Konrád

Dark Side Story

2007.01.31. 00:00

Programkereső

Felmegy a függöny, és egy csapatnyi fiatal földön, széken ülve, feszült figyelemmel követ valamit. Testük a látványra erős gesztusokkal és mimikával reagál. Verekedést néznek vagy sportmérkőzést? Egyiket sem. Moziban ülnek, a filmvásznon ideáljaikat látják, akikre hasonlítani szeretnének.

Jelenet az előadásból (fotó: Máthé András)

A film és a valóság, az ideálok és a realitás ellentéte miatt a prózai részek magyarul, a dalok pedig angolul hangzanak el. Ha mindezt furcsállnánk, a műsorfüzetben olvasható interjúban a rendező eligazít bennünket: amikor énekelnek, a szereplők átlépnek a film illuzórikus világába.

A plakáton farmerzseb, a felirat rajta Rómeó, Júlia. A szereplőkön koptatott, hipózott farmer (jelmez: Bánki Róza). Az ötvenes évek, a hippi-korszak, a nyolcvanas évek vagy épp a ma – a történet kortalan. Az etnikai konfliktus a rendezőt saját bevallása szerint nem érdekelte, így evidens, hogy az America feszültsége kioltódik. Megkülönböztethetetlenek a Jetek és a Sharkok. Félreértés ne essék: nem a barna arcfestést vagy a fekete parókát hiányolom, hanem az egyénítést. Hogy karizmatikus legyen Bernardo (Mercs János) és Riff (Mészáros Tibor), hogy a bandatagok karaktert, arcot kapjanak. Ehelyett egy farmeres massza van a színpadon. A verekedésnél fogalmunk sincs, ki hova tartozik, vagy miért verekszik. (Csak az egyértelmű, hogy a lányok Puerto Ricóból valók.)

A rendező melodrámának kezelte a történetet, továbbá a férfi-nő viszony, és a két fiatalban rejlő félelem ábrázolására törekedett. A műfajra oly jellemző érzelmességnek, viharos szenvedélynek csak (vagy legalább?) a női oldalát látjuk. Szegő Adrienn finom természetességű Maria. Újhelyi Kinga Anitájában erő van, sodrás, céltudatosság, megélt érzelmek és izzó szexus. Ha ők ketten nem lennének, az énekes részek kevés élvezetet nyújtanának. Reveláció annyi asszonyi és elrajzolt groteszk karakter után Szűcs Nellit csajszerepben látni.

Az évad eleji beharangozóban Horváth Csaba és Ladányi Andrea szerepelt koreográfusként, a színlapon Duda Éva neve áll. A váltás oka ismeretlen, ám a tervezett mozgás az előadás erőssége. Láthatóan megkönnyítették a koreográfus dolgát azok, akik a „Ladányi-tanszéken” végeztek, így komolyabb mozgásalappal rendelkeznek. Igaz, a Jet Songnál még az ő levegőjük is elfogy. Krisztik Csaba a rendezői koncepció miatt Baby Johnként észrevehetetlen, ám minden kitartott mozdulatára oda kell figyelni. Megfeszülnek izmai, feszülten koncentrál, de nem kínlódás érzékelhető, csak az áradó energia.

Maszlobojscsikov eredeti szakmája díszlettervező. Szerinte egy olyan a tárgynál, amelynek nincs térszervező funkciója, nem beszélhetünk díszletről. Éppen ezért nem zsúfolja tele a színpadot, megelégszik néhány székkel, továbbá időnként behoznak egy filmtekercset, amely inkább kisebb tűzoltófecskendőt idéz. Az üres térben egy lézergép áll, amellyel fényfalakat hoz létre. A fal hol az ég, hol a víz, hol pedig egy filmvászon. Illúzió és valóság határán mozognak a szereplők. Beleállnak a fénypászmába, és úgy törnek meg a fényhullámok, ahogyan az ő életük is megtörik. Az ötlet, ha nem is forradalmi, de remek. A probléma csupán annyi, hogy a fényfal horizontális és vertikális mozgatása nem rejt magában túl sok lehetőséget. A végig a színpadon gomolygó füstre két magyarázat kínálkozik. A praktikus: melodrámákban, musicalekben gyakran használt effekt ez. Az elvont: álom és realitás összekeveredik, és a szereplők álmai a füsthöz hasonlóan foszlanak semmivé. De akik a színpadon vannak, azokat nem engedi láttatni. Az előadás egyébként annyira alulvilágított, hogy a füst már szinte nem is számít.

„Nem az a célom, hogy túlbonyolítsam a történetet, de mindenesetre szeretnék egy olyan mélységet adni neki, ami több, mint az első olvasat felszínessége” – mondja Maszlobojscsikov. Kitűzött céljai közül az elsőt teljesítette.

(2007. január 26. 19:00 Debreceni Csokonai Színház (Debrecen): Arthur Laurents – Leonard Bernstein – Stephen Sondheim: West Side Story; Riff: Mészáros Tibor, Tony: Arany Tamás m.v., Action: Rácz József m.v., A-Rab: Kristán Attila, Baby John: Krisztik Csaba, Big Deal: Andrássy Máté, Akárkié: Egres Katinka, Diesel: Katkó Ferenc .v., Bernardo: Mercs János, Maria: Szegő Adrienn m.v., Anita: Újhelyi Kinga, Chino: Vranyecz Artúr, Pepe: Kádas József, Rosalia: Szűcs Nelli, Consuelo: Varga Gabi, Doc: Horváth Lajos Ottó, Schrank: Böjte Sándor, Krupke: Wagner Lajos, Glad Hand: Ury Tibor; km.: Debreceni Filharmonikus Zenekar; zenei vez.: Stauróczky Balázs; jelmez: Bánki Róza; díszlet-rend.: Szergej Maszlobojscsikov m.v.)