Etelka, Aletta

Laquita Mitchell: „Bess megváltoztatta az életemet”

2017.06.21. 14:14

Programkereső

A fiatal amerikai szoprán, Laquita Mitchell számos énekversenyt nyert hazájában és Európában. A San Francisco Opera sok elismerést begyűjtött Porgy és Bess előadásának női főszerepében bármikor megnézhetjük DVD-n, de június 23-án és 25-én a Margitszigeten, egy egészen különleges estén személyesen is meggyőződhetünk tehetségéről.

- Debütálása Bess szerepében komoly kritikai visszhangot váltott ki, számos dicsérő írás jelent meg Önről, és azóta folyamatosan repertoárján van a szerep, több produkcióban is alakította. Emlékszik még arra, mikor hallotta először a művet? Milyen emlékek fűzik hozzá?

- A Westminster Choir College-ba jártam, és a Bess You Is My Woman Now kezdetű duettet kellett énekelnem egy barátommal az ő főiskolai koncertjén. Soha nem hallottam előtte a Porgy és Besst, és egyáltalán: tapasztalatom sem volt az opera műfajában. A fellépést megelőzően egy mesterkurzuson adtuk elő egy úriembernek, akit nem ismertem. William Warfieldnek hívták. Aznap este utánanéztem, ki is ő. Kiderült, hogy Leontyne Price férje volt, ő játszotta először Joe szerepét a Show Boat című musicalben, és világhírű volt párosuk a Porgy és Bess címszerepeiben. Nos, ő énekelte el velem a duettet, és megmutatta, hol kell levegőt vennem, én pedig csak hallgattam őt. Ez volt a lehető legcsodálatosabb első találkozás a Porgy és Bess-szel.

- Miben látja a darab jelentőségét? Mi a népszerűségének a titka?

- Úgy gondolom, a Porgy és Bess több szempontból is jelentős mű, bár azt tapasztaltam, hogy idősebb kollégáim körében sokkal vegyesebb a megítélése. Vannak köztük olyanok, akik szerint a sztenderd operarepertoárba kellene tartoznia, mások szerint nem szükségszerű, hogy annak része legyen. Véleményem szerint a darab bizonyos értelemben félreértelmezhető, vagy az előadók, vagy néhány olyan momentum miatt, amelyek az afroamerikaiakat negatív színben tüntetik fel. Összességében

nem hiszem, hogy a Porgy és Besst mellőzni kellene a sztenderd repertoárból, hiszen a 20. század legfontosabb operája.

Az ősbemutató fellépői képzett operaénekesek voltak, akik a világ legjobb konzervatóriumaiban tanultak, és úgy gondolom, Gershwin eredeti szándéka az volt, hogy az ő tehetségüket a legcsillogóbb fényükben mutassa meg. Hitt abban, hogy a műve egy komoly opera, és szerintem igaza volt.

- Mit gondol Bess karakteréről? Milyen kapcsolódási pontokat talál hozzá? Milyen tulajdonságai, erősségei és gyengeségei vannak, és mi vezet a tragédiájához?

- Sokszor és sokat gondolkodtam Bess karakterén, akinek szenvedélyes személyisége nagyon töredezetten mutatkozik meg. Dubose Heyward regényében Bess nem gyönyörű nő, hanem egy egyszerű házicseléd, mint sok akkori sorstársa Délen. A közösség kivetette magából, mert nem keresztényi módon élt. Csöndes, visszafogott, van egy sebhely az arcán, ami egy night klubban lezajlott verekedés következménye. A közösség nevelte fel, de valami egy ponton elcsúszott az életében. Az operában Bess hagyományosan szexi, kihívó, öntudatos nő, akit mindenki megvet, mert alkoholt iszik, néha drogot fogyaszt, és gyakran van férfiak társaságában. Gyengeségét a másoktól való függősége jelenti. Nem bír egyedül lenni. Kell neki egy férfi, hogy megvédje és valahogyan elismerje őt. Abban az időben, amikor a történet játszódik, a nőknek egyáltalán nem volt hangja, a férfiak feleltek értük, függetlenül attól, hogy fehérek vagy feketék voltak. Gershwin ezzel pontosan tisztában volt. Aki ismeri az operát, észreveheti, hogy Bess három duettet énekel, de nincs saját áriája. A Summertime-ot Clara énekli, majd Bess ezt megismétli. Neki nincs saját dala. Végső soron ez az ő tragédiája.

- Hogyan fejlődött a karakter azóta, hogy először énekelte? Változtak-e a hangsúlyok, például attól függően, hogy különböző rendezőkkel dolgozott?

- Egy szerep folyamatosan érik az emberben. Azt hiszem, a legfontosabb az egyes karakterek szándékait, motivációt megérteni, kérdéseket tenni föl a többiekhez való viszonyát illetően. Minden rendezőt érdekli Porgy és Bess viszonya, ami fontos alapállás. Azok az előadások, amelyekben dolgoztam, mind hagyományosak voltak, igazán kísérletező produkcióban még nem léptem fel, de az az igazság, hogy még mindig kezdőnek érzem magam a szerepben.

- Énekelte sokféle verzióban: a teljes operát és a szvitet is, színházi előadásként és koncertváltozatban. Melyik áll Önhöz közel?

- Énekelni szeretem – és pont. Akár koncertteremben, akár operaszínpadon, de a teljességében. A szvit csodálatos bevezetés az operába, ám az teljes mű szépségéből csak ízelítőt adhat.

Az alábbi felvételen Harolyn Blackwell adja elő a jazzopera ismert dalát:

- A különböző változatok mellett beszéljünk egy kicsit a különböző helyszínekről is. Hallhatták Önt az Egyesült Államok több városában, de Lengyelországban is fellépett Bessként. Mennyire tértek el a közönség reakciói?

- Minden egyes alkalommal, amikor a teljes opera hangzik fel, a közönség nagyon erősen együtt él a darabbal. Természetesen fontos a felirat, ha nem angol nyelvterületen énekeljük, ugyanakkor

a dráma annyira erős, hogy a nézőtér „megy” a történettel, és a nyelvi korlátok is eltűnnek.

Az Egyesült Államok déli részén vagy azokban az államokban, ahol pontosan átérzik és értik a színpadon zajló eseményeket, a darab jelentőségét az amerikai történelmet illetően, nos, az nagyon megindító. 13 alkalommal énekeltem Clara szerepét a chicagói Lyric Operában, és minden egyes alkalommal velem énekelt a közönség. Még a matiné-előadásokon is állva ünnepeltek.

Laquita Mitchell
Laquita Mitchell
Fotó: Budapesti Nyári Fesztivál

- A Summertime ennek az operának a nagy slágere, a dal szinte önálló életre kelt, annyian feldolgozták. Van Önnek kedvence?

- A Summertime egy igazi gyöngyszem! Nagyon szeretem Ella Fitzgerald és Louis Armstrong verzióját, de az abszolút kedvencen Nina Simone előadásában az I loves you Porgy.

- Budapesten koncertverzióban, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon adják elő a teljes művet. Miért ígérkezik ez az este tökéletes nyáresti programnak?

- Igazi Summertime-ra számíthatunk! Még soha nem énekeltem Besst szabadtéren. Ez az opera megváltoztatta az életemet. Budapesten fogom huszadszor énekelni a szerepet, és ez számomra igazán különleges alkalomnak ígérkezik.

Névjegy

Laquita Mitchell szopránjával vezető nemzetközi operaszínpadokon és koncertpódiumokon tüntette ki magát. Főszerepeket játszott a Los Angeles-i Opera, a San Franciscó-i Opera, a Houstoni Grand Opera, a Chicagói Operaház, a New York City Opera, a Washingtoni Nemzeti Opera, és a párizsi Opéra Comique színpadán, és többek között énekelt a New York-i Filharmonikusok, a Philadelphia Zenekar és a Detroiti Szimfonikus Zenekar kíséretében. Az idei szezonban Mahler Második szimfóniája szoprán szólóját énekli a Sheboygan Szimfóniával, Beethoven IX. szimfóniáját a Berkeley Szimfonikusokkal, részleteket ad elő a Porgy és Bessből a Bernstein 100 éve, Copland és Gershwin című program keretében a Allentowni Szimfonikus Zenekarral, és fellép Bess szerepében a budapesti Margitszigeti Szabadtéri Színpadon is. Mindemellett előadóként évente visszatér a zimbabwei Harare Nemzetközi Művészeti Fesztiválra. Nemrégiben a PBS felkérésére Mitchell részleteket énekelt a Porgy és Bessből Craig Terry zongorakíséretével.

Gershwin Porgy és Bess című jazzoperája 2017. június 23-án és 25-én látható a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, amerikai sztárénekesek közreműködésével, szimfonikus LIVE koncert formájában.

Bővebb információ és online jegyvásárlás ide kattintva.