Valér

A felújított Rossini-vígopera

2009.03.06. 00:00

Programkereső

Első nápolyi bemutatása botrányos bukással végződött. A közönség nem tudta megbocsátani az ifjú zeneszerzőnek, hogy azt a szövegkönyvet zenésítette meg, amelyhez Paisello mester írt már muzsikát. A római bemutató publikuma (1816. február 20.) azonban élvezte a piacterek rögtönzött commedia dell'arték népies vígjátékát és viharosan ünnepelte a mestert. INTERJÚ

Sárkány Kázmér

A téma persze nem új, számtalanszor feldolgozták már az öreg gyámapa szerelmét, aki gyámleányát és egyben a hölgy hozományát is meg akarja kaparintani. Rossini az olasz hagyományokon kívül szívesen tanult a mozarti muzsikából is, eredetiségét azonban soha nem adja fel, zabolátlan vidámságot, pergő dallamos áriákat, áradó verőfényt varázsolt a színpadra, az olasz ember örök optimizmusával.

A római bemutatót követően alig négy évvel később Pesten is műsorra tűzték, 1820-ban német, majd 1837-ben magyar nyelven. A 20. századi premierek történetében kiemelkedőnek számított az 1951. október 21-i bemutató, amely változtatás nélkül 32-évig volt a Magyar Állami Operaház repertoárján. Ez volt a fiatal Mikó András első operarendezése, jó humorú, vidám előadás. A színvonalat Gyurkovics Mária, Székely Mihály, Melis György, és László Margit képviselte.

A következő 1986. április 5-i felújítást Békés András neve fémjelezte. Ennek a produkciónak meghatározó része a szereposztás volt, ugyanis döntően a Zeneakadémiát elhagyó fiatalok játszották. A néhány hete bemutatott előadásnak szintén egyik alapja, hogy a szereplőgárda nemrég vagy éppen végzős fiatalokból áll (Szegedi Csaba, Haja Zsolt, Mester Viktória, Yang Li, Vadász Dániel, Megyeri Zoltán).

Az idősebb korosztályt Sárkány Kázmér képviseli, aki Don Bartolo szerepében lép színpadra. Őt kérdeztük.

- Mi motiválhatta a 24 esztendős zeneszerzőt, hogy ilyen hitelesen ábrázoljon egy olyan férfit, aki már egy egész élet tapasztalatával rendelkezik?

- A szerepben rejlő élettapasztalaton magam is elgondolkodtam és csak feltételezem, hogy dús fantáziával rendelkezhetett vagy esetleg környezetében láthatott hasonló esetet. Mivel 55 éves vagyok, nagyon át tudom élni a szituációt.

- Megítélése szerint a házassággal járó vagyon megszerzésén túl érzelmi szál is befolyásolhatta házassági terveit?

- Valószínűnek tartom, a pénz mellett gyengéd vonzalmat is érezhetett gyámleánya iránt, ami arra késztette, hogy ne engedje át egy nála sokkal fiatalabb férfinak. A történet végére azonban tudomásul kell vennie, hogy megöregedett, valamint azt is, hogy egy húsz éves leány nem egy idősödő férfi oldalán képzeli el boldogságát. Ezt a környezetemben is tapasztalom és nem meglepő számomra, ha a történet csalódással végződik.

- Hogy érzi magát a doktor szerepében?

- Nagyon jól, hiszen az operát 1986 óta ismerem Akkor Fiorillót, a gróf inasát játszhattam, majd néhány év múlva – Csurja Tamás 1986-os legendás alakítását követően – Figaro bőrébe bújhattam, most pedig az öregedő doktor alakítását bízták rám. További szerep sajnos már nem vár rám ebben az operában, mert Basilio, a zenetanár – aki a koromba beleférne – basszus hangot kíván. Ami engem illet, van rálátásom a történetre, át tudom érezni a szituációt, és azt is látom, hogy lehet majd csalódni ebben a helyzetben.

- A jelenlegi felújítást Békés András 1986-os rendezése jegyzi, Kovalik Balázs művészeti vezető irányításával. Milyen változások vannak a rendezésben?

- Ami a helyszínt és a történeti korszakot illeti (Sevilla, 18. század) nincs változás. A díszlet ugyanakkor korszerűbb és a jelmezekre a fekete-fehér színösszeállítás jellemző. Számomra új kosztümöt varrnak, mert ebben a szerepben most debütálok. Egyébként egy bő térd alatti fekete nadrágot viselek, alatta egy csíkos alsót, amit egy adott pillanatban „elveszítek”. Ez bizonyára derűt fog kiváltani a közönség körében. Felül buggyos, csíkos fehér inget és kabátot ad rám a jelmeztervező. Csak Figaro, Rosina és a gróf kap színesebb viseletet.

- Mit jelentett az énekesek számára két rendezővel dolgozni?

- Békés András – idős korára való tekintettel – naponta csak néhány órát töltött velünk, főleg szövegértelmezéssel és beszédtechnikai gyakorlatokkal foglalkoztunk, hiszen a mostani előadás nem magyar, hanem olasz nyelven hangzik majd el. Az énekesek színpadi jelenlétét Kovalik Balázsra bízta. A kellő számú próba hozzásegített bennünket, hogy nyugodtan, biztonságosan felkészüljünk a premierre.

- 23 éves pályafutása során számolta szerepeinek számát?

- 79-ig számoltam. Amikor 1986-ban bekerültem az Operaházba, Rossini Hamupipőke című operájában debütáltam és már ebben az évadban 14 kis szereppel bíztak meg. Általában az énekesek az úgynevezett főszerep szerint tartják számon repertoárjukat, de számomra minden karakter-alakítás is jelentőséget kap. Ez az utolsó, Don Bartolo is nekem való figura.