Zenés színház

Zene és szöveg erősítse egymást

2016.07.21. 09:19
Ajánlom
A Fesztiválakadémia Budapest fináléja Prokofjev Rómeó és Júliájának rendhagyó előadása lesz, amely során a szvit részletei Artyom Vasziljev és Danyil Boriszov kamarazenekari átiratában szólalnak meg, a tételek között (és néha alatt) pedig az eredeti Shakespeare-mű jeleneteit láthatja-hallhatja a közönség. A Galgóczy Judit által színpadra álmodott produkcióról a dajkát alakító, Nemzet Színésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznőt, Molnár Piroskát kérdeztük.

– Hasonló, rendhagyó produkcióban volt már része?

– Igen, egyszer a Rádiózenekarral, Vásáry Tamás vezényletével a Peer Gyntöt játszottuk hasonló módon, ugyancsak a Zeneakadémián: a Grieg-szvitek tételei között az Ibsen-műből adtunk elő részleteket. Ez az egy ilyen alkalom volt, amiben részt vettem.

– Mi az, ami elárulható Galgóczy Judit rendezői koncepciójáról? Hogyan fognak váltakozni a Prokofjev-tételek és a jelenetek?

Molnár Piroska

Molnár Piroska (Fotó/Forrás: Znamenák István)

– Dramaturgiailag nagyon ügyesen kellett összeválogatni a zenét és a részleteket, hiszen fontos, hogy ami elhangzik zenében, azt ne ismételje meg a szöveg, vagy éppen ha úgy adódik, az egyik erősítse a másikat. Egy ilyen helyzetben ez az alapvető dramaturgiai fölvetés. Itt nem nagyon lehet szcenírozni, igazából még csak félig szcenírozottnak sem mondhatjuk az előadást, hiszen maximum a zenekar előtt, nagyon minimál mozgással próbálunk jeleneteket kiragadni a Shakespeare-műből. Jelmezek sem igazán lesznek, csak olyan szintű stilizálások, amelyek egy-egy figurát jellemeznek. A mű gerincét alkotó jelenetek lettek kiválasztva, a prózai részekkel viszont igazodni kell a zene időtartamához, és talán a legnagyobb kihívás az, hogy időnként a zene közben, a zenére rá is kell majd beszélnünk.

Mennyire áll közel önhöz Prokofjev zenéje, illetve mit hallgat még szívesen a klasszikus repertoárból?

– Tulajdonképpen mindenevő vagyok, de talán Mahlert hallgatom a legszívesebben, bár úgy érzem, igazából az ember élete egy-egy szakaszának megvan a maga kedvence. Prokofjev éppen nem úgy a szívem csücske, hogy minden nap gondolnék rá, de nagyon izgalmas zene, és ez a szvit is nagyon érdekes, érdemes vele megismerkedni.

– A dajka szerepét már korábban is játszotta. Mire fektet hangsúlyt a megformálás során?

– Igen, kétszer is játszottam: egyszer negyedéves főiskolásként ez volt az egyik diplomaszerepem, majd Kaposvárott játszottam szintén, amikor Börcsök Enikő alakította Júliát. Annak idején, amikor a tanáraimmal, továbbá különböző rendezőkkel volt szerencsém elemezni a darabot, akkor a leghangsúlyosabbnak azt tartottuk, hogy a dajka alig idősebb Júlia anyjánál. Tehát egyforma korú lányaik lennének, csak a dajkának a gyermeke meghalt, és nyilván ezért is tudta átvenni ezt a szerepet Júlia mellett. Egy kicsit arról is szó lehet itt, hogy két különböző társadalmi rétegből származó nő akár fizikailag, akár lelkileg hol tart, hová jut el.

Molnár Piroska - Bors néni

Molnár Piroska - Bors néni (Fotó/Forrás: Kolibri Színház)

– Fiatal kollégákkal lép színpadra a Zeneakadémia nagytermében. Azelőtt dolgozott-e már velük? Hogyan zajlott a hétfői első próba?

– Nem mindegyikükkel dolgoztam együtt, a két fiatallal, Zsigmond Emőkével és Nagy Norberttel egyáltalán nem, nem is ismertem őket, de nem újdonság számomra fiatalokkal dolgozni, hiszen van szerencsém tanítani a Színház- és Filmművészeti Egyetemen beszédet, tehát mondhatni naponta találkozom fiatalokkal, az új nemzedékkel. A próbán igyekeztük bejelölni, hogy mely zenei részeknél kell bekapcsolódnunk, próbálgatjuk összerakni, hogy mi lenne a közönség számára is a legjobb és hogyan lehet ezeket a jeleneteket a zenével a legtermékenyebb módon összehozni.

– Esetleg időnként előtör önből a tanár?

– Egy-egy hangsúly kapcsán természetesen fönnakadok, ha épp nem tartom helyénvalónak és sajnos kibújik belőlem a beszédtanár. Megjegyzem, ha szerintem ezt vagy azt nem úgy kellene mondani, de remélem, hogy nem sértem ezzel a fiatalokat.

Molnár Piroska - Örökös Tagság, Csiky Gergely Színház

Molnár Piroska - Örökös Tagság, Csiky Gergely Színház

– Jelenleg filmet forgat. Könnyen el tudta vállalni a Fesztiválakadémia felkérését?

– Igen, egy tévésorozatot forgatok nap mint nap, a Munkaügyek utolsó, hatodik évadát, egészen augusztus 5-ig. Tulajdonképpen azért nem mondtam azonnal nemet, mert Kokas Katit úgyszólván kislány kora óta ismerem, hiszen a Kaposvári Csiky Gergely Színház zenekarában zenéltek a szülei, és igazából csak utólag jöttem rá, hogy mire vállalkoztam a forgatás mellett. De igyekszem minden erőmmel részt venni a produkcióban.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

A párkereső kukucskálás művészete – Kritika a Szerelem című előadásról

Különböző színházi világokból érkező impulzusok találkoznak a dunaújvárosi Bartók Színház és a Szabadkai Népszínház Magyar Társulata közös produkciójában. Barta Lajos Szerelem című darabjának szeptember 23-án tartott bemutatójáról Gabnai Katalin színikritikus írta le gondolatait közösségi oldalán. A megjelent írást a szerző engedélyével közöljük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A mozikban is láthatók a londoni Royal Opera House előadás-közvetítései

Szeptember végétől a hazai operabarátok is megtekinthetik a világ legnevesebb operaházai között számon tartott londoni Királyi Operaház előadásait: a 2022-23-as évad moziközvetítéseit – köztük több világpremiert – Budapesten és országszerte számos helyszínen tűzik műsorra a filmszínházak.
Zenés színház kritika

Egy elrajzolt valóságkép karikatúrája – kritika az Aranyoskám című előadásról

Három film-szín-játék és az 1848/49-es eseményeket feldolgozó drámai musical, A tizenötödik után a Madách Színház visszatért a könnyedebb, szórakoztató témákhoz. Az Aranyoskám Szirtes Tamás rendezésében azonban több, mint egyszerű vígjáték: humoros formában beszél elfojtott vágyakról, kudarcokról és az emberi kapcsolatokról.
Zenés színház magazin

Az igazi Mária főhadnagy: Lebstück Mária Ludovika, aki Jókainak mondta tollba az élettörténetét

Lebstück Mária neve elsőre talán nem cseng ismerősen, azonban Huszka Jenő Vértől pirosló ősi kard című áriáját, vagy a Ladilomot hallva egyből eszünkbe juthat egy huszárruhába öltözött fiatal nő, Mária főhadnagy.
Zenés színház ajánló

Interaktív kamaraoperát mutat be a Trafó

A Hatala Csenge Hírzárlat című regényéből készült Túszopera egyetlen alkalommal, szeptember 24-én látható a Trafóban.
Zenés színház hír

Átmenetileg bezár az Erkel Színház az elszálló rezsiárak miatt

Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója az InfoRádiónak úgy fogalmazott, vakon repülnek, ködben, éjjel, ugyanis még nincsenek tisztában az összes intézményük pontos áremelkedésével. CIKKÜNK FRISSÜLT!