Etelka, Aletta

A KULT50 bemutatja: Tompos Kátya

2017.11.25. 14:06

Programkereső

Stílusérzékének köszönhetően hiteles a koncerttermekben, a színpadon és a filmvásznon is. Tompos Kátya portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent  kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése:

Tompos Kátya
Tompos Kátya
Fotó: Rózsa Erika / Nemzeti Színház

A Jászai Mari- és Junior Prima díjas színésznő operett–musical szakon végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Anyaszínháza, a budapesti Nemzeti Színház mellett jelenleg látható a Centrál Színházban és független produkcióban, rendszeresen találkozhat vele a kaposvári közönség, és készül Madách színházbeli bemutatkozására.

Pályájának érdekes kettősséget ad, hogy szerepeinek listáján jelentős számban vannak prózaiak, de a soknyelvű, popdaloktól az énekelt verseken át az autentikus folklórig terjedő zenei utazása, a Hrutka Róberttel készített, Keresztül Európán című lemeze óta nagy népszerűségnek és szakmai elismertségnek örvendő „saját jogú” énekesnő is, mi több, dalszövegeket ír. Stílusérzékének köszönhetően hiteles a koncerttermekben, a színpadon és a filmvásznon is.

Tompos Kátya szereti próbálgatni, feszegetni határait.

Jól ismeri a kortárs karaktereket, átéléssel viseli más korok jelmezeit, de az elrajzolt, abszurd, groteszk figurák bőrébe is könnyedén belebújik.

Ugyanúgy érti Alföldi Róbert, Bozsik Yvette és Vidnyánszky Attila rendezői színházát, otthonosan mozog alig százfős térben és az ország legnagyobb szabadtéri színpadain. Az összehasonlításokkal azonban nem tud mit kezdeni.

Hisz a sokféleségben, abban, hogy eltérő megközelítésekben vagy gondolkodásmódokban lehet találkozási pont.

„Kell egy kis bölcsesség és belátás, hogy meglásd, sok műfajt érdemes kipróbálni – ha abban találsz számodra értékes felfedeznivalókat –, és az alapjait ismerni, és hogy szinte mindenben lehet minőségit létrehozni. A zsigeri elutasítással emiatt nem tudok egyetérteni” – foglalta össze egyfajta ars poeticaként alkotói attitűdjét a 7óra7-nek. A politika továbbra sem érdekli, színészként függetlenítette és függetleníti magát a hatalmi csatározásoktól. Ahogy a Vasárnapi Híreknek elmondta:

Elsődleges dolgomnak azt tartom, hogy a színpadon nyilatkozzam meg szerepek formájában,

a többit a magam számára – nem szándékozva megsérteni senkit, aki önmagára nézvést máshogy gondolja – értelmetlennek tartom.”

Rada Bálint, Tompos Kátya - My fair lady
Rada Bálint, Tompos Kátya - My fair lady
Fotó: Puskel Zsolt / port.hu

Nem zárkózik be, tudatosan nyit újabb közösségek felé, kíváncsisága újabb feladatokba viszi bele, mert azt vallja, a színészet alapvetően erről, az önmagában való őszinte gyermeki játékosság megtalálásáról szól. Énekesnőként nincs szerep, a zenén kívül nincs más kapaszkodó. A színházban ezzel szemben még akkor is, ha lényétől távoli karaktert alakít,

magából indul ki, hogy élményeit, érzéseit, gondolatait egy színdarabon átszűrve, rendezői irányítással egyfajta maszkká gyúrja.

És Tompos Kátya ezeket a maszkokat bámulatosan könnyedén váltogatja, legyen szó szkeccsszerű jelenetekben felvillanó figurákról (Prostitúció), testetlen, szimbolikus értelemmel felruházott alakokról (Az Úr komédiásai) vagy pontosan előírt ívet bejáró szerepről (My Fair Lady). Nem a véletlen vagy az elfogultság íratja hát az olyan véleményt, mint amilyet Kovács Bálint kritikus fogalmazott meg az Indexen a Centrál színházi musical kapcsán: „Nemcsak énekhangjának tisztasága és sokszínűsége nyűgöz le sokadszor is, és nem is csak az olyan kézzelfogható dolgokat játssza el precízen és találóan, mint a naivan egyszerű, mégis a legmélyebb meggyőződésből kisarjadó felháborodás vagy az önérzet, amin ugyanakkor látszik, hogy olyan gyenge lábakon áll, hogy a legkisebb szél elfújná. De képes megmutatni a szavai mögött azt a kitéphetetlen fájdalmat is, amennyivel többet jelentenek neki Higgins lekicsinylő szavai egy egyszerű szerelmi csetepaténál: Tompos Kátya Elizája érzi azt a kibékíthetetlen, áthidalhatatlan ellentétet szegény és jómódú között, ami pedig az ő játékán kívül máshogyan nem jelenik meg az előadásban.”

Megadatott neki, hogy Helénát, Hermiát, Rosalindát és Cressidát is eljátssza, e tapasztalatait a hétszeres Oscar-díjas Szerelmes Shakespeare magyarországi bemutatójában hasznosíthatja majd, amelyben Violát alakítja. Azt az erős akaratú lányt, aki a kor előírásaival szemben színésznő szeretne lenni.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!