelemben színészként is közre kellett működnöm. Eközben pedig közvetlen közelről láttam a nézők reakcióját, ami egy hatalmas élmény volt.

- A legelső Budapesti Wagner-napok óta benne vagytok a zenekarban?

Soós Levente: Rajtam kívül mindenki itt van a kezdetek óta.  Sosem felejtem el, amikor megérkeztem a zenekarba, épp a Siegfriedet próbáltuk el, egyhuzamban. Valószínűleg ha megkérdezték volna a próba végén, hogy mi a nevem, nem tudtam volna válaszolni. Szerintem ráadásul a Siegfried a legnehezebb rész, iszonyatosan szövevényes, két ütemenként változik az előjegyzés a kottában, akárcsak az egész dallamvilág karaktere.

- Van valami különleges felkészülési technikátok?

B.S.: Engem kezdettől fogva érdekelt, hogy milyen az erdő akusztikája, hogyan szólna a való életben Siegfried kürtje, ezért kijártam a szabadba gyakorolni. Ez így nagyon romantikusan hangzik, de amikor az ember elhatározza, hogy a természetben fog gyakorolni, nem számol a külső tényezőkkel: nekem például az épp arra repülő méhekkel volt egy kellemetlen kalandom. Egy másik alkalommal pedig egy tetőtől talpig beöltözött skótdudással futottam össze, aki elfoglalta a tisztásomat. Végül meg kellett egyeznünk, hogy ki mikor jár ki.

- Végig lehet játszani egy Ring kaliberű anyagot anélkül, hogy az ember rajongana érte?

SL.: Nekem egy nagyon érdekes élményem van ezzel kapcsolatban, gyerekkoromban láttam egy filmet Wagnerről, és annyira ellenszenves volt a figura, hogy aztán ez hosszú évekre meghatározta a hozzá fűződő viszonyomat. Jóval később, amikor már játszottam a darabjait, elkezdtem olvasni az életéről, és szépen lassan kirajzolódott egy minden tekintetben szélsőséges, de ugyanakkor zseniális alak. Ma ott tartok, hogy ő az egyik kedvenc zeneszerzőm.

- Az alapvetően Wagner instrukciója volt, hogy a felvonások között közel egy órás szünetek legyenek. Nem estek ki ilyenkor ebből a különleges zenei világból?

L.I.: Nekünk, zenészeknek kicsit hosszú a szünet, de például az énekeseknek nagyon nagy szükségük van rá. Tudni kell, hogy egytől egyig fantasztikus énekesek szerepeltek az elmúlt napokban a színpadon, akik nagyon lelkiismeretesen készültek a szerepeikre. Sokszor előfordul, hogy énekesek csak fél gőzzel teszik oda magukat a próbákon - itt ilyenről most szó sem volt. Végig teljes erőbedobással voltak jelen, mind a próbákon, mind az előadásokon, és ez nagyon megterhelő tud lenni.

-Ha most váratlanul kiderülne, hogy a Ring valójában nem négy, hanem öt részből áll, holnap tudnátok folytatni?

Mind: Igen.

S.L.: Én amikor bekerültem a zenekarba, az tűnt fel, hogy az egész csapat egy emberként rajong Wagnerért. Zenészek sokszor húzzák a szájukat, mert egy monumentális, közel tizenhat órás darabról van szó. Ebben a zenekarban töretlen a lelkesedés, mindig örömmel várjuk a következő előadást. Úgyhogy igen, azt hiszem gondolkodás nélkül belevágnánk holnap is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Bellini-operát énekelnek az erdő állatai egy cuki videoklipben

Az olasz bel canto-stílus egyik alapművének részletéből, Vincenzo Bellini Norma című operájának egyik számából készült bájos animációs film.
Klasszikus

Megszűnhet a Duna Szimfonikus Zenekar

Egy december 23-i hivatalos értesítést szerint legkésőbb 2021. május 31-én megszűnhet a Duna Szimfonikus Zenekar – tudta meg a Zene-Kar.hu. A levél szerint az ügy mögött Kásler Miklós, az emberi erőforrások miniszterének döntése áll, aki Alapítói Határozatában ezt a dátumot jelölte meg.
Színház

Megvan, hová költözik az SZFE a Vas utcából

Közleményt adott ki a Színház- és Filmművészeti Egyetem vezetése, amelyben az új oktatási helyszíneken túl az átalakuló intézeteket is bemutatják. A három helyszínen folyó képzés megújult, modern struktúrát ígér.
Vizuál

9+1 műalkotás az amszterdami Rijksmuseumból, amit egyszer újra látni akarunk

Rembrandt, Vermeer és Avercamp festményei, több korszak fajanszkerámiái, babaházak és csendéletek sajttal, gyümölccsel. Szabadon böngészhető az amszterdami Rijksmuseum gyűjteménye az interneten. Tíz must-see műalkotást válogattunk össze az alábbi cikkben, amiket látni akarunk az újranyitás után.
Színház

50 éve mutatták be Örkény István Macskajátékát

1971. január 15-én mutatta be a szolnoki Szigligeti Színház Örkény István Macskajáték című színművét. A darab, amely azóta is töretlen sikerrel fut a magyar színpadokon, a 20. Század legismertebb és legtöbbet játszott tragikomédiájává vált.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház koktélparti

„Nessun dorma” – Minek köszönheti rendkívüli népszerűségét Puccini operaáriája?

„Vincerò! Vincerò-ò-ò!!!” – És a fejünkben máris megszólal Pavarotti hangja, amint elnyújtva a magas H hangot, üdvrivalgásra készteti a stadionok közönségét. Kerülőúton vált Puccini áriája mindenki kedvencévé, és egy futball-világbajnoksággal indult az egész.
Zenés színház ajánló

„Ez egy olyan történelmi pillanat, amelyben nagyon komoly döntéseket kell hozni” – Szabó Magda klasszikusa az Operett Online-on

Decemberben nagy sikerrel debütált az Operett Online képernyőjén az Abigél, Szabó Magda kultikus regényének musical-változata. A megújult szereposztással közvetített előadás egy csodálatos történet szeretetről, lemondásról, küzdelemről és persze a szerelemről. De mit adhat nekünk ma Abigél?
Zenés színház videó

Bellini-operát énekelnek az erdő állatai egy cuki videoklipben

Az olasz bel canto-stílus egyik alapművének részletéből, Vincenzo Bellini Norma című operájának egyik számából készült bájos animációs film.
Zenés színház ajánló

Kendőzetlenül őszinte és zavarba ejtően szókimondó – Boris Vian az Operett Online-on

Különleges produkciót tűz online műsorára január 15-én és 16-án a Budapesti Operettszínház. A Boris Vian életéről szóló, az ’50-es évek bohém Párizsát megidéző revü kiszakít a szürke hétköznapokból, és betekintést enged egy tragikus sorsú polihisztor életébe, aki amellett, hogy nagykanállal habzsolta az életet, korának meghatározó irodalmi alakjává vált.
Zenés színház ajánló

Online premierrel jön Vecsei H. Miklós operarendezése

A Szöktetés a szerájból az Opera Otthonra első online premierje lesz január 23-án 19:00 órától.