Konstantin

A Csárdáskirálynő Broadway-változatával nyit az új Kálmán Imre Teátrum

2017.04.11. 17:53 Módosítva: 2017-04-11 17:56:01

Programkereső

Április 20-án új színházat avatnak az egykori Moulin Rouge helyén. A Kálmán Imre Teátrum azzal a Riviera girl című operettel nyitja meg kapuit a nagyközönség előtt, amely a legendás Csárdáskirálynő itthon eddig soha nem játszott amerikai változata. A darabot mai kor számára is érvényes és átélhető módon alakította át és magyarította vissza Kerényi Miklós Gábor rendező és csapata.
Kerényi Miklós Gábor, az előadás rendezője
Kerényi Miklós Gábor, az előadás rendezője
Fotó: Budapesti Operettszínház

A Riviera girl amerikai premierjét New York-ban tartották, amire az eredeti Kálmán muzsika köré egy teljesen új, az amerikai közönség elvárásainak megfelelő történetet készített Guy Bolton és a hazánkban is jól ismert népszerű angol szatirikus szerző, P.G. Wodehouse. A történet a francia Riviérán játszódik egy Monte Carlo-i kaszinóban, ahol központi szerep jut a rulettnek, és persze – operettről lévén szó –, a szerelemnek. A játék- és szerelmi szenvedély között egy furcsa áthallás van, mondja Kerényi Miklós Gábor,

igazából sosem tudjuk, mire teszünk, és hogy amire teszünk, az bejön-e vagy sem, melyik pillanatban állunk nyerésre és mikor vesztésre,

mikor kerülünk olyan helyzetbe, amikor agyon csap minket a golyó".

A Csárdáskirálynőben felcsendülő Kálmán dallamok a Riviera girl-ben is felhangzanak,

a szövegek, a köré épülő jelenetek és a szereplők azonban változtak.

A cselekmény fősodrában itt is egy énekesnő házassága körüli bonyodalmak állnak, de a főhősök mellett feltűnik egy amerikai fiatalember és felesége, egy német gróf, egy magyar báró és lánya, valamint egy titokzatos kaszinóvendég is.

KERO célja, hogy korszerű zenés színházat lássanak a nézők és olyan friss előadás szülessen, ami jóval túlmutat egy átlag operett előadáson. Ennek érdekében egy teljesen új, a mai fülnek való szövegkönyv készült, melyet Lőrinczy Attilával közösen jegyeznek, a dalszövegek frissességére és újszerűségére garancia Závada Péter népszerű fiatal költő és zenész személye. „Az alap sztori nagyon jó, ezt egy picit sikerült megforgatni, a dalszövegekkel még érdekesebbé tenni. Rettenetesen élvezzük a próbákat.

A színészek lubickolnak a szerepekben.” 

Nem nagyoperettet kell játszani, véli a rendező, hanem zenés színházat, magas színvonalon éneklő művészekkel, akik színészileg is igazán erősek. „Izgalmas, jó karaktereket hitelesen formálnak meg a szólisták, és az is kiderül, hogy az ensemble tagjai között is erőteljes egyéniségek vannak. Nagyon szerencsés dolog, hogy a szereposztás már azelőtt megvolt, hogy a végleges szöveg elkészült volna, így lehetőségünk volt arra, hogy a szerepeket ráírjuk az egyes színészekre.” 

A 180 néző befogadására alkalmas Kálmán Imre Teátrum színpadát az átépítés során igyekeztek a lehetőségekhez mérten maximálisan felfejleszteni, a 6x8-as színpadon van két nagy süllyedő, egy forgószínpad, egy díszletfal süllyedő-emelő, videó fal valamint komoly világítás- és hangrendszer. Ezek mindegyikét használják is a mostani bemutatón.

Az új Kálmán Imre Teátrum
Az új Kálmán Imre Teátrum
Fotó: Budapesti Operettszínház

Kerényi Miklós Gábor nem először avat új színházat, 1979-ben az ő bemutatójával nyitotta meg kapuit a kecskeméti Katona József Színház kamaraszínháza, a Kelemen László Színpad. „Rettenetesen sok helyen rendeztem életemben. Avantgárd rendezőként pincékben, padláson, öltözőkben, tornatermekben, aztán különböző kisebb és nagyobb színpadokon, óriási szabadtereken, mégis egészen különleges érzés és nagyon nagy élmény, hogy a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre Teátrumát én nyithatom meg. A Riviera girl és a Csárdáskirálynő borzasztóan összecseng a mi össze-vissza életünkkel. Bízunk benne, hogy hasonló sikerszériát futhat be, mint nagy elődje.”

A héttagú zenekarra átalakított, modern hangszerelés Bolba Tamás zenei vezetőt dicséri, a piciny színpad adottságait jól kihasználó koreográfia az Operettszínházban első alkalommal dolgozó Horváth Csaba érdeme, a jelmezek Füzér Anni munkái, a Monte Carlo-i kaszinó világát a fiatal, most debütáló díszlettervező Rákay Tamás varázsolja a nézők elé. 

Az előadás főbb szerepeiben Lévai Enikőt, Szendy Szilvit, Kardffy Aishát, Barkóczi Sándort, György-Rózsa Sándort, Kerényi Miklós Mátét, Németh Attilát, Szabó P. Szilvesztert és Vasvári Csabát láthatja a közönség.