Árpád

A giesseni matróna

2013.03.21. 19:58

Programkereső

Bár az ifjabb Agrippina nem bővelkedett a római nőktől elvárt erényekben, nem lévén sem csöndes, sem házias, sem engedelmes, azért kétségkívül nagyhatalmú matróna volt. Császárok unokája, unokahúga, testvére, felesége és anyja. Ha egyes történetíróknak hinni lehet, talán még egy császár gyilkosa is.

Akár megmérgezte Agrippina harmadik férjét, Claudius császárt (akinek ő a negyedik felesége és egyben unokahúga volt), akár nem, az egészen bizonyos, hogy minden erejét latba vetette fia, Néró utódlása érdekében. Händel viszonylag korai, 1709-ben komponált olasz nyelvű operája erről az elszánt küzdelemről szól, jóllehet a cselekményszövést illetően viszonylag távol áll a véres történelmi valóságtól.

Kovalik Balázs
Kovalik Balázs

Vincenzo Grimani bíboros váratlan fordulatokkal (például a holtnak hitt Claudius császár felbukkanásával) és korabeli politikai utalásokkal teletűzdelt librettója ugyanis erősen szatirikus portrét fest a mindenre elszánt császárnéról - tág teret biztosítva Kovalik Balázs rendezői fantáziájának. Az előadás ennek megfelelően teli lesz a legmulatságosabb Feydeau-komédiákra emlékeztető, őrült bohóckodással. Nero alakjában a romániai származású kontratenor, Valer Barna-Sabadus debütál, akinek Baroque oriental című CD-jét Echo Classic-díjjal ismerték el, a német lemezkritikusok pedig Michael Hofstetterrel közös, Hasse újratöltve című felvételéért díjazták. Otho szerepét a giesseni színházban gyakran fellépő Terry Wey énekli, Claudiust vendégként a neves bariton, Hans Christoph Begemann formálja meg, Agrippina szerepében pedig Francesca Lombardi Mazzulli lép színpadra.

Kovalik Balázs, aki ma Németországban a legkeresettebb rendezők közé tartozik és az Agrippina giesseni karmestere, Michael Hofstetter nem először dolgoznak együtt barokk operán: 2011-ben Johan Adolf Hasse Didone Abbandonata című művével arattak nagy sikert Münchenben és Versailles-ban.