Részlet a Macskák című musicalből |
A zenész famíliából származó Webber gyerekkorában befogta a fülét, ha a többi gyerek "muzsikált", ő maga viszont már egészen fiatalon komponálni kezdett. Első műveit bátyjával és nagynénjével adta elő saját játékszínházában. Tizenhét évesen írta első fontosabb darabját szerzőtársával, Time Rice-szal The Likes Of Us címmel, azonban ez még nem került színre. Ezután popdalokat írt a szerzőpáros, majd a Colet Court fiúiskola kérésére megszületett az első ma is ismert darab, a József és a színes, szélesvásznú álomkabát. Eredetileg kantáta volt a mű, és számos zenei műfajból és stílusból merített ihletet – majd az újabb és újabb felújítások során terebélyesedett és vált színházszerűbbé.
A íJézus Krisztus Szupersztár aztán meghozta az egyértelmű sikert. A Jézus utolsó napjait témájául vevő, vagyis kissé merész rockopera zenei világa egyértelműen tükrözi a hetvenes évek elejének stílusjegyeit, s ma is kiváló darab. A Wodehouse regényeiből készült következő musical, a Jeeves bukás lett, s csupán 1996-os felújításakor, komoly átdolgozást követően nyerte el végleges, sikeresebb formáját. Az utolsó Rice-együttműködés, az Evita azonban megint telibe talált. Az Eva Peron argentin diktátorné életéről szóló darab tíz évig ment a West Enden, főszerepe musical-színésznők álma volt. Ez volt az első Webber-mű, amely Magyarországon is hatalmas színpadi siker lett, hála a Rock Színház 1980-as bemutatójának, illetve Kováts Kriszta, majd Malek Andrea alakításának.
Andrew Lloyd Webber |
A Macskákat már szinte a londoni bemutatóval egyidőben mutatta be a Madách Színház, s ezzel gyakorlatilag beköltözött Budapestre a Broadway-típusú musicaljátszás. Haumann Péter, Almási Éva, Tímár Béla, Gyabronka József, Hűvösvölgyi Ildikó, Bencze Ilona – a Madách prózai társulata sokak szerint a londoni énekes színészeket is lepipálta. Nem csoda, hogy Webber ettől kezdve szívesen adta műveit az Erzsébet körúti teátrumnak: bemutatták a Józsefet, Paudits Bélával a címszerepben, majd jött A szerelem arcai, Webber 1989-es kamaramusicalje.
A legnagyobb siker azonban vitathatatlanul az 1986-os Az operaház fantomja, ami levehetetlennek bizonyult Londonban és New Yorkban egyaránt – és a Madáchban is pillanatok alatt legendává vált. A Madáchban mutatkozott be a magyar közönségnek egy kevésbé ismert Webber-darab is, a 2000-es születésű Volt egyszer egy csapat. Közben persze született számos mű, amely nem volt még látható hazai színházban: a vonatokról szóló mese, az 1984-es Starlight Express, a lenyűgöző látvány- és zenei világú Sunset Boulevard, majd a kevésbé sikeres Whistle Down the Wind és a Woman in White – hogy a Requiemet és az énekes, illetve táncos egyfelvonásosból álló Song and Dance-et el ne felejtsük. Van tehát miből meríteni a gálára, melyen a színészekből és popelőadókból álló társulat a leghíresebb Webber-dalokkal köszönti a hatvanéves szerzőt.
(2008. november 15. és 16. Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem 20:00 - "Best of Webber" - 60 éves Andrew Lloyd Webber; km.: Adagio Együttes, Feke Pál, Fonyó Barbara, Gallusz Nikolett, Gáspár László, Krassy Renáta, Ladinek Judit, Magyar Bálint, Mahó Andrea, Nagy Sándor, Polyák Lilla, Posta Victor, Puskás Péter, Rúzsa Magdi, Sáfár Mónika, Sasvári Sándor, Serbán Attila, Szente Vajk, Szulák Andrea, Wégner Judit, Zsédenyi Adrienn és sokan mások; rend.: Szirtes Tamás)