Luca, Ottilia

Cipőpaszta a partitúrán?

2013.06.16. 13:19

Programkereső

Csúcsszínvonalú röntgenberendezés segítségével sikerült kideríteni Cherubini 1797-ben komponált, Médée című operájának eredeti befejezését - számolt be egy kulturális kuriózumnak számító kutatás eredményéről a BBC online hírszolgáltató.

Luigi Cherubini az opera eredeti kéziratán fekete színű anyaggal satírozta ki műve befejező áriáját. A Manchester és a Stanford Egyetem kutatói azonban a világ egyik legfejlettebb röntgenberendezésével világították át a lefedett részt, hogy kiderüljön, mi rejlik alatta.

Cipőpaszta- illusztráció
Cipőpaszta- illusztráció

A partitúrát a zeneszerző nyomokban vasat tartalmazó tintával írta, az utolsó oldalon azonban egy fémet nem tartalmazó festékanyaggal tette olvashatatlanná a befejezést. Így a röntgent nem zavarta a fedőréteg, míg az eredeti hangjegyeket a tinta fémtartalma olvashatóvá tette.

A kutatócsoport tagja, Roy Wogelius, a Manchester Egyetem geokémikusa ezt az eljárást rendszerint 150 millió éves ősi kövületek vizsgálatához használja. Mint elmondta, sikerült tökéletesen feltárni az eredeti partitúrát: a hangjegyek mellett a hangszerekre vonatkozó utasításokat és az ária szövegét is el tudták olvasni. A kutatók szerint Cherubini azért húzta meg az opera végét, mert kritikusai túl hosszúnak tartották.

Wogelius úgy véli, a zeneszerző valami olcsó fekete anyaggal, feltehetően cipőtisztításhoz használt kenőccsel maszatolta el a kotta végét.