Etelka, Aletta

„A kultúra a lehető legerősebb üzenetfajta”

2017.11.25. 11:35

Programkereső

A III. Marton Éva Énekverseny kapcsán a megmérettetés tanácsadóját, Szabó Stein Imrét kérdeztük egy miniinterjúban arról, milyen változásokra számíthatunk 2018 szeptemberében.

- Az előző évek tapasztalatai alapján miben újul meg a Nemzetközi Marton Éva Énekverseny?

- Egy verseny létrehozásakor mindig a harmadik év a legkritikusabb. Az első a meglepetés erejével hat, ugyanakkor ez az a pont, amikor hatalmasat bukhat egy új nagy nemzetközi megmérettetés. A köztes helyzetben lévő második év után 2018-ban dől el, hogy sikerült-e nemzetközi hírnévre szert tennie a versenynek. Épp ezért sokkal markánsabb megjelenést kellett adnunk idén a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenynek.

Nagyobb bátorsággal mertük szóban és vizuálisan azt állítani, hogy valóban nemzetközi szinten is ott van a legjobb versenyek közt a helyünk.

- Hogyan kapott idén nagyobb nyilvánosságot a verseny?

- Idén is folytatjuk azt a „hagyományt”, hogy a külföldi nagy versenyek költségvetéséhez képest nevetséges összegből kell megoldanunk a nemzetközi kommunikációt. Ezt úgy valósítottuk meg, hogy sikerült a nagy médiumok vezetőit belelkesíteni – máskülönben nem tudnánk labdába rúgni még a kisebb operamagazinokban sem. Idén újdonság, hogy megjelent a Marton Éva Énekverseny sajtópalettáján néhány olyan közvéleményformáló erővel bíró médium, mint a Spiegel, a Euronews a maga tizenkétnyelvűségével, vagy a Le Mond, ami különösen szimpatizál a magyar zenével. Úgy gondolom, ha jelen tudunk lenni ilyen nagy sajtóorgánumokban, az jóval többet jelent, mint a potenciális indulók elérése, ami inkább a jó marketing kérdése.

A mi fő célunk, hogy tudassuk a világgal, létezik ez a verseny.

Hiszek benne, hogy a kultúra a lehető legerősebb üzenetfajta, ami akár a diplomácia nyelvére is visszafordítható később. És mivel kultúrában és a zenében kifejezetten jók vagyunk, hiba lenne ezt az üzenetet nem eljuttatni a világ többi pontjára.

- Változik valami a verseny felépítésében?

- A szervezésben egy markáns különbséget jelent, hogy az Operaház rekonstrukciója alatt folyik majd a verseny, ezért az a döntés született, hogy a gála – ami korábban az Operaházban volt – átkerül a Zeneakadémiára. Ennek az az előnye, hogy le tudjuk venni a döntő válláról a díjátadó terhét, amely így egy igazán grandiózus gála része lehet.

Az a célunk, hogy ne csak a legelszántabb operarajongók nézzék végig a versenyt, szeretnénk nyitni egy szélesebb közönség felé.

Ilyen módon elképzelhető, hogy a gálát fogjuk filmesíteni. Az említetteken kívül más nagy különbség nincs az eddigi évekhez képest, hiszen alapvetően jól működtek a versenynek azok a sajátosságai – például hogy eredeti nyelven végig kell énekelniük a versenyzőknek a műveket leintés nélkül – amelyekkel 2014-ben elindultunk.