Konrád

10 film, ami után operát fog dúdolni!

2017.05.27. 14:09 Módosítva: 2017-05-27 14:17:07

Programkereső

Nem is sejtené, de ez a négyszáz éves műfaj körülvesz minket, a leghíresebb operarészleteket pedig még azok is ismerhetik, akik egyébként nem járnak operába. Olyan érzelemgazdag, szuggesztív erejű művekről van szó, melyeknek a filmkészítők sem tudnak ellenállni. Íme néhány példa!

A következő válogatás azt bizonyítja, hogy az opera nem egy régi kor letűnt műfaja, hanem a zenés színház csúcsa, amely mindig aktuális mondanivalóval bírhat. Ezt vallja a Bartók Plusz Operafesztivál is, amely nem egyszerűen színvonalas előadások sorozata, hanem a műfaj megújításának és népszerűsítésének kreatív műhelye. A fesztivál június 15. és 26. között várja vendégeit.

1. Az ötödik elem – Lammermoori Lucia

Luc Besson filmjében a világot a földönkívüliek fenyegetik, minden megváltozott, az autók repülnek, de egyvalami változatlan: még mindig repertoáron van Donizetti Lammermoori Lucia című operája. A filmben egy földönkívüli primadonna adja elő a főhősnő leghíresebb áriáját, nem is akárhogy! Mivel a készítők szerették volna, ha az ária valóban úgy hangzana, mintha egy alien énekelné, ezért samplerrel változtatták meg az egyes frázisok tempóját és magasságát.

2. Micsoda nő! – Traviata

Richard Gere természetesen olyan cuki pasi, hogy simán átruccan repülővel LA-ből San Franciscóba, ha Julia Robertsnek ezzel örömet szerezhet. A filmben a Traviatát nézik meg, és Viviannak nagyon tetszik a darab. Nem is véletlen, hogy ezt az operát választotta Edward, a férfi főhős. Verdi műve ugyanis egy kurtizán és egy úriember vonzalmáról szól, de a Micsoda nő! főhőseivel ellentétben az ő szerelmük nem teljesül be. Ja, és az egész ráadásul ifjabb Dumas A kaméliás hölgy című regényének a feldolgozása!

3. Az élet szép – Hoffmann meséi

Robert Benigni gyönyörű filmjében Guido operába megy, Offenbachtól Hoffmann meséit nézi meg. Illetve csak nézné, de végig Dorát bámulja, akibe halálosan beleesett. Később, miután deportálták a családot a nácik, a pincérként dolgozó férfi megtalálja a Barcarolle egyik felvételét, és felteszi a gramofonra.

4. A Keresztapa 3. – Parasztbecsület

Az olasz ember imádja az operát, így természetesen Michael Corleone is. Noha a franchise rajongói, khmm, kevésbé kultiválják a harmadik filmet, az biztos, hogy Al Pacino nagyot alakít benne – főként a zárójelenetben, melyben egyébként Mascagni híres Intermezzója szól a Parasztbecsület című operából.

5. Amadeus – A varázsfuvola

Kakukktojás ez a találat, hiszen mi sem lenne egyértelműbb, hogy Mozart életrajzi filmjében szerepel Mozart-opera. Mégpedig A varázsfuvola, amelyet a zeneszerző utolsó évében írt, és amelynek dallamait az is ismeri, aki soha nem hallgatta végig a művet.

6. A remény rabjai – Figaro házassága

Hihetetlen népszerű film és hihetetlenül népszerű ária: a kettőnek talán lehet köze egymáshoz. Mi történik az emberrel, ha megfosztják a zene élményétől? – teszi fel a kérdést a film. Hiába követeli a börtön igazgatója Andytől, hogy kapcsolja ki a lemezjátszót, nem hallgat rá. A Sull'aria kezdetű részletet halljuk a Mozart-operából.

7. Batman: Kezdődik – Mefistofele

Arrigo Boito inkább operaszövegíróként ismert, Verdivel többször dolgozott, egy operát – nem is akármilyet! – viszont ő is összehozott. Ez a Mefistofele, mely egy fausti történet. A zene drámaiság és ereje arra indította a Nolan-film készítőit, hogy felhasználják a Batman-trilógia első részében. A gyerek Bruce Wayne-t szülei elviszik az operába, de a színpadon megjelenő denevérek megrémítik a fiút. Otthagyják az előadást, majd a színházból kifelé jövet egy rabló feltartóztatja őket. A többit tudjuk, Bruce megárvul. Kellemesebb operaélményeket minden Olvasónknak!

8. Melankólia – Trisztán és Izolda

Lars von Trier rendező és Wagner kiváló párost alkottak volna, kár, hogy más-más évszázadba születtek. A zeneszerzőt a maga korábban szinte vallásos fanatizmussal rajongták, operáinak saját házat (templomot) épített Bayreuthban, ahova aztán komponisták és zenebolondok zarándokoltak el. A Melankólia című filmben Lars von Trier a Trisztán és Izoldából használt fel részleteket.

9. A Quantum csendje – Tosca

A rosszfiúk imádják a komolyzenét a Bond-filmekben, ebben a részben a Quantum nevű szervezet több tajga is egy Tosca-előadáson gyülik össze, mely természetesen a 007-est is érdekli. Miután leleplezte őket, a tagok gyorsan elhagyják a nézőteret. „Nem mindenkinek tetszik a Tosca” – mondja erre egy úriember a közönség tagjai közül.

10. Végzetes vonzerő – Pillangókisasszony

Egy amerikai férfi felelőtlenül magába bolondít egy japán asszonyt, majd elhagyja, de a nő ekkor már terhes. Tegyük át mindezt New Yorkba, legyen az asszony is amerikai, és tessék, (majdnem) készen is van a Végzetes vonzerő sztorija. Nem véletlenül választotta Adrian Lyne a Puccini-operát zenei betétként, sőt, a film nem is rejtegeti, hogy az opera ihlette. Vajon miért találkozik Dan Gallagher (Michael Douglas) és Alex Forrest (Glenn Close) először egy japán témájú buliban? Na ugye!