Zenés színház

War Sum Up: A háború illúziója

2012.10.14. 07:22
Ajánlom
Nem kifejezetten békés témát boncolgat, de első opera- és vizuális-színházi élményként talán bejöhet a Hotel Pro Forma és a Lett Nemzeti Opera War Sum Up című előadása. KRITIKA

Mozgásban és dramaturgiában a japán nó színházzal, a vizualitást tekintve a mangával, a vetítéssel és a fények játékával operál a japán nyelvű dán-lett koprodukció, amelynek zenéjét brit komponista jegyzi és brit szimfonikus popzenekar játssza. A végeredmény az ajánló szerint: "Háború. Hadvezérrel, zsoldossal és szenvedő hátországgal. A manga képregények találkozása a nó színházzal a dán terepasztalon. Öldöklés és civil dráma. Keleti hagyomány, nyugati kultúra, 21. századi teatralitás. Istenek, démonok és persze emberek. Ez a Hotel Pro Forma és a háború természetrajza." Mindezt a Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon a budapesti - összetételét tekintve viszont nemzetközi - közönség is megtapasztalhatta.

A háttéranyag szerint a nó mesterek szövegei inspirálták a dalszövegeket, a történet szerkesztése pedig a tradicionális japán műfajnak megfelelően narratív elbeszélésekre épül, és a kezdetét tekintve a 14. századra datálódó nó mozgáskultúrája is komoly hatással volt a koreográfiára. Ha egy ortodox nó előadást látnánk, nyilván nem lenne kulcsunk az összes zár felnyitásához, azaz a darab teljes megértéséhez, ebben az esetben azonban elég az érzeteinkre hagyatkoznunk. Mint ahogyan mangaszakértőnek sem kell lenni a Hikaru Hayashi készítette illusztrációk dekódolásához: a perspektíva miatt torzónak tűnő térdelő ember, a szemek, az anatómiai pontosságú testrészekből transzformerek alkotórészévé váló lábak magától értetődő olvasatot adnak. Túl sokat viszont nem tesznek hozzá a vizuális élményhez, azt pedig, hogy mangaoperává tennék a produkciót, elég erős kifejezésnek érzem.

Három történetet ismerünk meg. A nyugati vidékről való sebesült Katonáét (a vetített fordításban Katona, a színlapon Zsoldos: Aigars Reinis), akiben a háború után is tovább él minden, amit a harctéren elszenvedett, és ez a poszttraumás stressz-szindróma nem hagyja, hogy a civil életbe visszailleszkedjen. A Szamurájét (a vetített fordításban Szamuráj, a színlapon Harcos: Gundars Dzilums), aki harc közben halt meg, ám élők és holtak világa közt bolyong, keresi nyugalmát, az élet értelmét. A Kémét (Liga Paegle), aki nő, és munkájában amellett, hogy használnia és kihasználnia kell női mivoltát, kénytelen a férfias harcművészetet is elsajátítani. A szálak fő mozgatója a Játékmester (Ieva Ezeriete), aki a színpad előterében sárga kosztümben természetes - azaz nem absztrakttá tett - mozgásokat végez: jön, megy, pakolja a székeket, a szétdőlt bútorokat, kötöget; ő narrálja az említett három, egymáshoz nem kapcsolódó karakter sorsát, bemutatja őket, és kommentárjaival próbálja a nézőben folyamatosan életben tartani az együttérzést, a háború szörnyűségei ellen érzett indulatot.

A többiek, a három megnevezett karakteren kívül még nyolcan egy függöny mögött állnak egy kétszintes emelvényen. Mindannyian mattfehérben, egészen világos szürkében vannak, fejükön kis kupakszerű sapka. A ruhák futurisztikusak: formájukat tekintve geometrikusak, a kötött darabok sodronyingre, a steppelt nadrágok és felsők pedig a páncélra asszociáltatnak mindamellett, hogy az anyagok látható vastagsága miatt a farkasordító hidegek nagy téli hadjáratait is megidézik. (Henrik Vibskov munkái akár egy koncept-divatbemutatóra is alkalmasak lennének.) Ahogyan rájuk vetül az első fénypászma, egészen pontosan egy csík, majd sok, egymáshoz közeli vonal úszik át jobbról balra, az addig 2D-snek tűnő formák hirtelen megtestesülnek. Hiába azonban minden fény-árnyék játék, festés és technikai truváj (fény: Jesper Kongshaug, vizuális design és technika: Kasper Stouenborg, Sine Kristiansen), megéledni nem tudnak. Ha ehhez hozzávesszük azokat a vetítéseket, amelyeket mindhárom nevesített karakter esetében láttunk, nevezetesen a háborúból hazatérő katonáknál tapasztalható pszichés problémák listáját, a harcos szó szinonimáit az ellenállótól a szabotőrig, továbbá a kémkedés kisszótárát, akkor a "fölösleges didaxis" kifejezés sem áll messze attól, amit láttunk.

A színpadon levők, a Lett Rádió Énekkarának tagjai fegyelmezetten és pontosan, hallható-látható hang- és testtudattal működtek, és legyen ez bármennyire banális, de igen jól szóltak; s a hangosítás kapcsán a zenekar, a The Irrepressibles esetében sem merülhet fel kifogás. Az opera zenéje összességében kellemes, vannak benne fülbemászó dallamok, de túl könnyed és erőtlen: a háborús tematikát sem nem illusztrálja, sem nem ellenpontozza.

A War Sum Up alkotói dánok (koncepció: Willie Flindt, Kirsten Dehlholm). Az ország nem háborús övezet, hadseregük azonban részt vett a boszniai intervencióban, az afganisztáni hadműveletekben, Irak megszállásában, a líbiai harcokban, ilyeténképp mint nép, mégis rendelkeznek zsigeri és személyes élményekkel. Kár, hogy túl távolról tekintenek rájuk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Zenés színház

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.
Klasszikus

Rohmann Ditta: Úgy teszünk, mintha normális életet élnénk

A Művészi szabadság című sorozatban Rohmann Ditta csellóművészt is megkérdeztük, mivel tölti az időt a járványhelyzet alatt. Természetesen ő sem unatkozik, sőt, hangfelvételt is küldött nekünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Kovács Zsuzsa

A művészt hosszas betegség után pénteken érte a halál, temetéséről később intézkednek.
Zenés színház EstiDalPosta

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.
Zenés színház magazin

„Mert kell egy hely” – Rekordot döntött a pécsi Padlás

A mai napon tartották volna A padlás 150. előadását a Pécsi Nemzeti Színházban. Noha a függöny a vírushelyzet miatt nem gördülhetett fel, Böhm György rendezése így is magyar színháztörténeti rekorder, hiszen ilyen szériát még nem ért meg egyetlen vidéki színház előadása sem.
Zenés színház videó

Nessun dorma, más szöveggel – László Boldizsár szellemes operaáriával buzdít, hogy maradj otthon

Vírusirtás, vírusirtás – énekli az operaénekes, aki a Nessun dorma különös szövegátiratával csak annyit kér: ha lehet, ne menj el otthonról, moss kezet sűrűn, és tartsd be az előírásokat.
Zenés színház hír

Plácido Domingónak pozitív lett a koronavírus tesztje

A világhírű spanyol operaénekes saját Facebook-oldalán tette közzé a hírt.