Etelka, Aletta

Az operaigazgatók is párbajoznak

2013.09.02. 14:26

Programkereső

Mindenfajta együttműködést elutasít a Teatro Reallal a bécsi Staatsoper intendánsa. Dominique Meyer amiatt neheztelt meg, hogy a patinás madridi opera feje, Gérard Mortier katasztrofálisnak nevezte a bécsi ház műsorkínálatát."Nem áll szándékomban együttműködni Mortier-vel. A Teatro Reallal talán" - jelentette ki az EFE spanyol hírügynökségnek Meyer arra a kérdésre, hogy a madridi igazgató kijelentései miként hatottak a két operaház kapcsolatára.

Bár a bécsi intendáns kijelentette, hogy rajong Madridért, és szereti a spanyol kultúrát, mégis határozottan nemet mondott egy lehetséges együttműködésre mindaddig, amíg Gérard Mortier az illetékes a madridi ház művészeti kérdéseiben. Mortier ugyanis nemrég katasztrofálisnak nevezte a bécsi opera műsorkínálatát. Emellett mintegy kollegája munkáját lefitymálva arról beszélt, hogy Meyernek tulajdonképpen nincsenek nagy érdemei, mivel Bécsben hagyományosan eleve a legjobb énekesek lépnek fel, a programban pedig nem szerepelnek 20. századi művek.

Bécsi Állami Operaház
Bécsi Állami Operaház

Dominique Meyer ezzel szemben rávilágított, hogy az ő vezetése alatt indult egy Leoš Janáčeknek szentelt ciklus, amely még 2014-ben is folytatódik. Hangsúlyozta továbbá, hogy minden évben műsorra tűznek egy Bécsben még soha nem látott darabot is. "Néhányak számára talán túl lassan haladunk, de ha valaki azt mondja, hogy csak bel cantót játszunk, az nevetséges" - foglalta össze véleményét Meyer. Ezen kívül arra is rámutatott, hogy Antonio Morallal és Jesús López Cobosszal, a Teatro Real korábbi művészeti vezetőivel jó kapcsolatot tartott fenn.

Ugyanabban az interjúban, amelyben leszólta a műsorkínálatot, Gérard Mortier a Bécsi Filharmonikusok játékát is bírálta. A zenekarnak a Salzburgi Ünnepi Játékokon nyújtott teljesítményével kapcsolatban a fesztivál korábbi intendánsa felvetette: "Vajon mindig a legmagasabb színvonalon játszanak Salzburgban? Azt mondanám, nem". Szerinte az együttesben az utóbbi időben túl gyakran cserélődtek a tagok, és nem próbáltak eleget, ezért bizonyos karmesterek már nem is vállalják a zenekarral közös fellépést a játékokon.