Zenés színház

Wagnernél muszáj csalni

Min veszik össze az erdőben a kürtös a skótdudással? Hogyan pihennek titokban a zenészek egy maratoni opera alatt? Milyen érzés hat órán keresztül tartani egy vonót? Miért kell csalni, és hogyan lehet? Az MR Szimfonikusok tagjait a negyedik napja tartó Nibelung gyűrűje előadás szünetében kérdeztük ki az elmúlt napok tapasztalatairól. Név szerint: Line Ildikót (hegedű), Berki Sándort (kürt), Varga Zoltánt (ütős), Soós Leventét (oboa)

-Egy felvonásra vagyunk a három és fél napja tartó Ring fináléjától. Hogy érzitek most magatokat, mennyire vagytok megviseltek?

Line Ildikó: A Ring minden zenésznek óriási kihívás, mind szellemileg, mind fizikailag. Ráadásul világszerte nagyon ritka, hogy négy egymást követő napon adják a tetralógiát. Hetedik alkalommal játszottuk el a teljes ciklust, és nagyjából most jutottunk el odáig, hogy a technikai részeken túl az apróságokra is oda tudtunk figyelni. Ettől függetlenül azt hiszem, mindannyiunk nevében mondhatom azt, hogy rettentő fáradtak vagyunk. ..

Berki Sándor:...Én most kezdek csak felspannolódni, szerintem az Istenek alkonya a Ring legjobb része. Sokkal dallamosabb, mint a többi, és a szólamaim is valamivel könnyebbek.

- Egy közel tizenhat órás műről van szó. Fizikailag melyik volt a legmegterhelőbb momentum?

L.I.: A történetnek az csak az egyik része, hogy órákon át nem tehetjük le a vonónkat. A valódi kihívás inkább az, hogy a Ring egy egészen másfajta játékstílust igényel, mint általában az operák: borzasztó nehéz futamok vannak benne, amiket idő hiányában egész egyszerűen- ezt maga Wagner is mondta - nem lehet kijátszani. Részletekbe hatóan kell ismerni a darabot ahhoz, hogy az ember időről időre csalni tudjon egy ilyen résznél. Épp a minap történt, a Walkür alatt, amikor az előadás végén a Tűzvarázs-témához jutottunk, hogy Ádám (Fischer Ádám - a szerk.) olyan tempót kezdett el diktálni, amit már nem tudtam lekövetni.  Hirtelen annyira megszeppentem, hogy hangosan elkezdtem nevetni.

B.S.: Kürtöknél egész egyszerűen muszáj váltásban játszanunk. Egy felvonást el tudunk játszani, de kettőt már bajosan, hat órát pedig fizikai képtelenség egyhuzamban végigfújni. Nekem éppen a váltások miatt vannak olyan részek, amiket még sosem játszottam az évek során.

- Ütősöknél azt gondolnám az egyik legnehezebb dolognak, hogy relatíve sok a szünet.

Varga Zoltán: Nyilván kevesebb tényleges feladatunk van, mint például a vonósoknak, de ez nem azt jelenti, hogy akár egy percre is elkalandozhatunk. Időnként megpróbálok pihenni egy tíz-húsz percet, sikertelenül - minden pillanatban figyelni kell a zenére, együtt kell dúdolnom az énekesekkel, hogy tudjam, melyik szónál vagy dallamnál kell pontosan belépnem.

-Ráadásul te a négy nap alatt két alkalommal is feljöttél a zenekari árokból a színpadra...

V.Z.: ...Igen, a Rajna kincsében, illetve a Siegfriedben is kiültettek. Ijesztő dolog látni, hogy mi történik ilyenkor a színpadon: engem megkért a rendező, hogy reagáljak az eseményekre, kommunikáljak az énekesekkel, tehát az első felvonást töviről hegyire tudnom kellett, bizonyos értelemben színészként is közre kellett működnöm. Eközben pedig közvetlen közelről láttam a nézők reakcióját, ami egy hatalmas élmény volt.

- A legelső Budapesti Wagner-napok óta benne vagytok a zenekarban?

Soós Levente: Rajtam kívül mindenki itt van a kezdetek óta.  Sosem felejtem el, amikor megérkeztem a zenekarba, épp a Siegfriedet próbáltuk el, egyhuzamban. Valószínűleg ha megkérdezték volna a próba végén, hogy mi a nevem, nem tudtam volna válaszolni. Szerintem ráadásul a Siegfried a legnehezebb rész, iszonyatosan szövevényes, két ütemenként változik az előjegyzés a kottában, akárcsak az egész dallamvilág karaktere.

- Van valami különleges felkészülési technikátok?

B.S.: Engem kezdettől fogva érdekelt, hogy milyen az erdő akusztikája, hogyan szólna a való életben Siegfried kürtje, ezért kijártam a szabadba gyakorolni. Ez így nagyon romantikusan hangzik, de amikor az ember elhatározza, hogy a természetben fog gyakorolni, nem számol a külső tényezőkkel: nekem például az épp arra repülő méhekkel volt egy kellemetlen kalandom. Egy másik alkalommal pedig egy tetőtől talpig beöltözött skótdudással futottam össze, aki elfoglalta a tisztásomat. Végül meg kellett egyeznünk, hogy ki mikor jár ki.

- Végig lehet játszani egy Ring kaliberű anyagot anélkül, hogy az ember rajongana érte?

SL.: Nekem egy nagyon érdekes élményem van ezzel kapcsolatban, gyerekkoromban láttam egy filmet Wagnerről, és annyira ellenszenves volt a figura, hogy aztán ez hosszú évekre meghatározta a hozzá fűződő viszonyomat. Jóval később, amikor már játszottam a darabjait, elkezdtem olvasni az életéről, és szépen lassan kirajzolódott egy minden tekintetben szélsőséges, de ugyanakkor zseniális alak. Ma ott tartok, hogy ő az egyik kedvenc zeneszerzőm.

- Az alapvetően Wagner instrukciója volt, hogy a felvonások között közel egy órás szünetek legyenek. Nem estek ki ilyenkor ebből a különleges zenei világból?

L.I.: Nekünk, zenészeknek kicsit hosszú a szünet, de például az énekeseknek nagyon nagy szükségük van rá. Tudni kell, hogy egytől egyig fantasztikus énekesek szerepeltek az elmúlt napokban a színpadon, akik nagyon lelkiismeretesen készültek a szerepeikre. Sokszor előfordul, hogy énekesek csak fél gőzzel teszik oda magukat a próbákon - itt ilyenről most szó sem volt. Végig teljes erőbedobással voltak jelen, mind a próbákon, mind az előadásokon, és ez nagyon megterhelő tud lenni.

-Ha most váratlanul kiderülne, hogy a Ring valójában nem négy, hanem öt részből áll, holnap tudnátok folytatni?

Mind: Igen.

S.L.: Én amikor bekerültem a zenekarba, az tűnt fel, hogy az egész csapat egy emberként rajong Wagnerért. Zenészek sokszor húzzák a szájukat, mert egy monumentális, közel tizenhat órás darabról van szó. Ebben a zenekarban töretlen a lelkesedés, mindig örömmel várjuk a következő előadást. Úgyhogy igen, azt hiszem gondolkodás nélkül belevágnánk holnap is.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Tomboló sikert aratott Berlinben Eötvös Péter új operája

November 28-án este mutatta be a Berlini Állami Opera Eötvös Péter legújabb, Jon Fosse Trilógiája alapján készült operáját. A Sleepless Mundruczó Kornél rendezésében került színre.
Klasszikus

Klasszikus koncertek karácsonyra – a Zeneakadémia adventi ajánlata

Élményt ajándékozni mindig jó: remek ünnepi meglepetés a Zeneakadémia háromféle értékben megváltható ajándékkártyája, amely felhasználható például a világklasszis előadókat és különleges hangversenyeket kínáló 2022. tavaszi szezonra is.
Zenés színház

Elhunyt a Broadway-legenda, Stephen Sondheim

Az Oscar-, Tony- és Pulitzer-díjas zeneszerző, dalszövegíró, az amerikai zenés színház egyik legismertebb alkotója 91 éves volt – tudatta az MTI.
Színház

Az ideális karácsonyi ajándék az Orlai Produkciótól érkezik a fa alá

Egy színházi szabadbérletnek csupán előnyei vannak. A kedvezményes ár, az időbeli rugalmasság, és a bérlettulajdonos ízlésének, érdeklődésének megfelelően alakítható választás teszi praktikussá, az előadásélmény pedig személyessé.
Klasszikus

Zenében utazunk – a MÁV Szimfonikus Zenekar adventi ajánlata

A MÁV Szimfonikus Zenekart az ország élvonalbeli együttesei között tartják számon. Túlzás nélkül állítható, hogy a 76 éve működő zenekarnak nemzedékek köszönhetik első minőségi komolyzenei élményüket. A közelgő új év első felében is ragyogó programokkal várják a klasszikus zene rajongóit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„A Diótörő mérföldkő egy balerina életében” – interjú Rotter Biankával

Rotter Bianka életét végigkísérte a Diótörő: az Operaház színpadán a darab csaknem összes gyerekszerepét eltáncolta, a Budapesti Operettszínházban pedig most a női főszereplő, Klára bőrébe bújik. A táncművészetis évekről, Klára hercegnőről és a jövőbeli terveiről beszélgettünk vele.
Zenés színház hír

Tomboló sikert aratott Berlinben Eötvös Péter új operája

November 28-án este mutatta be a Berlini Állami Opera Eötvös Péter legújabb, Jon Fosse Trilógiája alapján készült operáját. A Sleepless Mundruczó Kornél rendezésében került színre.
Zenés színház gyász

Elhunyt a Broadway-legenda, Stephen Sondheim

Az Oscar-, Tony- és Pulitzer-díjas zeneszerző, dalszövegíró, az amerikai zenés színház egyik legismertebb alkotója 91 éves volt – tudatta az MTI.
Zenés színház ajánló

Ragyogjon az Operaház aranyfényeitől a karácsony!

A Magyar Állami Operaház megkezdte a 2022. január 1. és július 31. közötti előadások jegyeinek értékesítését, így az Erkel Színház és az Eiffel Műhelyház mellett, az Operaház épületébe is újra válthatnak jegyeket az opera és a balett szerelmesei.
Zenés színház ajánló

Jótékonysági gálaelőadás idős artistaművészek megsegítésére – A Fővárosi Nagycirkusz adventi ajánlata

A Fővárosi Nagycirkusz az Artistaművészek és Cirkuszi Dolgozók Szakszervezetével együttműködve Elkaplak! címmel jótékonysági gálaelőadást szervez az idős artistaművészek megsegítésére. A Csillagtánc című klasszikus cirkuszi előadás teljes bevételét az idős artistaművészeink támogatására fordítják.