Valér

Operahuligánok még nincsenek

2013.03.28. 16:15

Programkereső

A 2008-ban alapított Armel Operafesztivált 2013-ban hatodik alkalommal rendezik meg Szegeden. Mint a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának dékánja és a szegedi Alliance Française elnöke, Dr. Csernus Sándor kissé szarkasztikusan megjegyezte, operahuligánok még nem verik szét a várost egy-egy bemutató után, de a fesztivál fontos vonásokkal gazdagítja Szeged kulturális arculatát.

Az énektechnikai és színpadi előadói képességeket, rátermettséget egyaránt igénylő versenyen ebben az évben nem öt, hanem tíz produkcióra keresnek jelentkezőket. A hagyomány ugyanakkor csak átmenetileg változik: mivel az egyes tavaszi versenyfordulók, illetve a produkciók őszi színpadra állítása között meglehetősen rövid idő állt a résztvevők rendelkezésére ahhoz, hogy igazán testre szabják, önmagukhoz formálják az egyes szerepeket és operákat (különösen a kortárs kompozíciók esetében jelentett ez problémát), a szervezők az idei évtől kezdve a tavaszi versenyeken mindig a következő naptári év fesztiválprogramjának résztvevőit fogják kiválasztani. Ehhez azonban az szükséges, hogy az április-májusi fordulókon a 2013 őszén színpadra kerülő produkciók mellett a 2014-es darabokra is nevezhessenek a leendő szereplők. (A következő évtől tehát újra a régi rend lép életbe, húsz helyett tíz művészre váró szereppel, éppen csak egy évvel előre tervezve.)

Armel Operaverseny és Fesztivál
Armel Operaverseny és Fesztivál

 A verseny első fordulójában ezúttal a Zeneakadémia is részt vesz: a hangi adottságokat, az énektudást próbára tevő megmérettetés magyarországi helyszínét az egyetem biztosítja április 14-én. A párizsi válogatóra ezúttal is a Théâtre du Châtelet-ban kerül sor csaknem tíz nappal később, április 22-24-én. A Zeneakadémián Zalánki Rita, Párizsban Héléne Blanc biztosítja a zongorakísértet, a zsűri tagjai pedig Gyüdi Sándor, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója, illetve Budapesten Pál Tamás, a francia fővárosban Raymond Duffaut lesznek. (A második forduló döntnökei között a szegedi produkcióban érdekelt, önmagát a rendezvénysorozat "házmestereként" aposztrofáló Gyüdi így természetesen nem szerepel.)

A második fordulóra, amelyre az első rosta hatvan továbbjutójának részvételével kerül sor Szegeden május 25-26-án, összeáll a rendezők névsora is, mivel ők, valamint a fesztiválon részt vevő színházak igazgatói és a leendő karmesterek választják ki a színpadi adottságaik alapján legrátermettebbnek ítélt húsz főszereplőt. Ebben a fordulóban a versenyzőknek éppen ezért a "bemutatkozásként" értékelt ária mellett a rendezőkkel közös munkát igénylő workshopon is részt kell venniük.

Maga a valódi verseny, az egyes operaprodukciók közti megmérettetés október 6-án kezdődik Szegeden (pontosabban a tavalyi kezdeményezést idén is megtartva a budapesti Uránia Filmszínház dísztermében, itt kerül sor ugyanis a fesztivál nyitókoncertjére, amelyen a Szegedi Szimfonikus Zenekar játszik Steven Mercurio vezényletével), és október 19-ig tart. A házigazda Szegedi Nemzeti Színház Verdi Simon Boccanegrájával, az Isztambuli Állami Opera és Balett Britten Henry James-feldolgozásával, A csavar fordul egyet című kísértettörténetből készült operával, a londoni English Touring Opera Russel Hepplewhite különös, a tervek szerint a közönséget is bevonó, Laikáról, az űrkutyáról szóló gyermekoperájával, a Novi Sadból (Újvidékről) érkező Szerb Nemzeti Színház kortárs produkcióval, a teátrum rijekai születésű vendégkarmestere, Zoran Juranić A nyár utolsó virága című darabjával, a Poznańi Opera pedig Stravinsky remekművével, az Oedipus rex-szel vesz részt a versenyben.

Szegedi Nemzeti Színház
Szegedi Nemzeti Színház

A 2014-es szerepek megformálóit az állandóságot jelentő Szegedi Nemzeti Színház mellett a svájci Théâtre Bienne Soleure, pilseni Josef Kajetán Tyl Színház társulata (Csapó Gyula Phaedrájával neveznek, a rendező Alföldi Róbert lesz), a bécsi Neue Oper és a Tbilisziből érkező Grúz Állami Operaház keresi. Csapó Gyula művén kívül egyébként két másik új kompozíciót is készül színre vinni az Armel, Eötvös Péter és Mester Tamás alkotásainak elkészültére azonban még várni kell. A bemutatókat természetesen csak elhalasztják, nem maradnak el.

A fesztivál emellett kísérőprogramokat is kínál: az érdeklődők közönségtalálkozókon tehetnek fel kérdéseket a rendezőknek, karmestereknek, szereplőknek, de részt vehetnek backstage-túrákon is, amelyeken a színpadra állítás folyamatát figyelhetik meg a világosítók munkájától a sminkesek feladatain át a rendezők tevékenységéig. Az egyes előadások és a díjátadó, mint eddig, továbbra is követhető lesz a Mezzo- és Arte-közvetítések segítségével. Az MTVA részvételéről még folynak a tárgyalások.

Mivel a kezdeményezés, hogy a díjnyertes alkotás színre kerüljön az avignoni fesztiválszínházban, az Opéra-Théâtre d'Avignonban, igen sikeresnek bizonyult, az idén is sor kerül erre: a tavalyi győztest, William Mayer Haláleset a családban című darabját (a New-York-i Center for Contemporary Opera produkciója) június 9-én mutatják be a dél-francia városban. 

Havas Ágnes, az Armel produkciós iroda vezetője
Havas Ágnes, az Armel produkciós iroda vezetője

Mint Havas Ágnes, a fesztivál igazgatója elmondta, a pénzügyi háttér átalakulóban van. A tapasztalatok szerint az Armel éves költségvetése kétszázmillió forint körül alakul, ebből negyvenmilliót biztosít Szeged városa (ez az összeg az idén is rendelkezésre áll), az állam a korábban megszokott harmincmillió helyett ebben az évben azonban mindössze ötmillió forint támogatást ítélt meg egyelőre, ráadásul az energiaszolgáltatókat sújtó extra financiális terhek miatt a fő szponzor, a DÉMÁSZ részvételére sem lehet a megszokott mértékben számítani. A szervezők ezért külföldi források felé fordulnak.

Az Armel körüli teendőkből a Szegedi Tudományegyetem eddig is aktívan részt vállalt szervezési feladatok intézésével, libretto-fordítások készítésével, 2013-ban azonban külön egyetemi zsűri is jelen lesz a versenyen, akik saját egyetemi díjukat ítélik majd oda az általuk legjobbnak ítélt produkciónak. Dr. Csernus Sándor, a Bölcsészettudományi Kar dékánja beszámolt arról is, hogy az egyetem hallgatói és oktatói számára kedvezményes jegyeket és bérleteket tartanak fenn a versenyelőadásokra. Kérdésre válaszolva biztosította a jelenlévőket, hogy nem csak a frissen indított művészeti mesterképzések (többek között a kurátorképzés) népszerűsége jelzi a kultúra iránti érdeklődést, de a hallgatók körében - ahogyan azt egy pályázat is tükrözte, amelyre az intézmény tizenkét karából nyolcról érkeztek pályamunkák - az opera műfajának léte, kortárs problémái is valódi figyelemre tarthatnak számot.

Ettől, persze, az operahuligánok megjelenésére még várni kell, de a helyzet nem reménytelen.