Szilárda

Shakespeare ráadás az Operában

2016.05.11. 16:05

Programkereső

A Domingo fémjelezte Shakespeare Estély után május 18. és június 2. között három helyszínen 17 különféle Shakespeare adaptációt, köztük több bemutatót tűz műsorára az Oepraház. A sztárvendég ezúttal a walesi bariton Bryn Terfel.

A Shakespeare400+ az Operaház tematikus Májusünnep-sorozatának 2016-os programfüzére. 16 nap, 31 előadás, 3 helyszín, a rendkívül gazdag kínálattal az Andrássy úti dalszínház mellett az Erkel Színházban és a Zeneakadémia Solti-termében várják a közönséget. A shakespeare-i vonatkozású repertoárdarabok – A makrancos Kata balett, a Falstaff, a Macbeth, az Otello operák és a West Side Story musical – kitűzése mellett négy bemutatót tartanak.

Bryan Terfel
Bryan Terfel
Fotó: Mat Hennek

Magyarországon először látható május 21-én a fiatal kortárs szerző, Thomas Adès A vihar című műve, amelyet a nemzetközileg is elismert német zenész és rendező, Ludger Engels állít színpadra. A művész 2005-től a közelmúltig az aacheni színház főrendezőjeként dolgozott, ma szabadúszóként alkot Európa-szerte. Thomas Adès 2004-es operája az ősbemutatón az akkor 32 éves szerző dirigálásával robbant be az operavilágba a londoni Covent Garden színpadáról.

Ermanno Wolf-Ferrari Sly című, háromfelvonásos operájának olasz nyelvű bemutatóját a Szegedi Nemzeti Színház művészeinek közreműködésével Göttinger Pál rendezi az Opera koprodukciójában. A librettó alapja A makrancos hölgy c. Shakespeare-komédia prológjának Ravasz Kristóf-története. Az előadás karmestere Gyüdi Sándor, a címszereplő László Boldizsár. A produkció két alkalommal, május 27-én és 29-én látható az Erkel Színházban.

Ugyancsak különleges bemutatónak ígérkezik Benjamin Britten: Szentivánéji álom című operája. Magyarországon igen ritkán kerül színre a mű, az Opera pedig még nem játszotta. A színrevitel a Zeneakadémia Ének Tanszékével közös produkcióban jön létre, helyszíne a Solti György Kamaraterem. A darab május 27-én és 29-én látható Szabó Máté rendezésében, Dominic Wheeler vezényletével.

Az Erkel Színház aulájában Otto Nicolai A windsori víg nők című daljátékát viszik színre az Operaház énekkarának művészei. A téma legismertebb operafeldolgozása Verdi nevéhez fűződik (Falstaff). Német nyelvterületen azonban Nicolai változata a legnépszerűbb (1849 óta), Magyarországon azonban több mint 60 éve nem játszották.

Nagy Shakespeare-maraton 

A Magyar Állami Operaház Shakespeare400+ Fesztiválja arra is alkalom, hogy előadásonként közel 400 középiskolás diák és egyetemista – valamint tanáraik – vissza nem térő sorozatban élhessék át a nagy angol szerző máig ható művészet-megtermékenyítő erejét. A dalszínház gimnáziumokat, dráma tagozatos iskolákat, egyetemeket invitált a programra. A csatlakozó intézményekaz Opera Nagyköveteinek segítségével fel is készítették növendékeiket a művek befogadására. A résztvevő diákok videofelvétellel dokumentálhatják „kalandjaikat”.

A Shakespeare400+ Fesztivál kiemelt programjainak sorában egyetlen szólóest szerepel: június 2-án a világhírű BrynTerfel énekel az Opera színpadán. A sztárbariton 1990-ben debütált a Walesi Nemzeti Operaházban, majd az Angol Nemzeti Operában és Amerikában (Santa Fe) is bemutatkozott. Salzburg után a Covent Garden, majd a bécsi Staatsoper és a New York-i Metropolitan következett, majd Firenze és a milánói Scala közönségét is meghódította. Az esten közreműködik Sáfár Orsolya, László Boldizsár és a Magyar Állami Operaház Zenekara.

A koncertszerű előadások közül Szokolay Sándor Hamlet című operája látható elsőként, május 19-én. A címszerepben László Boldizsár, a főbb szerepekben: Laborfalvi Soós Béla, Meláth Andrea, Geiger Lajos, Fried Péter, Boncsér Gergely és Rőser Orsolya Hajnalka, vezényel: Kovács János.

László Boldizsár
László Boldizsár

Vincenzo Bellini Capuletek és Montague-k című művét a Rómeó és Júlia-történetből írt legszebb bel canto-operaként tartják számon. Az előadás különlegessége, hogy Rómeó nadrágszerep: mezzo-szopránra írta a szerző. Júliaként Kolonits Klárát láthatják, Rómeó alakjában pedig Vörös Szilvia mutatkozik be a Vashegyi György vezényelte produkcióban. Közreműködik a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Nemzeti Énekkar.

A veronai szerelmesek történetét Charles Gounod is feldolgozta. A Rómeó és Júlia 1865-ös bemutatója azonnali és hatalmas sikert hozott, azóta állandó repertoárdarabja a világ operaszínpadainak. Május 28-án Christian Badea vezényletével csendül fel a mű, a címszerepben Szemere Zita és Jean-FrançoisBorras lép színpadra.

Az Operában a shakespeare-i ihletésű előadások közül az idei évad egyik jelentős bemutatója, a Lear ismét látható a fesztiválon május 29-én – Jean-Pierre Ponnelle nagy hatású rendezését Anger Ferenc állította színpadra. A Macbeth Rálik Szilvia, Lado Ataneli és Rácz István főszereplésével látható Szinetár Miklós 2011-ben bemutatott színrevitelében május 22-én és 26-án, Renato Palumbo vezényletével.

Placido Domingóval készült interjúnkat itt olvashatja.

A Shakespeare400+ Fesztivál zenekari koncerttel is várja közönségét az Operában. Május 30-án a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának hangversenyén Dvořák: Otello nyitánya, Csajkovszkij: Rómeó és Júlia nyitányfantáziája és Mendelssohn: Szentivánéji álom – kísérőzenéje csendül fel Arthur Fagen irányításával, két kiváló fiatal énekesnő: Baráth Emőke és Vörös Szilvia, valamint a Magyar Állami Operaház Énekkara közreműködésével.

A fesztivál nyitánya az Opera évadának utolsó, júniusi bemutatójából ad ízelítőt: május 18-án Purcell A tündérkirálynő című operájából hangzanak el részletek az Erkel aulájában, Nádasdy Ádám (nyelvész, költő, műfordító) Shakespeare-előadásának részeként.