Pandora, Gabriella

A lehetőségek évada

2008.09.17. 00:00

Programkereső

A Magyar Állami Operaház 125. évada szeptember 25-én, a Cosí fan tutte előadásával indul. A szezonban a közönség két játszóhelyen összesen 281 előadást láthat, amihez elengedhetetlen volt a nyáron kezdődött infrastrukturális felújítás.
78525972-eeb9-477d-a304-dd742de3e096

A Magyar Állami Operaház idén 5,3 milliárd forintból gazdálkodhat (ez három éve 1,2 milliárd forinttal magasabb összeg volt), adósságállománya 2007 decemberére 70%-kal csökkent. AVass Lajos főigazgató, Fischer Ádám főzeneigazgató, Keveházi Gábor balettigazgató, Kovalik Balázs művészeti igazgató és Kovács János első karmester összetételű csapat első teljes évadában a pénzügyi stabilitásnak is köszönhetően kilenc opera- és két balettpremiert tart. A magas színvonalú lebonyolítás érdekében a nyári szünetben korszerűsítették az ügyelői hívórendszert, a zsinórpadlás díszletemelőit, a süllyedőterek gépezeteit, kicserélték a padlórendszert, ami a főigazgató reményei szerint az első lépés a 130. születésnapra lezajló teljes körű házfelújításban.

A jubileumi évad egyik kiemelt feladata az ifjúsági program megvalósítása, a fiatalok intenzív bevonása az Operaház életébe, s ennek köszönhetően hosszú távon új közönségréteg ismerheti és kedvelheti meg a műfajt. Így evidens, hogy az Andrássy úti első premier október 4-én Ránki György meseoperája, a Pomádé király új ruhája Toronykőy Attila rendezésében. Érdekesség, hogy a produkciót a nagyszínpadon, nyolc-kilenc fős zenekarral, a függöny előtti térben játsszák. (Ennek praktikus oka is van: a függöny mögött már állhat az esti előadás díszlete, ami különösen az Aidáéhoz hasonló nehezen mozgatható díszletelemek esetében hasznos.) Az ifjúsági program bemutatásának egyik kiemelt színtere az Operaélettel egyesülő, megújuló Operamagazin Opera Next című rovata.

Kovalik Balázs a beethoveni modernségnek és szürrealitásnak megfelelően stilizált térbe helyezi a második premier, a Fidelio történetét, és a jelenetek konkrétumaira és a bibliai utalásokra koncentrál. A Mahler-féle hagyományhoz hűen az előadásban felcsendül a finálé előtt egy "zenekari nagyária", a 3. Leonóra-nyitány. Fischer Ádám magyarázata szerint "ahogy a felszabadulás pillanatában Leonore és Florestan is egyedül maradnak a börtönben, úgy nekünk, hallgatóknak is szükségünk van arra, hogy a zenével egyedül maradva feldolgozzuk magunkban a történteket." Az október 5-i Fidelio-premiert beárnyékolja, hogy Evelyn Herlitzius családi okok miatt lemondani kényszerült a fellépést, egyelőre még bizonytalan, ki lép a helyébe.