Árpád

Intenzív élmények

2009.10.01. 16:19

Programkereső

Fischer Ádám szerint A kékszakállú herceg vára nem akkor jó darab, ha tombolnak a végén, hanem akkor, ha a néző "hazaviszi”, és tovább él benne. Persze gyorsan hozzátette azt is, hogy a tombolás és a bravózás nem árt az előadásnak.

Az Operaház következő premierjén egy darabot egyetlen este, két különböző, de egymással szorosan összefüggő, egymást kiegészítő interpretációban adnak elő. A kékszakállú herceg várát a Budapesti Wagner-napokon megismert Hartmut Schörghorfer rendezi, Fischer Ádám dirigálja, Juditot Vizin Viktória, a herceg szerepét Szabó Bálint alakítja. A darab ősbemutatóját 1918. május 24-én tartották, az Operaházban eleddig 507 előadáson szerepelt, legutóbb 2006. szeptember 29-én.

A kékszakállú herceg vára sajtótájákoztatója - Hartmut Schörghorfer, Fischer Ádám, Vizin Viktória, Vass Lajos
A kékszakállú herceg vára sajtótájákoztatója - Hartmut Schörghorfer, Fischer Ádám, Vizin Viktória, Vass Lajos

Fischer szerint az opera "rendkívül intenzív, sokféleképpen értelmezhető allegorikus mese, amelynek lélektani mélységei komoly intellektuális kihívást jelentenek minden kor számára". A karmesterben a kettős előadás ötlete épp három évtizede merült fel, amikor Hamburgban Herbert Wernicke rendezővel dolgozott, és a német közvéleményt az a döntés foglalkoztatta élénken, amely szerint a válóper során nem keresik a felelőst, csak annyit mondanak ki, hogy a házasság tönkrement. Wernicke azóta Amszterdamban és Frankfurtban is megvalósította azt az elképzelést, ám a próbák során kiderült: az eredeti terv - az egyik kelőadás a férfi, a másik a nő szemszögéből mutassa be a történetet - épp a bartóki mű rétegzettsége, sűrűsége miatt kivitelezhetetlen, és a Kékszakállú leegyszerűsítéséhez vezet. A párkapcsolati allegória ugyanis nem írható le egyetlen paradigma mentén, hiszen - Fischert idézve - "aki itt igazságot tesz, az igazságtalan". A rendező ugyanezt a gondolatot másik irányból közelíti meg: "az igazságot úgy lehet megismerni, ha kérdéseket teszünk fel".

Míg Balázs Béla librettója egyértelműen a herceg perspektíváját mutatja, Bartók zenéje sokértelmű és sokrétegű. Fischer Ádám leszögezte: nem fog eltérni Bartók előírásától, de maga a zeneszerző sem mindig adott egyértelmű előírásokat. A két előadásban nem kétféle zenei anyag lesz hallható, ám a karmester célja az, hogy az apró hangsúlybeli eltérések a végén mégis két különböző interpretációt eredményezzenek. "Nem hiszek abban, hogy egy műnek egyetlen ideális megvalósulási formája létezik" - fogalmaz Fischer Ádám.

A budapesti produkció tervezése két évvel ezelőtt kezdődött. A Judit szerepében fellépő Vizin Viktória számára a szerep és a két előadás technikailag és színészileg is izgalmas, kihívást jelentő, és kihangsúlyozta, hogy az október 11-i premieren színházat fog látni a közönség. A címszerepet játszó Szabó Bálint csatlakozva a színészi és énekesi feladat nehézségéhez szintén kiemelte a rendezői színház fontosságát, azt, hogy a néző ne csak a hangok élményével távozzon, hanem a gondolatot is hazavigye magával, mert az opera - színház.