Auguszta

Új tanulságok

2010.03.23. 00:43

Programkereső

A Rebecca próbáinak szünetében Bálint Ádám kezében nemcsak szereppéldányt látni, hanem francia-magyar szótárt is. Az ok roppant egyszerű: a Jack Favellt játszó színész épp szakdolgozatát írja a francia musicalekről.

Bálint Ádám
Bálint Ádám

- Könnyen elfogadták ezt a témát?

- Az az igazság, tartottam tőle, hogy nem fogadják el, de nagyon örült neki a témavezetőm, mivel ez neki újdonság. A francia musical történetének nemcsak nálunk, de Franciaországban sincs nagy szakirodalma. Tulajdonképp az elmúlt másfél évtized sikersztorijáról van szó. Az offenbachi hagyomány ellenére ugyanis gyakorlatilag a semmiből jött A nyomorultak, A párizsi Notre-Dame, a Rómeó és Júlia, a Tízparancsolat. Az amerikai musicalek nem találtak utat a francia közönséghez, azokat nem kevés sznobizmussal kezelték, és aztán egyszerre megtörtént a fordulat. Izgalmas ennek a mibenlétét boncolgatni, pláne saját tapasztalataim alapján.

- És miben áll a Lévay-Kunze-musicalek hatása?

- Azért izgalmasak, mert ezek a történetek ott kezdődnek, ahol mások általában be szoktak fejeződni, és ettől nagyon emberiek. Zeneileg pedig nagyon kifejezők. Azt hiszem, ilyen még nem történt velem, ami a Rebecca kapcsán: nem tudok elszakadni a zenétől, nem tudom kikapcsolni, annyival magával ragadó. És nem önmagában a zene visz magával, hanem a zene dramaturgiája szippant be.

- Favell eléggé zárt figura a darabban, talán háromszor jelenik meg...

- ... igen, de ha azt a hármat nem csinálod meg jól, ha azokat a mondatokat nem úgy mondod el, akkor a dráma logikáját veszélyezteted, mert nem teremtődik meg a konfliktushelyzet, és a krimivonal nem indul el. Valóban volt már ennél jelentősebb szerepem itt az Operettszínházban, de ez egészen más típusú karakter, mint amit játszani szoktam. Ez pedig nagy feladat és fontos állomás.  Általában jószándékú, kedves figurákat, naiv fiatalembereket osztanak rám, Favell viszont a szálakat saját érdekei mentén mozgatja. Ez a darab kizárólag az Én, Maxim és Mrs Danvers, illetve Rebecca viszonyáról szól, a többiek csak árnyalják a helyzetet. Jack negatív figura, de nem egyértelműen intrikus. Ő is a felső tízezer tagja, aki neveltetéséből adódóan tökéletesen tudja, hogyan kell viselkedni, ám tudatosan átlépi a határokat. Nem érdeklik a szabályok, és ezt épp a társadalmi hátteréből adódóan meg is teheti.

- Mi motiválja?

- Kizárólag a pénz számít neki, az anyagiak minden esetben felülírják érzelmeit. Szerelmes sem azért volt, mert a szíve azt diktálta, hanem mert hasznot akart húzni Rebeccából. Favell abból él, hogy jóképű. Ügyesen alkalmazkodik, azt mondja az embereknek, amit hallani akarnak, és ezáltal szerzi meg, ami neki kell. Bevallom, amikor először olvastam a szövegkönyvet, nagyon egyszerűnek, amolyan "kisujjamból is kirázom" típusú, egytulajdonságú szerepnek tűnt. A próbák során viszont szembesültem azzal, hogy ez az egy tulajdonság mennyire sokféle színt kíván akkor, ha a szerep igazságát hitelesen akarom megmutatni. Azt hiszem, már csak ezért is tanulságos és szép kihívás.