Géza

Gulyás Dénes kőkemény feltételeket szab Pécsett

2011.05.03. 16:18

Programkereső

Pécsi Nemzeti Színház nyertes vezetői pályázatában részt vállalt Gulyás Dénes operaénekes, országgyűlési képviselő (FIDESZ), aki az MTI-nek nyilatkozott a körlményekről és terveiről, arról, hogyan kelti életre és újítja meg az egykor jó hírű operatársulatot.
F49C41DF-4F4D-4B6A-86B1-C656C204DB18

"Egyszerűbb a semmiből építkezni. Egy szétzilált társulatot felrázni nehezebb. Itt a munkába lépésemig négy közalkalmazott énekes dolgozott. A legnagyobb jóindulattal sem nevezhetem őket társulatnak. Tizenöt tagú a kórus, komolyabb kórusigényű előadásokhoz, például egy Verdi-darabhoz már énekkarokból kell kiegészíteni a létszámot" - vázolja a helyzetet a tagozatvezető. A zenekari munkát a Pannon Filharmonikusok látják el, véleménye szerint remekül, a színháznak azonban saját rendelkezésű zenekara nincs. Ahhoz, hogy egy 15-20 magánénekes közalkalmazottból, 50-60 tagú kórusból plusz ekkora zenekarból álló társulat jöjjön létre, 500-600 millió forint kellene. "Ennyi nincs, tehát más szisztéma szerint kell dolgozni. Sajnos, most elég sok a fiatal énekes, akinek kevés a munkája. Megpróbálok nekik teret nyitni. Hirdettem egy nagy és nyilvános meghallgatást, csak Budapestről harmincan jelentkeztek. Kinyitottuk a házat, majdnem megtelt a nézőtér. Éreztük, az embereket érdekli, hogy mi történik. Ezt jelzi, hogy a helyi sajtó nagy terjedelemben számolt be az eseményről." 

Gulyás Dénes következetes szigorúságot ígér, de cserébe szakmai gondoskodást kínál. "A szerződésekben kőkemény feltételek lesznek. Szeretném ott tartani a szereplőket, amíg egy produkcióra készülnek. A próbaidőszakban nem lehet ilyen-olyan hakniba rohangálás. A színházi létnek az alapja, nevezzem társulatnak vagy közösségnek, hogy egy produkcióban mindenki hajlandó legyen 'felnyalni' a padlót. 1977-78-ban, amikor mi bejöttünk a Magyar Állami Operaházba, nem fordulhatott elő, hogy egy percet késsünk a próbáról, vagy azt kérjük a rendezőtől, most hadd menjek el haknizni, hogy nem teljes szereptudással hoztuk a darabot az első próbára. Egy év, kettő, öt - nem tudom mennyi, de ugyanezt szeretném elérni." Már nekikezdtek az ifjúsági programok szervezéséne, céljuk az, hogy legyen húsz év múlva is közönsége a műfajnak.

"Azzal kezdtük az első napot, amikor bementünk a színházba: takarítsunk ki! Föl kell mosni, a cigarettacsikk halmokat el kell tüntetni, rendet kell csinálni, legyen tisztaságillat. Nemcsak az önkormányzati támogatásra szeretnék támaszkodni, alapítványunkat pár héten belül bejegyzi a bíróság. Alapítók: Marton László, Vígszínház, Rátgéber László mint élsportoló, Rost Andrea, és Komlósi László professzor úr a pécsi egyetemről. Már megkerestek néhányan, akik szeretnék a színházzal, a fiatalokkal kapcsolatos terveinket támogatni. Az alapítvány pénze csak az opera céljaira használható." 

Gulyás Dénes úgy tudja, hogy a vidéki színházak közül a legkevésbé látogatott színház a pécsi. Ezen további nyílt napokkal is változtatna. "Be lehet majd tekinteni próbafolyamatokba, ismerjék meg, hogyan működik a színház, mi a süllyesztő, a forgószínpad." A műsorterv egyelőre az anyagi háttértől függ- "Megnéztem, hogy az elmúlt ötven évben mi volt repertoáron. Anyegint például egyáltalán nem játszottak, hiányzik az orosz irodalom, a franciából csak a  Faust és a Hoffmann meséi ment. Ki fogunk írni a bemutatók főbb szerepeire egy-egy énekversenyt, meghívnám a zsűribe Peter Dvorskyt, aki most lett a pozsonyi társulat igazgatója, belódítanám a fiatalokat. Valami pénzt talán ki tudunk szorítani díjakra, de a fő elismerés a szerepek elnyerése lenne, többes szereposztásban. Így volt ez annak idején a Pavarotti énekversenyen is, amelyet Polgár Lacival együtt nyertünk meg. A +nyeretlenek+ meg az idősebb rókák együtt dolgoznának. A fő cél az, hogy évadonként legyen két produkció, az lenne szép, ha 20-20 előadást tudnánk mindegyikből játszani." 

A karmestereket és a rendezőket is produkcióra szerződtetné a tagozatvezető. Az első évadban Nagy Viktorra, azután Kovalik Balázsra is gondol, mert rendkívüli tehetségűnek tartja. "Az a színház elveszett, amelyik csak konzervatív vagy csak avantgárd előadásokat kínál, a kettőt össze kell hangolni. Az egyik újságban megkérdezték, hogy akkor ez fideszes színház lesz? Felháborodtam, mert engem csak az érdekel, hogy ki milyen művész, milyen odaadással, elszántsággal, tehetséggel, tudással végzi munkáját a színházban. Azzal nem foglalkozom, hogy mit gondol az élet egyéb területeiről."