Zenés színház

Wagnernél muszáj csalni

Min veszik össze az erdőben a kürtös a skótdudással? Hogyan pihennek titokban a zenészek egy maratoni opera alatt? Milyen érzés hat órán keresztül tartani egy vonót? Miért kell csalni, és hogyan lehet? Az MR Szimfonikusok tagjait a negyedik napja tartó Nibelung gyűrűje előadás szünetében kérdeztük ki az elmúlt napok tapasztalatairól. Név szerint: Line Ildikót (hegedű), Berki Sándort (kürt), Varga Zoltánt (ütős), Soós Leventét (oboa)

-Egy felvonásra vagyunk a három és fél napja tartó Ring fináléjától. Hogy érzitek most magatokat, mennyire vagytok megviseltek?

Line Ildikó: A Ring minden zenésznek óriási kihívás, mind szellemileg, mind fizikailag. Ráadásul világszerte nagyon ritka, hogy négy egymást követő napon adják a tetralógiát. Hetedik alkalommal játszottuk el a teljes ciklust, és nagyjából most jutottunk el odáig, hogy a technikai részeken túl az apróságokra is oda tudtunk figyelni. Ettől függetlenül azt hiszem, mindannyiunk nevében mondhatom azt, hogy rettentő fáradtak vagyunk. ..

Berki Sándor:...Én most kezdek csak felspannolódni, szerintem az Istenek alkonya a Ring legjobb része. Sokkal dallamosabb, mint a többi, és a szólamaim is valamivel könnyebbek.

- Egy közel tizenhat órás műről van szó. Fizikailag melyik volt a legmegterhelőbb momentum?

L.I.: A történetnek az csak az egyik része, hogy órákon át nem tehetjük le a vonónkat. A valódi kihívás inkább az, hogy a Ring egy egészen másfajta játékstílust igényel, mint általában az operák: borzasztó nehéz futamok vannak benne, amiket idő hiányában egész egyszerűen- ezt maga Wagner is mondta - nem lehet kijátszani. Részletekbe hatóan kell ismerni a darabot ahhoz, hogy az ember időről időre csalni tudjon egy ilyen résznél. Épp a minap történt, a Walkür alatt, amikor az előadás végén a Tűzvarázs-témához jutottunk, hogy Ádám (Fischer Ádám - a szerk.) olyan tempót kezdett el diktálni, amit már nem tudtam lekövetni.  Hirtelen annyira megszeppentem, hogy hangosan elkezdtem nevetni.

B.S.: Kürtöknél egész egyszerűen muszáj váltásban játszanunk. Egy felvonást el tudunk játszani, de kettőt már bajosan, hat órát pedig fizikai képtelenség egyhuzamban végigfújni. Nekem éppen a váltások miatt vannak olyan részek, amiket még sosem játszottam az évek során.

- Ütősöknél azt gondolnám az egyik legnehezebb dolognak, hogy relatíve sok a szünet.

Varga Zoltán: Nyilván kevesebb tényleges feladatunk van, mint például a vonósoknak, de ez nem azt jelenti, hogy akár egy percre is elkalandozhatunk. Időnként megpróbálok pihenni egy tíz-húsz percet, sikertelenül - minden pillanatban figyelni kell a zenére, együtt kell dúdolnom az énekesekkel, hogy tudjam, melyik szónál vagy dallamnál kell pontosan belépnem.

-Ráadásul te a négy nap alatt két alkalommal is feljöttél a zenekari árokból a színpadra...

V.Z.: ...Igen, a Rajna kincsében, illetve a Siegfriedben is kiültettek. Ijesztő dolog látni, hogy mi történik ilyenkor a színpadon: engem megkért a rendező, hogy reagáljak az eseményekre, kommunikáljak az énekesekkel, tehát az első felvonást töviről hegyire tudnom kellett, bizonyos értelemben színészként is közre kellett működnöm. Eközben pedig közvetlen közelről láttam a nézők reakcióját, ami egy hatalmas élmény volt.

- A legelső Budapesti Wagner-napok óta benne vagytok a zenekarban?

Soós Levente: Rajtam kívül mindenki itt van a kezdetek óta.  Sosem felejtem el, amikor megérkeztem a zenekarba, épp a Siegfriedet próbáltuk el, egyhuzamban. Valószínűleg ha megkérdezték volna a próba végén, hogy mi a nevem, nem tudtam volna válaszolni. Szerintem ráadásul a Siegfried a legnehezebb rész, iszonyatosan szövevényes, két ütemenként változik az előjegyzés a kottában, akárcsak az egész dallamvilág karaktere.

- Van valami különleges felkészülési technikátok?

B.S.: Engem kezdettől fogva érdekelt, hogy milyen az erdő akusztikája, hogyan szólna a való életben Siegfried kürtje, ezért kijártam a szabadba gyakorolni. Ez így nagyon romantikusan hangzik, de amikor az ember elhatározza, hogy a természetben fog gyakorolni, nem számol a külső tényezőkkel: nekem például az épp arra repülő méhekkel volt egy kellemetlen kalandom. Egy másik alkalommal pedig egy tetőtől talpig beöltözött skótdudással futottam össze, aki elfoglalta a tisztásomat. Végül meg kellett egyeznünk, hogy ki mikor jár ki.

- Végig lehet játszani egy Ring kaliberű anyagot anélkül, hogy az ember rajongana érte?

SL.: Nekem egy nagyon érdekes élményem van ezzel kapcsolatban, gyerekkoromban láttam egy filmet Wagnerről, és annyira ellenszenves volt a figura, hogy aztán ez hosszú évekre meghatározta a hozzá fűződő viszonyomat. Jóval később, amikor már játszottam a darabjait, elkezdtem olvasni az életéről, és szépen lassan kirajzolódott egy minden tekintetben szélsőséges, de ugyanakkor zseniális alak. Ma ott tartok, hogy ő az egyik kedvenc zeneszerzőm.

- Az alapvetően Wagner instrukciója volt, hogy a felvonások között közel egy órás szünetek legyenek. Nem estek ki ilyenkor ebből a különleges zenei világból?

L.I.: Nekünk, zenészeknek kicsit hosszú a szünet, de például az énekeseknek nagyon nagy szükségük van rá. Tudni kell, hogy egytől egyig fantasztikus énekesek szerepeltek az elmúlt napokban a színpadon, akik nagyon lelkiismeretesen készültek a szerepeikre. Sokszor előfordul, hogy énekesek csak fél gőzzel teszik oda magukat a próbákon - itt ilyenről most szó sem volt. Végig teljes erőbedobással voltak jelen, mind a próbákon, mind az előadásokon, és ez nagyon megterhelő tud lenni.

-Ha most váratlanul kiderülne, hogy a Ring valójában nem négy, hanem öt részből áll, holnap tudnátok folytatni?

Mind: Igen.

S.L.: Én amikor bekerültem a zenekarba, az tűnt fel, hogy az egész csapat egy emberként rajong Wagnerért. Zenészek sokszor húzzák a szájukat, mert egy monumentális, közel tizenhat órás darabról van szó. Ebben a zenekarban töretlen a lelkesedés, mindig örömmel várjuk a következő előadást. Úgyhogy igen, azt hiszem gondolkodás nélkül belevágnánk holnap is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Klasszikus

A 94 éves Kurtág György Mozartot játszik – VIDEÓ

Feleségének, Mártának tett ígéretét teljesíti be azzal, hogy február 19-én előadja Mozart F-dúr szonátáját a BMC-ben.
Zenés színház

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.
Klasszikus

Richter, Ojsztrah és Rosztropovics közös Beethoven-felvétele, ami borzalmasan sikerült

Maga Richter is azt mondta rá, nem hajlandó vállalni, de nem volt mit tenni, az EMI klasszikus zenei supergroup-ot álmodott magának.
Klasszikus

Az univerzum titkát tárja fel a Pannon Filharmonikusok

A pécsi zenekar Müpában adott sorozatának negyedik koncertjén Kelemen Barnabás egy finn csemegét játszik, majd csillagközi utazásra csábít Bogányi Tibor vezető karmesterrel március 6-án.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház árvíz

Még egy árvíz, és nem menekül meg a velencei La Fenice operaház

Túlélte az árvizet Velence operaháza, de szakértők arra figyelmeztetnek, jelen állapotában az épület nem állna ellen még egy áradásnak.
Zenés színház ajánló

Az operavilág Angelina Jolie-ja az Erkel Színház színpadán

Először lép fel Magyarországon a világhírű grúz szoprán 2020. február 22-én, az Opera ünnepi műsorának sztárvendégeként. Az est programjában, amely több műrészlettel is utal az intézmény aktuális Keresztény Évadának tematikájára, az Opera együttesei és szólistái is közreműködnek.
Zenés színház gyász

Elhunyt Franco Bordoni olasz operaénekes

A nemzetközi hírű baritonénekest 88 éves korában, február 13-án érte a halál.
Zenés színház ajánló

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.
Zenés színház interjú

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.