Árpád

EuAct: Trisztán

2013.06.04. 15:52

Programkereső

A Magyar-Olasz Kulturális Évad keretében, 2013. június 5-én debütál a velencei La Fenice Operaházban az EuAct Trisztán című előadása olasz, illetve magyar színészek közreműködésével. Paolo Antonio Simioni Trisztán hangjaként lép fel, Leo Kopacin Gementi multimediális technikai elemekkel, Zsoldos Bálint zongorajátékával járul hozzá az asszociációs kör szélesítéséhez. Az operatőr Ferruccio Goia, a felvételről lejátszott videón Gryllus Dorka, Berki Szofi, Bátyai Éva és Székely B. Miklós látható.

Az előadás a 2010-ben alakult, nemzetközi és többnyelvű EuAct nevű munkacsoport legújabb produkciója. Maga a társaság Paolo Antonio Simioni (színész, rendező) és Lena Lessing (Berlinben élő nemzetközi hírű tréner, aki dolgozott már Tarantinóval, Cate Blanchett-el, Michael Fassbenderrel is) együttműködése révén jött létre azzal a céllal, hogy előmozdítsa a többnyelvű színielőadások nemzetközi cserekapcsolatait. A munkacsoport első bemutatójára 2011-ben került sor a Dosztojevszkij-regényen (Ördögök) alapuló Nyikolaj Sztavrogin vallomásai című produkció színrevitelével. Az olaszul és magyarul bemutatott előadás hatalmas sikert aratott a közönség körében, nem csekély mértékben a két nyelv muzikalitása miatt is.

Dózse-palota, Velence
Dózse-palota, Velence

A Trisztán című drámai költemény - szövegkönyvét Paolo Antonio Simioni írta, a rendező Simioni és Kopacin Gementi, a darab szövegforrásaiként Thomas d'Angleterre, Gottfried de Strasbourg, Béroul, Thomas Mann, Martin Heidegger és Richard Wagner művei szolgáltak - voltaképp egyfajta hommage, tisztelgés Richard Wagner előtt születésének 200. évfordulója alkalmából. A helyszín kiválasztása, Velence is e koncepció jelentőségteljes része, hisz a Trisztán és Izolda második felvonása nagyrészt itt íródott.

Noha a színre kerülő darab voltaképpen egy monológ, az előadás részét képezik a Trisztán-legenda kulcsfigurái is Leo Kopacin Gementi multimediális technikai eszköztárának köszönhetően, amely amellett, hogy párbeszédes viszonyt hoz létre Simioni színészi alakításával, megjeleníti a többi szereplő alakját és hangját is. A performance struktúrája Zsoldos Bálint zongoraművész közreműködésével formálódik teljes egésszé, tekintve, hogy Wagner Liszt-átiratai is valamiféle sajátos diskurzust keltenek életre a képek és a hangok világa között. 

Paolo Antonio Simioni, Zsoldos Bálint, Leonardo Kopacin Gementi
Paolo Antonio Simioni, Zsoldos Bálint, Leonardo Kopacin Gementi

A produkció résztvevői számos fontos mérföldkövet tudhatnak már maguk mögött pályájukon. Simioni a Sztanyiszlavszkij-módszer szakértője, Susan Batson amerikai coach valamikori legfiatalabb tanítványa. Többek között a római Cinecittà megbízásából is végez oktatói munkát, ugyanakkor színházi kurzusokat is tart, színészként pedig olyan fesztiválokkal működött eddig együtt, mint a spoletói Két Világ Fesztiválja, vagy a Velencei Biennálé. A kurátorként és művészként nevet szerzett Leo Kopacin Gementi nemzetközi kiállításokat készített elő a firenzei Stazione Leopolda múzeumban, a Lerici városában található kastélymúzeumban, a nápolyi Accademia di Francia intézményében. Audio-vizuális installációit kiállították mind Olaszországban, mind külföldön. Zsoldos Bálint szólistaként és kamarazenészként gyakori vendége az itthoni és a külföldi koncertéletnek. Fellépett már az amszterdami Concertgebouw-ban csakúgy, mint a salzburgi Mozarteumban vagy a santanderi Nyári Fesztiválon. Szólistaként olyan neves karmesterekkel dolgozott, mint Kocsis Zoltán, Vásáry Tamás, Yuri Simonov, illetve olyan művészektől tanult, mint Dimitri Bashkirov, Lazar Berman, John Perry vagy Sebők György.