Szilárda

Mozart és Salieri - Variációk Mozart halálára

2015.06.18. 13:35

Programkereső

Vajon elhiggyük-e, hogy Mozart valóban Bécsben halt meg, 1791-ben, nem sokkal a Varázsfuvola bemutatója után, vesebajban? A cseh Josef Kajetén Tyl színház társulata két egyfelvonásos opera segítségével járja körül a zeneszerző zseni halálát övező legendákat.

Mozart és Salieri rivalizálása számos művészt ihletett már meg a történelem folyamán. A történetet a többség Miloš Forman Amadeusából ismeri, de nem csoda, hogy a naiv, démonokkal küzdő virtuóz és a keserű irigységbe süppedt, fondorlatos zenemunkás kapcsolatának története az orosz zeneirodalom egyik legkiemelkedőbb alakját is komponálásra késztette. Rimszkij-Korszakov a klasszikus stílus irányelvei által vezérelve a 19. század végén szerzett muzsikát Puskin drámájához. Dallamai finoman érzékeltetik a két személyiség különbségeit és a lelkükben zajló küzdelmeket.

Mozart és Salieri
Mozart és Salieri

Egy borongós estén Salieri meghívja vacsorára Mozartot egy közeli étter- embe. Mozart lelkesen meséli meghívójának, hogy egy titokzatos, csuklyás idegen rekviemet rendelt tőle. A gyanútlan Mozart készülő gyászmiséje egy részletét el is játssza olasz kollégájának, akin végleg eluralkodik a féltéke- nység, és észrevétlenül mérget csempészik az ifjú géniusz poharába, amit az egy hirtelen mozdulattal felhajt. Mozart hamarosan furcsán kezdi magát érezni, így elbúcsúzik barátjától, majd hazamegy és örök álomba szenderül.

Rendine operája, a száz évvel később íródott Un Segreto D'importanza korántsem ilyen borongós, ám annál meglepőbb javaslattal áll elő Mozart halálának vitatott kérdésére.

A mű története szerint Mozart nem Bécsben lelte halálát, s még csak nem is fiatalon hagyott itt bennünket. Mérgezéses halálát tettette csupán, Olaszországba költözött és itt bérkomponálásból élt. A megrendelő pedig nem mást volt, mint a tehetségtelen Rossini, aki a műveket saját nevén publikálta. A színen utóbbi szíve hölgye és majdani felesége, Isabella Colbran is megjelenik, a történetet magát pedig egy Rossini házában látogatást tevő turistacsoporttal együtt göngyölíthetjük fel.

Bármi is legyen az igazság, az mindenesetre valóban különös, hogy Rossini összes operája megszületett a művész 37 éves koráig és aztán az elköv- etkezendő közel 40 évben már egy operát sem komponált.