Zenés színház

Zenés party – Kovács Adrián a Kult50-ben

2020.10.06. 16:30
Ajánlom
Párhuzamosan komponálta a Pendragon-legenda, a Micimackó és A nagy Gatsby zenéjét. Régóta vágyik egy olyan időszakra, amikor csak magának ír zenét. Ehhez azonban mindent, amit eddig komponált, rendbe kellene tennie, kottát gyártani és jó minőségű felvételeket készíteni. Nagyjából 8 évnyi lemaradásban van magával.

Kult50 kategória: Zenés színház

Védnök: Gubik Petra

Elismert teljesítmény: A nagy Gatsby és A Pendragon-legenda című előadások zenéje

kovacs_ValkaiReka-162346.jpg

Kovács Adrián (Fotó/Forrás: Valkai Réka / Kovács Adrián hivatalos oldala)

Kovács Adrián csodagyereknek számított. Már hétesztendős korában számtalan zongoraversenyen egyik sikert aratta a másik után. Diplomamunkájából, a Karnyónéből rögtön előadás is született, amit ifj. Vidnyánszky Attila állított színpadra, akkori főiskolás osztályával. Mondhatni, ez volt a „nulladik” műve.

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a Színház- és Filmművészeti Egyetem közös képzésén ismerkedett meg Kovács Adrián ifj. Vidnyánszky Attiláék osztályával. Ott szövődött barátság köztünk, és derült ki, hogy jól tudnak együtt dolgozni. Meg is alakították képzeletbeli társulatukat, az azóta rengeteg sikeres produkciót létrehozó Sztalker Csoportot.

A társulás tagjai az összeadódó energiában, a közösség erejében és a művészet hatalmában hisznek. S nem mellesleg még barátok is.

Adrián zeneszerző, karmester és zongorista, húsz éves kora óta zenés mesterséget tanít a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Már egészen fiatalon a Budapesti Operettszínház zenei vezetője lett. Ehhez a teátrumhoz fűződik első zenés színházi élménye is, a Mozart! című musical. A műfajba azonnal beleszeretett. S azóta jó néhány művel gazdagította már a magyar musicalek számát.

Nagy hatással volt rá F. Scott Fitzgerald A nagy Gatsby című regénye. Nagyon korán elhatározta, hogy egyszer még megzenésíti. A főszereplő, Gatsby szerelme, Daisy iránti rajongása és ragaszkodása ragadta meg leginkább. Az egész életen át tartó szerelem.

nagy_gatsby_tavasz_ea_domolky_daniel_PRINT_026-150002.jpg

A nagy Gatsby (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

A színpadra állításra a Vígszínházban kaptak lehetőséget barátjával, ifj. Vidnyánszky Attilával, aki rendezte és – a szintén Sztalker csoportos – Vecsei H. Miklóssal, aki színpadra írta a művet. Igazi műhelymunka volt az alkotói időszak és az eredmény egy zajos sikerű produkció lett. Egyes kritikák a bemutató után új zenei és színpadi nyelvet emlegettek.

Az új zenei formát az alkotók csak „zenés partynak” hívják.

Adrián mellette megzenésítette Szerb Antal A Pendragon-legenda című híres regényének színpadi változatát is, amit a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre Teátrumában mutattak be. Már készül a musical nagyszínpadi verziója is.

_E_L0155_GE-091806.jpg

A Pendragon-legenda alkotói (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Operettszínház)

Mindig többféle munkán dolgozik egyszerre, hol zenei vezetőként, hol karmesterként, hol korrepetitorként működik.

Mindig színházban, előadásban gondolkodik, nem csupán zenében. A muzsikának minden esetben a művet kell szolgálnia. Akkor is, ha ez néha a zenei érték rovására megy. Van egy listája könyvcímekkel, amiket szívesen zenés színpadra állítana.
Nagy hatással vannak rá a klasszikusok, Puccini, Schubert, Mozart. Amikor meghallja a műveiket, kicsit féltékeny lesz. Szerinte a nagy klasszikusok koruk musicaljeit írták meg.

Többen úgy látják, hogy Mozart volt az első popsztár. Adrián meg egyszer majd szeretne írni egy operát.

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Sorozatunkban bemutatjuk az Ötvenet.

A Kult50 idei díjazottjainak névsorát itt olvashatja.

 

Kult50

A Fidelio 2017-ben indította el a Kult50 – A kultúra 50 arca kiadványát, amely mindig az előző év kiemelkedő művészi, kulturális teljesítményei alapján mutatja be azt az ötven kulturális szereplőt, akikre itt és most érdemes odafigyelni.

Idén már tíz kategóriában jelölhettek a különböző szakmai szervezetek, valamint a közönség, a jelöltek közül pedig a kategóriákhoz tartozó védnökök és a Fidelio szerkesztősége közösen választották ki a kultúra ötven arcát.

A beválogatott Ötvenet portrésorozatban mutatjuk be.

Legnépszerűbb

Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Klasszikus

„A halál életünk igazi célja” – írta Mozart haldokló apjának

Mozart haldokló apjához írt levele került a salzburgi Mozarteum Alapítvány tulajdonába. Két másik levéllel is gazdagodott a gyűjtemény.
Könyv

Szeressük meg a saját történetünket! – interjú Tompa Andreával

„Tompa Andrea (1971) Kolozsvárott született. Budapesten él” – olvasható a lakonikus életrajz a Haza borítóján. Ez azonban tökéletesen összefoglalja a kötet alapproblémáját. Az írónő térben és időben szabadon mozogva vizsgálja a hazatérés lehetőségét, legyen az az új otthon, Magyarország, vagy a régi, Kolozsvár, ahol már az a kérdés, hogy van-e még visszatérés.
Jazz/World

Nagy Emma: Akik minket kedvelnek, nyitottak a változásra

A Nagy Emma Quintet már az alapítás évében, 2018-ban alakult elnyerte a II. Belvárosi Jazzverseny fődíját, a következő évben pedig a Müpa Jazz Showcase szakmai díját. Eközben megjelent első lemezük Set to Face címmel, amellyel felléptek a Müpa, a Sziget Fesztivál és az Opus Jazz Club színpadán is. Idén az NKA Hangfoglaló Program jóvoltából elkészítették második, LFO (Low Frequency Oscillator) című albumukat. A zenekar énekesnője, Nagy Emma a Fidelio.hu-nak mesélt. Október 24-én a Partitúra kulturális kalandtúra bajai adásában a Duna tévén a Novák Péter által rendezett videóklipje is megtekinthető.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Dobri Dániel: „Szavak nélkül mesélek el egy történetet”

Dobri Dániel szemtelenül fiatal és jóképű zeneszerző, zenei vezető. A József Attila Színházban most bemutatott Amadeus zenei világa is az ő „gyermeke”. Ennek kapcsán beszélgettünk színházról, muzsikáról, egy előadás létrejöttéről.
Zenés színház kult50

Szerepek csöndjében – Horváth Margit a Kult50-ben

Mindenki csak Huginak becézi. Anyaszínházának tartja a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházat, de saját bőrén tapasztalta meg, hogy senki nem lehet próféta a saját hazájában.
Zenés színház hír

Bozsik Yvette Tündérkertet varázsol az Operett színpadára

„Az Operettszínház újabb ünnepre készül” – mondta Kiss-B. Atilla főigazgató a Marica grófnő közelgő bemutatója kapcsán. Az október 23-tól látható operettet 96 évvel ezelőtt, szinte napra pontosan ekkor mutatták be a Király Színházban, most pedig az új előadás szólistái, valamint Bozsik Yvette koreográfus-rendező, Berzsenyi Krisztina jelmeztervező és Cziegler Balázs díszlettervező idézték meg Kálmán Imre klasszikusát.
Zenés színház kult50

Játszótárs mindenek felett – Wunderlich József a Kult50-ben

Érzékeny színpadi jelenléte és nagyfokú technikai tudása révén mindössze néhány év alatt meghatározó tagjává vált Wunderlich József a Vígszínház társulatának, ahol a nagyoktól tanulhat, a korosztályába tartozókkal pedig kísérletezve dolgozhat együtt, ami örömmel tölti el.
Zenés színház magazin

50 éve csendült fel először a Getsemane a Broadwayn

Andrew Lloyd Webber kultikus rockoperája, a Jézus Krisztus Szupersztár 1970-ben indult el hódító útjára. A mű, melynek szövegét Tim Rice írta, először albumként jelent meg, majd egy évvel később debütált a Broadwayn. Érdekessége, hogy prózai dialógusok nélkül meséli el Jézus életének utolsó hetét, megmutatva többek között Mária Magdolna és Júdás szemszögét is.