Zenés színház

Wedekind nyomában

2009.02.19. 00:00
Ajánlom
Nagy öröm, ha egy vitathatatlanul sikeres – nagy előadásszámot produkáló bemutatókat sorozatban előállító – színház kimozdul a bejáratott útról, s új helyszínen, jórészt kevéssé ismert fiatalokkal mutat be egy tuti sikernek legalábbis nem tűnő darabot. Ez az öröm a recenzensből is jobbik énjét hozza elő; mit ne mondjak, szükség is van rá…

Wendla: Viczina Dalma (fotó: SzoFi)

Wedekind darabjai majd’ minden esetben megoldhatatlannak látszó feladat elé állítják a magyar színházat. Az, amiről a felszínen szólnak, ma már kevéssé érdekes, hiszen a szexualitás társadalmi szerepe az elmúlt évszázad során döntő módon megváltozott. Annál érvényesebb mindaz, ami e mögött van – A tavasz ébredésében még direktebben, a Lulu különböző variációiban áttételesebben és gazdagabban –, vagyis az, amit a drámák a társadalom és erkölcs viszonyáról elmondanak. Ráadásul a forma is sajátos: a költői nyelv, az expresszivitás, a párbeszédek és monológok intenzitása felfeszíti a társalgási drámára hajazó forma kereteit.

Ha ebből az anyagból musical születik, az nemcsak forma és tartalom viszonyát bonyolítja tovább, hanem a primer és a mögöttes, szimbolikus jelentés kérdését is. Hiszen a zenés forma általában kevéssé alkalmas arra, hogy ne magukról a primer szenvedélyekről, hanem azok áttételes jelentéséről és jelentőségéről szóljon. Így nem is csoda, hogy Steven Sater librettója megragad a dráma felületén. A társadalmi beilleszkedés folyamatának, a taszító felnőttvilággal való kiegyezésnek ábrázolása teljesen elsikkad (árulkodó a wedekindi befejezés teljes elvetése), sőt maga a felnőttvilág szinte értékelhetetlenül súlytalanná válik azáltal, hogy a szerzők az összes felnőtt szerepet két színészre óhajtották rábízni. Így tényleg csak a szexuális éréssel, illetve éretlenséggel küszködő kamaszokat látunk; kérdés, átélhető-e napjainkban igazán annak a lánynak a drámája, aki komolyan elhiszi, hogy csak attól születhet gyermeke, aki a férje és akit nagyon szeret.

Ezeket a problémákat persze elfelejtethetné, vagy legalábbis zárójelbe tehetné az igazán átütő, magával ragadó zene – ám én ilyet nem hallottam. Némi eldöntetlenséget éreztem inkább: mintha Duncan Sheik pontosabban tudta volna, milyen zenét nem akar írni, mint azt, hogy milyet akar. Nyilvánvalóan nem kívánta szentimentális dallamokba csomagolni a kamaszok érzéseit, nem írt a tiniközönség kedvéért nyálas, rágógumi ízű számokat, nem törekedett arra, hogy fülbemászó legyen a zene, s igyekezett viszonylag variatív, többrétű hangzásvilágot létrehozni. Így korrekt, vállalható, de kevéssé karakteres, kevéssé invenciózus muzsika született, melyből nemcsak a potenciális slágerek, de az igazán eredeti, igényes, sajátos ambícióval megformált szerzemények is hiányoznak. (A musical nemzetközi sikere egy hosszabb cikk esetében némi eszmefuttatásra adna apropót a műfaj jelenlegi állapotáról…)

Hasonló eldöntetlenség jellemzi az előadást is, melyet Somogyi Szilárd rendezőként és a magyar szöveg egyik megalkotójaként (társa: Kerényi Miklós Gábor) jegyez. Az eredeti librettót nem ismervén, nem tudhatom, az ő számlájukra vagy Sheikére írandó a nyelvi szintek indokolatlan és értelmetlen keverése: míg a prózában elhangzó párbeszédek többsége a wedekindihez közelítő irodalmi nyelven szólal meg, addig dalszövegek többnyire mai szlengből állnak össze. Hasonló bizonytalanság, nehezen magyarázható keszekuszaság jellemzi a játék minden szintjét. Miközben Bartha Andrea jelmeztervezőként korhűnek tetsző ruhákat terveztetett, addig díszlettervezőként mintha inkább időtleníteni, elemelni próbálná a játékot (nem mellesleg: meglepően fantáziátlan és csúnya térelemeket alkalmazva). De a játék több fontos komponense is hasonló eldöntetlenséget mutat: a komikum és a tragikum vegyítésének arányai (mennyire látsszon komolyan vehetőnek a felnőttvilág), a színpadi akciók stilizálásának mértéke, a homoerotikára vonatkozó jelenetek vagy éppen a ruhátlanság felvállalása vagy fel nem vállalása. Az is lehet persze, hogy ennek boncolgatása naivitás részemről, s a rendező célja éppen az volt, hogy legyen kicsit provokatív, de azért csak mértékkel, játsszon el a tűzzel, de az meg ne égessen senkit, jelezze a nézőknek, hogy nem szokványos musicalt látnak, de véletlenül se kavarja fel őket. Ha ez valóban alkotói ambíció, s nem egyszerű ügyetlenség, szakmai probléma, akkor igazán kevés sikerrel járt; akár egy klasszikus, lekerekített, a kényesebb témákat elmismásoló, hagyományos színpadi eszközökkel élő, akár egy vállaltan provokatív, hangsúlyozottan mába helyezett, intenzív hatáselemekkel élő bemutató erőteljesebb, érdekesebb, szakmailag magabiztosabb lehetett volna, mint ez a kétféle megközelítés között ingadozó, következetlen, a színrevitel csaknem összes problémáját nyitva hagyó rendezés.

 

Jelenet az előadásból (fotó: SzoFi)
 

Nem könnyű a fiatal énekes-színészek munkájáról írni, hiszen a megoldatlan problémák nyilvánvalóan az ő teljesítményüket is hátráltatják. S mivel a négy főszereplő közül hármat most láttam először színpadon, óvakodnék a szentenciózus mondatoktól. Annyi bizonyos, hogy mindegyikük alakítása mutat erényeket és problémákat is. Szakmailag természetesen Kerényi Miklós Máté tart legelőrébb; lendületesen, jól adagolt humorral és fájdalommal játssza Moritz szerepét, hangja is pontosan illeszkedik a szólamhoz, ám egyrészt őt a legnehezebb a szereplők közül valóban kamasznak nézni, másrészt a musicalváltozatban kissé megíratlan, a tragédiába erőszakoltan forduló szerepív sem könnyíti meg a dolgát. A Melchiort játszó Kossuth Gergő alkatilag tökéletesen illik a szerephez, hangja is kellemes, de egyelőre sem játéka, sem éneklése nem átütő erejű. Viczina Dalma Wendlaként nálánál erőteljesebb színpadi jelenség, aki markánsan tölti ki a szerep körvonalait; az ő teljesítményén viszont a mind a szövegmondásban, mind az éneklésben megnyilvánuló, pályakezdőket nem ritkán jellemző, „mórikálós” modor ront nem keveset. A legközelebb az optimumhoz talán a játék legtöbb elemében meggyőző teljesítményt nyújtó, energikus és szuggesztív Baranyai Annamária áll; arról, hogy a rendező meglehetősen egysíkúan értelmezi és szájbarágós eszközökkel jelenítteti meg Ilse alakját, nem a színésznő tehet. A kisebb szerepeket alakítók többsége mutat ugyan figyelemre méltó kvalitásokat, de olyat, aki prózában, énekben, táncban egyaránt kimagaslana a szereplők karából, nem láttam. A felnőtteket játszó Bajcsay Mária és Szabó P. Szilveszter pedig valószínűleg, ha akarnának, sem tudnának sokat tenni azért, hogy a felnőttek világa ne pusztán ostobának és komikusnak, hanem a maga bornírtságában fenyegetőnek, az értékeket könyörtelenül elpusztítónak tűnjön – más kérdés, hogy nem is nagyon akarnak.

Az előadás létrehozói közül méltányolható – bár különösebb invenciótól ezúttal nem duzzadó – munkát csupán a koreográfus, Tihanyi Ákos végzett. A mindent elfedő esetlegesség, óvatosság, ügyetlenség, bizonytalanság (nézője válogatja, ki mit érez dominánsnak) miatt az előadás nemcsak a Wedekindet, de az amúgy is problémás musicalt sem hozza közel a nézőhöz. A vállalkozás persze továbbra is értékelhető, kár, hogy a kivitelezés még odáig sem jut el, hogy legalább rokonszenves kudarcként emlékezhessünk meg a bemutatóról.

(2009. február 7. 19:00 - Nyugati Teátrum
Duncan Sheik-Steven Sater: Tavaszébredés - a Budapesti Operettszínház előadása
szereplők: Viczina Dalma - Wendla, Kossuth Gergő - Melchior Gabor, Kerényi Miklós Máté - Moritz Stiefel, Baranyai Annamária - Ilse, Moravszki Enikő - Martha, Kádár Szabolcs - Otto, Kocsis Dénes - Georg, Gulyás Balázs - Hänschen, Zádori Szilárd - Ernst, Kiss Tünde - Anna, Zalatnay Flóra Lili - Thea, Szabó P. Szilveszter - minden férfi, Bajcsay Mária - minden nő; d.-j.: Bartha Andrea; kor.: Tihanyi Ákos; rend.: Somogyi Szilárd; vez.: Riederauer Richárd)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Beleolvasó – Karl Ove Knausgård: A harmadik birodalom

A Hajnalcsillag-sorozat harmadik részében Karl Ove Knausgård új fénytörésbe helyezi az első részben megismert szereplők életét, és ahogy gyűlnek a rejtélyek, egyre mélyebbre hatol az öröklét erdejébe. Olvasson bele ön is a kötetbe!
Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Zenés színház interjú

A szabadság kettőssége – Szabó Máté a Stuart Máriáról

Májusban először kerül az Operaház színpadára Gaetano Donizetti történelmi királydrámáinak egyik legfontosabb darabja, a Stuart Mária. A háromfelvonásos opera rendezője Szabó Máté, a Miskolci Nemzeti Színház művészeti vezetője.
Zenés színház hír

Már lehet jelentkezni Miklósa Erika Mesteriskolájába – a Pécsi Tudományegyetemen tanulhatnak a KvintEsszencia növendékei

Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend kitüntetettje tavaly indította el KvintEsszencia Mesteriskoláját, az új tanévre a jelentkezések a napokban kezdődtek el, és május 31-ig tartanak.
Zenés színház ajánló

Georg Zeppenfeld és Joyce DiDonato koncertje következik az Opera Sztárestek zongorával-sorozatában

A daléneklés két elhivatott világszínvonalú előadóját látja vendégül májusban az OPERA: május 12-én Georg Zeppenfeld német basszista az Eiffel Műhelyházban, május 28-án pedig Joyce DiDonato amerikai mezzoszoprán az Operaházban lép fel.
Zenés színház ajánló

Bel canto mesterműben énekel Kolonits Klára

Kolonits Klára, Balga Gabriella és Juraj Hollý főszereplésével, Rajna Martin vezényletével és Szabó Máté rendezésében először készül teljes értékű színpadi produkció Donizetti Stuart Mária című operájából Magyarországon.