György

Lépjen az új évbe az Örömóda dallamára!

2012.12.27. 15:45

Programkereső

A karácsonyt követő ünnepi időszakban is folytatódik a Magyar Állami Operaház megújulása. A denevér nagy sikerű, Szilveszter éjszakai előadásának másnapján hagyományteremtő céllal újévi hangversenyt rendeznek az Andrássy úti dalszínházban, amelyen Beethoven IX. szimfóniája mellett az alkalomra írt művekkel is kedveskednek a szervezők a közönségnek.

Az európai operaházak műsorkínálatát áttekintve jól látható, milyen kevés dalszínház köszönti az új évet valamilyen emlékezetes, az alkalomhoz illő programmal. Az év első napjára időzített, tematikus hangversenyekkel leginkább koncerttermekben találkozhatunk, amelyek közül a legnépszerűbb természetesen a Bécsi Filharmonikus Zenekar otthonában, a Musikvereinban megrendezett gálaműsora. Az 1939 Szilveszter estéjén útjára indult, majd 1941-től január 1-jén délelőttönként felcsendülő hangverseny a kezdetek óta a bécsi zeneszerzők és a Strauss-família, különösen ifjabb Johann Strauss munkásságát ünnepli. A bécsi koncertek sorában az 1958-as év két jelentős változást is hozott: egyrészt ekkor alakult ki a ráadások máig élő hagyománya, amelyben a Kék Duna-keringő és a Radetzky-induló követi egymást, utóbbiban a közönség tevékeny közreműködésével. Másrészt ebben az évben indult útjára a hangverseny televízió- és rádióközvetítése, minek köszönhetően a 2012-es koncertet hetvenhárom országban megközelítően ötvenmillió ember látta. Bár a könnyed hangvételű délelőtti program minden évben örömöt szerez a komolyzene szerelmeseinek, a televízióban vagy a rádióban hallható hangverseny - legyenek bár előadói világhírű előadóművészek - sosem érhet fel azzal, amit egy személyesen megtapasztalt élmény adhat, főleg ha azt valaki saját nemzete fővárosában, annak egyik vezető zeneművészeti intézményében élheti át.

Szilveszteri Denevér az Operaházban
Szilveszteri Denevér az Operaházban

A Magyar Állami Operaház már 2012 januárjában is adott újévi koncertet, amikor Magyarország Alaptörvényének hatályba lépése adott apropót az év második napján megrendezett események. A gálaest kedvező fogadtatása szülte meg a hagyományteremtő kezdeményezés ötletét: az év indítása párosuljon az Andrássy úti Ybl-palotában is zenei invokációval, ami Ókovács Szilveszter megbízott főigazgató reményei szerint arra ösztönzi a közönséget és az Operaház művészeit, hogy az óév búcsúztatását követően és az új év küszöbén méltó körülmények között gondolhassuk át az előttünk álló időszakot.

A koncepciót híven tükrözi az Operaház műsorválasztása is. Ludwig van Beethoven IX. szimfóniája nemcsak a német zeneszerző egyik fő művének tekinthető, hanem az egyetemes zeneirodalom ékköve is, amely azon túl, hogy fennkölten tolmácsolja Friedrich Schiller Az örömhöz írott ódájának esszenciáját, bemutatása óta magával ragadja közönségét, és lehetőséget biztosít zenekaroknak, énekművészeknek és kórustagoknak egyaránt, hogy a nagy odafigyelést igénylő mű előadásakor bizonyítsák rátermettségüket. Hogy mennyire az alkalomhoz illő választás Beethoven mesterműve, azt az is mutatja, hogy a kevés újévi koncertet adó dalszínházak sorában is kimagasló berlini Staatsoperben Daniel Barenboim ugyancsak a komponista utolsó befejezett szimfóniáját dirigálja a Staatskapelle élén, jóllehet a német fővárosban ennek a műnek az ország egységét kifejező motívumain túl az Európai Unió himnuszaként is erős konnotációi vannak. Érdekesség, hogy Japánban is több évtizedes hagyományokra tekint vissza "a Kilencedik" újévi előadása: szinte nincs olyan hangversenyzenekar, amely ne tűzné műsorára ekkor a szigetországban is rendkívül népszerű művet, aminek egyébként egyik zenetörténeti érdekessége, hogy a szimfóniák közül elsőként emelte azonos rangra az énekhangot a többi hangszer szólamaival.

Az Operaház újévi koncertjén - annak rangját is mutatva - a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarát Héja Domonkos megbízott fő-zeneigazgató vezényli, az est szólistáiként Szabóki Tünde, Mester Viktória, Fekete Attila és Palerdi András lép színpadra. Természetesen a Szabó Sipos Máté vezette Énekkar is közreműködik a produkcióban, de hogy az intézmény minden együttese képviselhesse magát az ünnepi előadáson, a Solymosi Tamás által igazgatott Magyar Nemzeti Balett művészei a harmadik tétel során egy táncbetétet is bemutatnak a hátsó színpadon, melyet kivetítőkön keresztül kísérhet figyelemmel a közönség.

Ókovács Szilveszter - Szilveszteri Denevér az Operaházban
Ókovács Szilveszter - Szilveszteri Denevér az Operaházban

Bár egy szünet nélküli koncert műsorának önmagában is megfelelne, az ünnepi hangverseny programjában mégsem csupán Beethoven IX. szimfóniája szerepel. A Magyar Állami Operaház vezetése ugyanis úgy döntött, hogy két vadonatúj darabot is megrendel az újévi gálaest alkalmából. Beischer-Matyó Tamás zeneszerző, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatója újévi nyitányt komponál az intézmény felkérésére, ennek bemutatójával veszi kezdetét a január 1-jei koncert. A megközelítőleg nyolcperces darabbal kapcsolatban az Operaház vezetésének csupán egyetlen kérése volt, hogy olyan, az alkalomhoz illő, felemelő hangulatú zenemű szülessen, amely ugyanakkor közérthető és a szélesebb közönség számára is befogadható. Ezt követően Lackfi János költő ugyancsak az alkalomra írt újévi verse szerepel majd a műsoron, amelyet egyik neves színművészünk tolmácsolásában hallgathatnak meg a résztvevők, majd egy ünnepi köszöntő után csendül fel a IX. szimfónia. Az eseményt a Duna Televízió is közvetíti, így az újévi hangverseny nem csupán a jelen lévők, hanem a határainkon belül és túl élő magyarok számára is elérhető lesz.

Johann Strauss A denevér című nagyoperettjének igen népszerű szilveszter éjszakai előadása tavaly kedves figyelmességgel gazdagodott, mikor éjfél után az előadásban vendégként közreműködő Koltai Róbert az Ybl-palota elé invitálta a közönséget, majd az est szólistái Ókovács Szilveszter kormánybiztossal és a férfikórus tagjaival közösen elénekelték a bordalt Erkel Ferenc Bánk bán című operájából, végül tűzijáték zárta a programot. Az idei évben minden bizonnyal újabb hagyománnyal egészül ki a Magyar Állami Operaház ünnepi repertoárja. Mindez újfent bizonyítja a dalszínház művészeinek sokoldalúságát és azt a helytállást, amivel két stílusában igen eltérő, ám mindenképpen rangos produkció bemutatására egy olyan időszakban is képesek, amikor mi, a közönség az év fáradalmait pihenjük ki.

Hogy mióta ünnepeljük Szilveszter estéjét A denevérrel, azt nehéz lenne megmondani. A mű hazai bemutatója - nyolc évvel a bécsi premier után - 1882-ben éppenséggel nyáron, augusztus 25-én volt, de 1911-ben már decembertől áll színpadra az új betanulás, 1918-ban és 1939-ben pedig pontosan december 31-én (utóbbit Fricsay Ferenc vezényelte - nem lehetett rossz!). Az 1973-as új betanulás és az 1992-es felújítás is az év utolsó napjára esett, és a mostani, Szinetár Miklós-féle rendezés színpadra állítása (2002) óta ez a mű búcsúztatja az óévet. Még nehezebb kideríteni, mióta "bolondul meg" épp a szilveszteri előadás - a második felvonás báli jelenete (gala sequenze) eleve alkalmat ad, hogy "külső" zenei anyag kerüljön ifj. Johann Strauss háromfelvonásos nagyoperettjébe; a harmadik felvonásban szereplő Frosch fegyőr szintén kakukktojás - ugyanis nincs szükség arra, hogy képzetten tudjon énekelni: abban az állapotban, ahogy színre lép (szerepe szerint), erre nem is igen van módja. Koltai Róbert tavalyi, emlékezetes Frsoch-alakítása után idén Scherer Péterre vár a feladat, hogy feledhetetlenné tegye az előadók és a közönség hagyományos közös pezsgős koccintása előtti felvonást. Ahogy Scherert ismerjük, erre minden esély megvan!