Zenés színház

Webber 60

2008.11.08. 00:00
Ajánlom
Webbert lehet szeretni vagy nem szeretni, viszont szinte biztos, hogy mindenhol ismerik nevét, ahol egyáltalán létezik zenés színjátszás. Budapesti "otthona", a Madách Színház rendez neki születésnapi gálát a Művészetek Palotájában.

Részlet a Macskák című musicalből

A zenész famíliából származó Webber gyerekkorában befogta a fülét, ha a többi gyerek "muzsikált", ő maga viszont már egészen fiatalon komponálni kezdett. Első műveit bátyjával és nagynénjével adta elő saját játékszínházában. Tizenhét évesen írta első fontosabb darabját szerzőtársával, Time Rice-szal The Likes Of Us címmel, azonban ez még nem került színre. Ezután popdalokat írt a szerzőpáros, majd a Colet Court fiúiskola kérésére megszületett az első ma is ismert darab, a József és a színes, szélesvásznú álomkabát. Eredetileg kantáta volt a mű, és számos zenei műfajból és stílusból merített ihletet – majd az újabb és újabb felújítások során terebélyesedett és vált színházszerűbbé.

A íJézus Krisztus Szupersztár aztán meghozta az egyértelmű sikert. A Jézus utolsó napjait témájául vevő, vagyis kissé merész rockopera zenei világa egyértelműen tükrözi a hetvenes évek elejének stílusjegyeit, s ma is kiváló darab. A Wodehouse regényeiből készült következő musical, a Jeeves bukás lett, s csupán 1996-os felújításakor, komoly átdolgozást követően nyerte el végleges, sikeresebb formáját. Az utolsó Rice-együttműködés, az Evita azonban megint telibe talált. Az Eva Peron argentin diktátorné életéről szóló darab tíz évig ment a West Enden, főszerepe musical-színésznők álma volt. Ez volt az első Webber-mű, amely Magyarországon is hatalmas színpadi siker lett, hála a Rock Színház 1980-as bemutatójának, illetve Kováts Kriszta, majd Malek Andrea alakításának.


Andrew Lloyd Webber

A Macskákat már szinte a londoni bemutatóval egyidőben mutatta be a Madách Színház, s ezzel gyakorlatilag beköltözött Budapestre a Broadway-típusú musicaljátszás. Haumann Péter, Almási Éva, Tímár Béla, Gyabronka József, Hűvösvölgyi Ildikó, Bencze Ilona – a Madách prózai társulata sokak szerint a londoni énekes színészeket is lepipálta. Nem csoda, hogy Webber ettől kezdve szívesen adta műveit az Erzsébet körúti teátrumnak: bemutatták a Józsefet, Paudits Bélával a címszerepben, majd jött A szerelem arcai, Webber 1989-es kamaramusicalje.

A legnagyobb siker azonban vitathatatlanul az 1986-os Az operaház fantomja, ami levehetetlennek bizonyult Londonban és New Yorkban egyaránt – és a Madáchban is pillanatok alatt legendává vált. A Madáchban mutatkozott be a magyar közönségnek egy kevésbé ismert Webber-darab is, a 2000-es születésű Volt egyszer egy csapat. Közben persze született számos mű, amely nem volt még látható hazai színházban: a vonatokról szóló mese, az 1984-es Starlight Express, a lenyűgöző látvány- és zenei világú Sunset Boulevard, majd a kevésbé sikeres Whistle Down the Wind és a Woman in White – hogy a Requiemet és az énekes, illetve táncos egyfelvonásosból álló Song and Dance-et el ne felejtsük. Van tehát miből meríteni a gálára, melyen a színészekből és popelőadókból álló társulat a leghíresebb Webber-dalokkal köszönti a hatvanéves szerzőt.

(2008. november 15. és 16. Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem 20:00 - "Best of Webber" - 60 éves Andrew Lloyd Webber; km.: Adagio Együttes, Feke Pál, Fonyó Barbara, Gallusz Nikolett, Gáspár László, Krassy Renáta, Ladinek Judit, Magyar Bálint, Mahó Andrea, Nagy Sándor, Polyák Lilla, Posta Victor, Puskás Péter, Rúzsa Magdi, Sáfár Mónika, Sasvári Sándor, Serbán Attila, Szente Vajk, Szulák Andrea, Wégner Judit, Zsédenyi Adrienn és sokan mások; rend.: Szirtes Tamás)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.
Klasszikus

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház billy elliot

Amerikáig is eljutott a nagy port kavart Billy Elliot-ügy híre

Az egyik legnépszerűbb hollywoodi portál „gaygate”-ről, azaz meleg-botrányról ír az elmaradt előadásokkal kapcsolatban.
Zenés színház magazin

Gördülő titkárság az Operában

Az Ybl-palota korszerűsítése új kihívások elé állította az Opera művészeti osztályait, a nehézségekből azonban igyekeznek előnyt kovácsolni: az Andrássy úti játszóhely kiesését az új évadban is nagyszabású turnék egész sorával tervezik ellensúlyozni.
Zenés színház opera

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Zenés színház operaház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Zenés színház interjú

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.