Szilárda

A munka szentpétervári hősei és a Mariinszkij

2013.05.03. 15:13

Programkereső

Elkészült a szentpétervári Mariinszkij Színház új épülete. A beruházás lelkének, a világhírű, hatvan éves karmesternek, Valerij Gergijevnek Putyin elnök a Munka Hőse arany érdemrendet adományozta.

A fenti sorok könnyen kelthetik azt a benyomást, mintha valahol szép csendben megoldották volna az időutazás fizikai feladványát, és most élesben tesztelnék az eredményt, a hír azonban valós. Oroszországban újra létezik a Munka Hőse érdemrend, és Gergijev, aki jelenleg a Londoni Szimfonikusok élén áll, és 2015-től a Müncheni Filharmonikus Zenekar vezető karmesterének pozícióját is be fogja tölteni, valóban meg is kapta - egy bányagépésszel, egy esztergályossal, egy gépésszel és egy idegsebésszel együtt. Ugyanakkor, ha már a némileg hátborzongató nosztalgiával kacérkodó, egykori szovjet kitüntetést visszahelyezték jogaiba, bízvást odaítélhették volna azoknak is, akik a nagymúltú Mariinszkij Színház új épületén dolgoztak. A modern játszóhely átadásának eredeti időpontja ugyanis 2012 lett volna, ezt a határidőt azonban két évvel ezelőtt - némileg határozatlan optimizmussal -  2015-re módosították. Az utóbbi prognózis viszont, mint kiderült, alábecsülte a kivitelezők munkatempóját: jóllehet még csak 2013-at írunk, az épület elkészült. Külföldi és hazai operacsillagok részvételével, látványos külsőségek között avatták fel május 2-án, Gergijev 60. születésnapján.

Valerij Gergiev
Valerij Gergiev

A beruházás motorja kezdettől fogva a moszkvai születésű művész volt, neves fesztiválok alapítója, a New York-i Metropolitan Opera és számos más zenekar első vendégkarmestere, aki 1996-ban került a Mariinszkij élére általános és művészeti igazgatóként. A világ legelismertebb dirigensei között számontartott Gergijev tíz éven át szorgalmazta, és végül sikerre is vitte a bővítés tervét. A kivitelezés, persze, korántsem volt zökkenőmentes: az építkezés költségei ugyanis jelentősen túlnőttek az előzetes költségvetési számításokon.

A Mariinszkij új épülete Európa valaha megvalósított legdrágább kulturális beruházásai közé tartozik: 700 millió dollárba (hozzávetőleg 150 milliárd forintba) került. Vannak, akik csodálják modern eleganciáját, míg mások egy rosszul sikerült bevásárlóközponthoz hasonlítják. Az üveg- és mészkőkonstrukció, amely egyes bírálóit állítólag egy üvegmalomra emlékezteti (noha ez a viszonyítási pont is kalandos területeit nyitja meg a fantáziának), a világhírű balettiskolával, balett- és operatársulattal büszkélkedő, egykor Csajovszkij- és Muszorgszkij-bemutatóknak helyet adó Mariinszkij Színház 1860-ban megnyílt épülete mellett magasodik.

Az új tömb 7400 négyzetméter alapterületű, színházterme kétezer néző befogadására alkalmas, akusztikája pedig egészen rendkívüli. A belső világítást a torontói Diamond Schmitt Architects fényvisszaverő falpanelekkel oldotta meg, amelyek féldrágakőből, olasz ónixból készültek, és több emelet magarsa nyúlnak. Az épületen üveg- és fémszerkezetű sétányok futnak végig, a régi Mariinszkijt pedig hatalmas ablakokon keresztül láthatja a közönség. A két színházépületet üvegfalú híd köti össze, már csak azért is, mert a jövőben mindkét színházban tartanak előadásokat. Amint azt az építész, Jack Diamond is hangsúlyozta, az inspirációt elsősorban Szentpétervár épületeinek, csatornáinak és templomainak egyedülálló látványa szolgáltatta, éppen ezért rendkívül fontosnak tartották, hogy az épület belesimuljon az utcaképbe. Ezért is tervezték a homlokzatot a lehető legegyszerűbb vonalúra, és többek között ezért döntöttek nagy ablakok, üvegfalú részletek beillesztése mellett is, amelyeken keresztül a látvány összeköti az új színházat a környezetével. A kivitelezés folyamata ugyan nem nélkülözte a megrendelővel való összecsapásokat, energikus lendülete azonban sokat köszönhetett Gergijev mindenre kiterjedő figyelmének.

Az újonnan megnyílt színházat méltatva a karmester kijelentette: "Az új Mariinszkij megerősíti a nagyszerű színházi hagyományokat, és megnyitja a jövő előtt is az utat. Olyan élvonalbeli, újító művészeti produkciók jöhetnek létre, amelyekről eddig nem is álmodhattunk". Bár a világhírű balerina, Maja Pliszeckaja Gergijev véleményével egyetértésben nyilatkozott május 1-jén este az orosz állami televíziónak, kijelentve, hogy el van ragadtatva az új épülettől, amelynek átadása "hatalmas történelmi esemény", lelkesedésében egyelőre nem osztozik mindenki. Alekszander Margolisz, az orosz műemlékvédelmi társaság szentpétervári csoportjának elnöke szerint a Mariinszkij új épülete tönkretette a világörökség részeként védett városképet. "Ez nem csak várostervezési hiba, hanem bűncselekmény, mivel megbolygatták Szentpétervár történelmi központjának egyik legkülönlegesebb szegletét"- mondta. Alekszej Kovaljov, Szentpétervár törvényhozásának alelnöke pedig keresetlen egyszerűséggel ocsmánynak nevezte az új színházat, arra a kulturálisan meddő álláspontra helyezkedve, hogy a legjobb lenne lerombolni az építményt, és kirúgni Gergijevet.

Akárhogy is, az épület elkészült, és remélhetőleg beváltja a művészek hozzá fűzött reményeit.