Árpád

Alaposan kérdőre vonták Ókovács Szilvesztert

2017.05.20. 12:14

Programkereső

Az Operaház ráadásul még fizetett is érte: ilyen egy bevállalós PR-interjú. Az intézmény első embere a bezárni készülő Ybl-palotáról, új, izgalmas évadukról és politikáról is beszélt a Magyar Narancs hasábjain.

Az Eiffel Műhelyház nagyobb lesz, mint a Parlament, afféle cool alter-hely lesz, viszont az átadása egy évet késik, mivel a közbeszerzésre túl magas árat mondtak, így kiírták újra. Az Operaház felújítását viszont nem lehet csúsztatni, mondta Ókovács, mivel a program már 2020 nyaráig készen van.

Egyszerre indul és készül is el majd e két nagyberuházás

– összegezte.

Ókovács Szilveszter
Ókovács Szilveszter
Fotó: Emmer László

Ókovács volt már újságíró, kritikus, kommunikációs igazgató, volt rádióműsora és tévéje is. Most viszont az Operaház az első számára, az M5 operaközvetítései révén így is tévézik annyit, amennyit szeretne. „Szívesen maradnék itt, ha megkapom a támogatást” – tette hozzá. Pedig sokszor nehéz az Operaház helyzete, mondja, mivel egy összművészeti intézmény könnyen eshet a pad alá a színházakra, zenekarokra és táncegyüttesekre külön-külön szabott törvényi keretek között. „Egy kifejezett operai jogszabályt szeretnék a speciális problémáinkra” – veti fel a megoldást, amihez bizalomra van szüksége a döntéshozók részéről.

Az Operaház most nagyjából évi 10 milliárd forintból gazdálkodik, ez ugyan magas összeg, de Ókovács szerint különbséget kell tenni az abszolút szám és a fajlagos között: Fajlagosan „nem csak a Nemzeti, de egynémely megyeszékhely színháza is arányaiban jobban finanszírozott, mint az Opera.”

Ókovács beszélt arról is, hogy a közalkalmazást évekkel ezelőtt megszüntette az Operaház az énekesek esetében, amiből volt ugyan balhé, de „sokkal többet keresnek most”. A zenekari tagok és a táncosok számára, akik „itt, az Operában koptak el”, mert az intézménynek szentelték az életüket, az igazgatóság olyan tervet szeretne kidolgozni, mely helyettesíti a szakmai nyugdíjat. Ugyanakkor minőség emelése miatt nehezebbé váltak az Operaház művészeinek feladatai. „Tavaly azért vittük színre a Billy Elliotot, hogy magunk is szervezhessünk saját, magyar iskolát, mélyíthessük a merítést” – mondja Ókovács. – Ennek eredményeképp egy fizetős balettintézet jött létre.

A szó a rendezőkre terelődik: Vidnyánszky Bánk bánt fog rendezni, de nem csak a konzervatív ízlést akarja kiszolgálni az Opera: „a teljes szakmára kitekintünk”. Ez sokszor merészebb vállalásokat is jelent, a közönség A bűvös vadász miatt kiakadt Zsótérre, a lengyel Znaniecki által rendezett Székely fonó miatt az intézményre. „Anger Ferenc művészeti igazgatónk programja szerint évek óta jönnek rendezőhallgatók egyfelvonásosokra”, ezek legsikeresebbike Székely Kriszta. És persze ha rendezőkről van szó, Ókovácsnak meg kell említenie az állami színházaknál mellőzött Alföldit is.

Nem gondolom, hogy sok Alföldi-produkció kellene nekünk, de az is lehetetlen, hogy ne legyen itt jelen.

Ókovács bevállalja, hogy a „márkázott tartalom” megnevezéssel feltüntetett interjúban kényelmetlent kérdezzenek tőle: „Mit gondol, lenne-e főigazgató, ha nem lenne fideszes?” – hangzik a kérdés. „Szerintem nem, de ez természetes” – felel Ókovács Szilveszter. – „A kultúra része a kormányzásnak, minisztert senki sem a vetélytárstól választ.”

A teljes interjú itt olvasható.