Luca, Ottilia

Bartoli Normája

2013.05.06. 16:36

Programkereső

A hagyományoktól merőben eltérő elképzeléssel mutatják be Bellini Norma című operáját a Salzburgi Pünkösdi Fesztiválon, amelynek programját már másodszor állította össze intendánsként Cecilia Bartoli.

Az énekesnő már tavaly is a hagyományosan reprezentatív színpadképektől való eltávolodásra voksolt: Händel Julius Caesarja képregényszerű látványvilággal hökkentette és hódította meg a közönséget. Ehhez képest az idei Bellini-produkció neorealista felhangokat kap Moshe Leiser és Patrice Caurier rendezésében. A cselekményt ugyanis az 1950-es évekbe helyezik. Bartoli szerint ez emberibbé, szerethetőbbé és valóságközelibbé teszi a karaktereket. Mint mondta, senki sem kíváncsi szakállas druidákra a Krisztus előtti Galliából. Emlékeztetett arra is, hogy a darab ősbemutatója idején - 1831-ben - Itália idegen uralom alatt állt, a Norma cselekménye pedig a politikai viszonyok burkolt kritikája volt.

Cecilia Bartoli
Cecilia Bartoli

Az opera új megközelítésének igénye nemcsak a színpadképre vonatkozik: ami a zenei megvalósítást illeti, azért az Orchestra La Scintilla és Giovanni Antonini felel, a címszerepet pedig maga Bartoli alakítja. "Bellini Schubert kortársa volt, semmi köze a vastag hangszerelésű verista operákhoz. A Normának sokkal intimebben kell megszólalnia" - hangoztatta az énekesnő. Norma szerepét azért osztotta magára, hogy ezáltal is a hitelesebb, "bellinisebb" hangzáshoz közelíthessen az előadás. A Norma ősbemutatóján ugyanis a nagy hangterjedelmű drámai szoprán, Giuditta Pasta énekelt. Bartoli szerint Adalgisa, a címszereplő társnője sokkal fiatalabb a druida főpapnőnél, így stílusosabb, ha őt szoprán - Salzburgban Rebeca Olvera - játssza.

Emellett a május 17-20-ig tartó fesztivál hangversenyeket is kínál a közönségnek. Május 18-án délelőtt Schiff András Bach-, Mozart- és Beethoven-műveket zongorázik, míg este a hatvanéves Valerij Gergiev vezényli Stravinky Sacre-ját a szentpétervári Mariinszkij Színház zenekarának élén. Az orosz együttes pünkösd hétfőjén, délelőtt Gubaidulina- és Sosztakovics-műveket (Offertorio és a 13. szimfónia) játszik, délután pedig a Hagen Quartet és Alfred Brendel adja elő Haydn A Megváltó hét szava a keresztfán című oratorikus alkotásának vonósnégyes változatát. Este Brahms Német requiemje zárja a fesztivált, a Daniel Barenboim és Edward Said alapította West-Eastern Divan Orchestra előadásában, Cecilia Bartoli és René Pape fellépésével.