Konstantin

Miért népszerűek az opera- és balettközvetítések?

2013.02.02. 12:49

Programkereső

Nagy-Britanniában az opera- és balettvetítések nézettsége már túlszárnyalta a legújabb hollywoodi filmekét, de Magyarországon is mindig teltházat vonzanak az Urániába és a Müpába.

Egyre jobban szereti a közönség az opera-, a balett- és a színházi előadások élő közvetítését. Az elmúlt hetekben több tízezer brit látogatott el a szigetország mozijaiba, hogy balett-, opera- vagy színházi előadások élő közvetítéseit láthassa. Giacomo Puccini Bohémélet című operája harmadik helyre szorította vissza a Gengszterosztag című amerikai krimit a január 15-ei bevételi listán, összesen 330 ezer font (114 millió forint) összegű jegyeladást produkálva. Tavaly év végi premierjét követően a Diótörő című mozi James Bond legújabb kalandját is maga mögé utasította, amikor december 13-án 290 ezer font (100,2 millió forint) bevétellel zárt A hobbit című mozi mögött - adta hírül a The Independent.

Puccini: Bohémélet (Metropolitan Opera)
Puccini: Bohémélet (Metropolitan Opera)

A balett-, opera- vagy színházi előadásokat műsorra tűző brit mozik száma kevesebb mint százról nagyjából 250-re nőtt az elmúlt három évben. Tavaly több mint 120 esemény élő közvetítését nézhették meg a mozilátogatók: majdnem négyszer többet mint 2007-ben. Az opera- és a balettelőadások mellett a színházi darabok is jól profitálnak az élő közvetítések iránti növekvő érdeklődésből: a brit Alan Bennett People című darabjának márciusi élő közvetítésére - az előadás a brit Nemzeti Színházban lesz - már húszezer mozijegyet értékesítettek.

A filmszínházak hamar rájöttek arra, hogy a kasszasikerek alternatívái iránti növekvő igény segíthet feltornászni saját bevételeiket is, különösen, ha egy-egy élő közvetítéséért többet is kérhetnek - átlagosan nagyjából 15 fontot (ötezer forint) -, mint egy hagyományos moziért. Elemzők szerint 2015-re évente kétmillió - vagyis a jelenleginél kétszer több - brit fog jegyet váltani valamilyen színházi előadás vagy egyéb esemény élő mozis közvetítésére. Az előrejelzések szerint a közvetítésekből származó bevétel várhatóan duplájára - a jelenlegi 15 millió fontról 30 millióra nő - a következő két évben. Phil Clapp, a brit mozitulajdonosok szövetségének elnöke hangoztatta, annak ellenére, hogy néhány popkoncert és jelentősebb sportesemény is utat tört magának a mozivászonra, elsősorban mégis a kulturális tartalom az, amely a leginkább vonzza a mozilátogatókat.

Verdi: Álarcosbál - a Metropolitan Opera produkciója
Verdi: Álarcosbál - a Metropolitan Opera produkciója

Magyarországon is hatalmas népszerűségnek örvendenek az opera-, a balett- és a színházi előadások élő közvetítései. A Művészetek Palotája csatlakozott Magyarországon először - még 2008-ban - a Metropolitan Opera élő közvetítéseihez. Az 2012-2013-as évadban tizenkét előadást láthat a közönség. A közvetítéseket egyszerre vetítik az Előadóteremben és a Fesztivál Színházban (utóbbi ad otthont az ismétléseknek is). Az Előadóterem méreteiből adódóan kezdetben 135 fő láthatta a közvetítéseket, ám ma már egy produkciót az ismétlésekkel együtt nagyjából ezren látnak. Nagyon ritka kivételtől eltekintve mindegyik közvetítés teltházas, sőt, általában már az évad meghirdetésekor elkelnek a jegyek.

Az Uránia Nemzeti Filmszínházban 2010 októbere óta folynak a közvetítések. Először a New York-i Metropolitan Opera Live in HD elnevezésű nemzetközi közvetítéssorozatának darabjait láthatta a közönség. A kínálat később egyedi előadásokkal, háromdimenziós és kétdimenziós balettekkel - immár a Bolsoj Balett teljes 2012-13-as évadával -, színházi közvetítésekkel, koncertfilmekkel, múzeumi tárlatvezetésekkel és élőzenés jégtáncrevükkel bővült. A legtöbb élő közvetítés teltházas és a nagy érdeklődésre való tekintettel általában ismétléseket is beiktatnak. A 2010-es kezdés óta 32 500 jegyet váltottak a közvetítésekre: ez éves szinten 10-16 ezer nézőt jelent.

Rigoletto - a MET új produkciója
Rigoletto - a MET új produkciója

A Metropolitan Opera HD-közvetítéseinek sorában február 16-17-én Verdi legismertebb darabját láthatjuk, vadonatúj változatban. Debütál a Metben a Tony-díjas Michael Mayer: a rendező a 16. századi Itáliában játszódó történetet az 1960-as évek Las Vegasába helyezte át, ahol a főszereplők ugyanúgy hatalomra, pénzre és szép nőkre vágynak, mint Verdinél. A címszerepben Željko Lučić lesz látható, Gildát Diana Damrau alakítja, Piotr Beczala a mantuai herceg szerepében lép fel, Štefan Kocán Sparafucile köpönyegébe bújik, míg Oksana Volkova Maddalenaként mutatkozik be. A Rigoletto új produkcióját Michele Mariotti vezényli.