Kult50 kategória: Zenés színház
Védnök: Gubik Petra
Elismert teljesítmény: A nagy Gatsby és A Pendragon-legenda című előadások zenéje
Kovács Adrián csodagyereknek számított. Már hétesztendős korában számtalan zongoraversenyen egyik sikert aratta a másik után. Diplomamunkájából, a Karnyónéből rögtön előadás is született, amit ifj. Vidnyánszky Attila állított színpadra, akkori főiskolás osztályával. Mondhatni, ez volt a „nulladik” műve.
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a Színház- és Filmművészeti Egyetem közös képzésén ismerkedett meg Kovács Adrián ifj. Vidnyánszky Attiláék osztályával. Ott szövődött barátság köztünk, és derült ki, hogy jól tudnak együtt dolgozni. Meg is alakították képzeletbeli társulatukat, az azóta rengeteg sikeres produkciót létrehozó Sztalker Csoportot.
A társulás tagjai az összeadódó energiában, a közösség erejében és a művészet hatalmában hisznek. S nem mellesleg még barátok is.
Adrián zeneszerző, karmester és zongorista, húsz éves kora óta zenés mesterséget tanít a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Már egészen fiatalon a Budapesti Operettszínház zenei vezetője lett. Ehhez a teátrumhoz fűződik első zenés színházi élménye is, a Mozart! című musical. A műfajba azonnal beleszeretett. S azóta jó néhány művel gazdagította már a magyar musicalek számát.
Nagy hatással volt rá F. Scott Fitzgerald A nagy Gatsby című regénye. Nagyon korán elhatározta, hogy egyszer még megzenésíti. A főszereplő, Gatsby szerelme, Daisy iránti rajongása és ragaszkodása ragadta meg leginkább. Az egész életen át tartó szerelem.
A színpadra állításra a Vígszínházban kaptak lehetőséget barátjával, ifj. Vidnyánszky Attilával, aki rendezte és – a szintén Sztalker csoportos – Vecsei H. Miklóssal, aki színpadra írta a művet. Igazi műhelymunka volt az alkotói időszak és az eredmény egy zajos sikerű produkció lett. Egyes kritikák a bemutató után új zenei és színpadi nyelvet emlegettek.
Az új zenei formát az alkotók csak „zenés partynak” hívják.
Adrián mellette megzenésítette Szerb Antal A Pendragon-legenda című híres regényének színpadi változatát is, amit a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre Teátrumában mutattak be. Már készül a musical nagyszínpadi verziója is.
Mindig többféle munkán dolgozik egyszerre, hol zenei vezetőként, hol karmesterként, hol korrepetitorként működik.
Mindig színházban, előadásban gondolkodik, nem csupán zenében. A muzsikának minden esetben a művet kell szolgálnia. Akkor is, ha ez néha a zenei érték rovására megy. Van egy listája könyvcímekkel, amiket szívesen zenés színpadra állítana.
Nagy hatással vannak rá a klasszikusok, Puccini, Schubert, Mozart. Amikor meghallja a műveiket, kicsit féltékeny lesz. Szerinte a nagy klasszikusok koruk musicaljeit írták meg.
Többen úgy látják, hogy Mozart volt az első popsztár. Adrián meg egyszer majd szeretne írni egy operát.
A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Sorozatunkban bemutatjuk az Ötvenet.
A Kult50 idei díjazottjainak névsorát itt olvashatja.