Csilla, Noémi

Negyven Cadillac a Sternben

2007.01.11. 00:00

Programkereső

A három és fél hektáros filmbirodalomban két műterem áll készen, összesen 3700 négyzetméteren, van asztalosműhely, étkezőterem, az emeleten irodák, a földszinten sminkszobák és öltözők sora: Pomázon, az egykori fonoda helyén tavaly év végén megindult az élet a frissen elkészült Stern Filmstúdióban.

Az első külföldi stáb után nemsokára újabb külföldi produkció költözik az épületekbe, Andrej Koncsalovszkij áll majd az angol-amerikai-magyar koprodukció élén.

Amikor egy reklámszakember elpanaszolta, hogy nem talál Magyarországon olyan helyet, ahol az autóreklámjukat le tudnák forgatni, mert ahhoz olyan magas műterem kellene, ahol felemelhetik és a magasban megforgatják a modellt, ez szöget ütött a fejemben - idézi fel Szabados Róbert tulajdonos-igazgató a filmstúdió ötletének megszületését. A Kanadából visszatért üzletember akkor már bezárta a tíz évig működtetett, de 2000-re a gazdaságtalanná vált pomázi fonalgyárát. - Távol-Kelet elvitte Európából a textilipart, megpróbáltunk hősként kitartani, de nem ment. A 3,5 hektáros területre olyan befektetést kellett találnunk, ami hosszabb távon sem fenyeget azzal, hogy kiszorul a piacról. Egy filmstúdió ötlete akkor kezdett el foglalkoztatni.

Lányával, s egyben tulajdonostársával Európa több tucat filmstúdióját bejárták, mindent tudni akartak arról, miért állnak sorban a prágai Barrandov stúdióban a nagy hollywoodi produkciók. Alaposan körülnéztek Prágában, Lipcsében, Berlinben, Bukarestben és Szófiában, gyűjtötték az adatokat, a tapasztalatokat és a tanulságokat. A Stern stúdiót 2002-ben kezdték tervezni, 2003-ban kezdték építeni, s a tervezett határidőnél ugyan később, de tavaly készen lett, s az év végén munkábaállt a Stern Filmstúdió.

Pontosabban az első szakaszra tervezett együttes. Ebben van egy 2200 és egy 1500 négyzetméteres, többrétegű hangszigeteléssel ellátott műterem, mindkettő belmagassága 16 méter. Amikor Novák Emil művészeti vezetővel végigjártuk, magunk is meggyőződhettünk, hogy itt aztán nem gond magasba emelni, s megpörgetni egy autót. Sőt, akár negyven autót egyszerre. A tetőszerkezetet ugyanis olyan rácsszerkezettel is ellátták, amely 50 négyzetméterenként 2 tonnával terhelhető meg. Gyors fejszámolás után erről mondta Szabados Róbert, hogy a műteremben egyszerre 40 Cadillacet lehetne felaggatni. A filmgyártás szempontjából a világítástechnika elhelyezésében és a díszletezhetőségben van ennek jelentősége. Hiszen digitális világban élünk, a filmekben gyakran repülnek emberek és tárgyak, mintha nem létezne a gravitáció. Ezt már Novák Emil magyarázza, aki gyakorló operatőrként pályája elején dolgozott a magyar kísérleti film kultikus figurájával, Erdély Miklóssal, Maár Gyulával, Elek Judittal, majd mióta másfél évtizedes ausztráliai művészeti tevékenység után 2001-ben hazajött, forgatott Tarr Bélával, s rendezőként jegyzi a Sobri című filmet. Ő még emlékszik, milyen volt a filmgyár a fénykorában, ezért tartja fontosnak hozzátenni, szeretnék, ha Stern Filmstúdió a film és a filmesek hangulatos, kényelmes otthona lenne. Ezt a célt is szolgálják az emeletet elfoglaló stábirodás, s a két műteremhez kapcsolódó - és határozottan elegáns berendezésű - öltöző- és sminkszobák, a ruhásokat szolgáló - mennyezetig érő) hatalmas tükörajtós rakodóhelyek, s a tágas étkező-büfé is, ahol egyszerre ebédelhet-vacsorázhat a népes filmstáb.

Az első külföldi produkció a múlt év végén avatta fel a Stern stúdiót, az Eichmann című film forgott itt 16 napon át. Az igazgató a létesítmény "vizsgájáról" annyit mond: egyetlen szó kifogás nem hangzott el a forgatás során. Hogy ez lényegében mit jelent, azt Zsigmond Vilmos véleménye érzékelteti. Miután végigvezették a létesítmény minden részlegén, a Hollywoodban élő, Oscar-díjas operatőr azt mondta Szabados Róbertnek: ezeket a stúdiókat Hollywoodban is elfogadná. Most egy amerikai-angol-magyar koprodukciót várnak az új falak közé: nyolc hónapon át itt forog majd a Csajkovszkij Diótörőjéből készülő musical, amelynek szövegét (a híres Webber-musicalekhez írt dalairól közismert) Tim Rice jegyzi, rendezőként pedig a Hollywoodban karriert befutott orosz rendező, Andrej Koncsalovszkij áll majd a stáb élén. A húzónév még nem publikus, de hogy világsztár lesz, az biztos, tudom meg Pomázon. (A magyar producer, Cirkó József szintén valamivel későbbre ígéri az információt.) Nemsokára megindul az előkészítő munka, a díszletezéssel kapcsolatos feladatokban a Stern asztalosműhelyének is nagy szerep jut.

A Stern vezetői azt mondják, a stúdió nem csak az A kategóriás szuperprodukcióknak, hanem az annál olcsóbb lehetőségeket kereső filmeknek is ideális. Mint például a Hallmark igényes kosztümös és más filmjei, amelyek a folyamatos munkával életben tartják az ipari hátteret.A több mint hetven stúdió adatainak ismeretében Szabados állítja, az ár és az érték arányát tekintve ma a Stern árai az legkedvezőbbek Európában. Novák Emil ehhez teszi hozzá, hogy miután a magyar filmgyártás nekik is szívügyük, minden lehetőséget megadnak ahhoz, hogy amennyiben van szabad kapacitása a stúdiónak, magyar filmek is használhassák. Magyarán, hogy a hazaiak is meg tudják fizetni a műtermeket. Már készült is két rövidfilm Pomázon, velük debütált valójában a létesítmény. Kardos Sándor Végjáték és Máthé Tibor Vasárnap című kisjátékfilmjét forgatta itt. Novák Emil hosszabb távú terve, hogy a Stern stúdió segítségével a magyar operatőriskola kiemelkedő tagjai rendezzenek egyenként 10-15 perces etüdöket, Szerelem összefoglaló címmel. Ez a szkeccsfilm a jövő nemzedékeinek tanusítaná, hogy mit is jelentett a XX. század második felében a magyar operatőr iskola. Ebből készült el az első kettő a Sternben, s a nemsokára kezdődő fimszemlén be is mutatkoznak a versenyben.

Nem egymással akarnak versenyezni

A tervek szerint a pomázi Stern Filmstúdió még két műteremmel bővül. A 600 illetve 1200 négyzetméteres műtermeket szeretnék két-három éven belül munkába állítani, bizonyos produkciók ugyanis egyszerre több műtermi kapacitásra tartanak igényt. Az Etyeken hamarosan megnyíló - Andy Vajna és Demján Sándor nevével fémjelzett - Korda Sándor Filmstúdióval kapcsolatban Szabados Róbert azt mondta: "Nekünk nem egymással van versengeni valónk, hanem Prágával vagy Bukaresttel, és ezen belül a Stern feladata az, hogy a lehető legjobb szolgáltatást nyújtsa. Álmodni sem tudnánk jobb pr menedzserről, mint amit Andy Vajna képvisel, amikor nevével a magyar filmiparhoz vonzza a produkciókat."