Timót, Xénia

Erről az énekesről mondta Pavarotti, hogy még nála is nagyobb

2018.01.08. 11:57

Programkereső

Jussi Björling nevét már kezdjük elfelejteni, pedig Pavarotti példaképe volt, Caruso felesége pedig azt mondta róla, hogy az egyetlen énekes, aki felér a férjéhez.

Hat évesen kezdett éneket tanulni, az apja tanította. Aztán két testvérével együtt az édesapja turnéra vitte őket, és énekkvartettként léptek fel. Tizenhét éves volt, amikor a stockholmi Királyi Operaiskolában megkezdte tanulmányait. 1930-ban debütált operaszínpadon a Don Giovanni Ottaviójának szerepében. Egy korai hangfelvétel tanúsága szerint már ekkor káprázatos hangszíne volt, amelyet mesteri módon kontrollált. Íme.

1936-ban hatalmas sikert aratott a Covent Gardenben, innen pedig csak felfelé vezetett az út. 1938: Metropolitan Opera; 1940: San Francisco. A háború éveit Svédországban töltötte, 1946-ban pedig visszatért Amerikába – a legendás Rudolph Bing idején –, hogy a Metropolitan társulati tagjaként dolgozzon. Ekkor adta ki a memoárját Med bagaget i strupen (A csomag a torkomban) címmel.

1937-ben nálunk is fellépett, akkor a Pesti Hírlap így írt (február 27.): „Vajjon Svédország – a »bel canto« Itáliája mellett – második hazája a természetes, szép, szabad éneklésnek? Az ember hajlandó erre a föltevésre, ha számba veszi, hogy a távol északi földről még nem igen került hozzánk énekes, aki ne lett volna kitűnő.”

Többször is a világ legjobb tenorjává választották, Dorothy Caruso pedig azt mondta róla, hogy ő az egyetlen énekes, aki a színpadon emlékezteti férjére, a nagy Enrico Carusóra. Pavarotti sohasem titkolta, milyen hatással van rá a negyedévszázaddal idősebb svéd kolléga:

Amikor tanulni kezdek egy új operát, azzal kezdem, hogy meghallgatom, hogy csinálta Jussi Björling

Annyira egyedi a hangja, és én egyszerűen őt akarom követni. Annyira imádnám, ha az emberek Jussi Björlinghez hasonlítanának. Így akarok énekelni” – mondta egy 1988-as interjúban.

Hallgassa meg a két tenor duettjét a Bohémélet első felvonásából!