Fülöp, Evelin

A magyar kultúra kerül az Operettszínház új évadának fókuszába

2018.05.09. 00:00

Programkereső

A legendás István, a király, az anyák megmentője, Semmelweis Ignác, Szabó Magda-, Szerb Antal- és Molnár Ferenc-feldolgozások, illetve egy felújított Marica grófnő tanúskodik arról, hogy a magyar kultúra igen gazdag, ha az operettről van szó.
Az Operettszínház igazgatósága: Makláry László főzeneigazgató, Somfai Péter műszaki igazgató, Lőrinczy György főigazgató, Borbély László ügyvezető igazgató, Bodor Johanna balettigazgató, Oros Péter gazdasági igazgató
Az Operettszínház igazgatósága: Makláry László főzeneigazgató, Somfai Péter műszaki igazgató, Lőrinczy György főigazgató, Borbély László ügyvezető igazgató, Bodor Johanna balettigazgató, Oros Péter gazdasági igazgató
Fotó: Bíró András

A Budapesti Operettszínház május 8-i sajtótájékoztatóján Lőrinczy György, a színház igazgatója elmondta: „A következő évad a magyar történetek és a magyar szerzők köré szerveződik.” A vidám darabok mellett mélyebb, líraibb mondanivalóval rendelkező művek is helyet kapnak a műsorban.

Az Operettszínház új évadához május 9-től lehet bérletet újítani.

 „Mindig is a közösségi színházcsinálásban hittem” – mondta Lőrinczy, bemutatva a demokratikusan működő intézmény öttagú művészi tanácsát. A tanácsban több generáció és több stílus képviselői helyet kapnak: Székely Kriszta és Béres Attila rendezők, Bolba Tamás és Silló István karmesterek, illetve Galambos Attila dramaturg. Megkerülhetetlen szerepe van az Operettben Bodor Johanna balettigazgatónak is.

Feke Pál, Veréb Tamás, Kocsis Dénes és Dolhai Attila, illetve Balogh Ildikó felszolgáló
Feke Pál, Veréb Tamás, Kocsis Dénes és Dolhai Attila, illetve Balogh Ildikó felszolgáló
Fotó: Bíró András

István, a király

Budapesti bemutató: szeptember 20.

Ahogy a Fidelio is beszámolt róla, a Baján bemutatkozó István, a király produkció Budapesten is színpadra kerül, itt Veréb Tamás lesz István, Feke Pál pedig Koppány. Az előadást jegyző Székely Kriszta rendező így beszélt a legendás rockoperáról: „A magyar történelemnek az a pontja, amelyről az István, a király szól, rendkívül sűrű, olyan dilemmákkal teli időszak, ami azóta is elkíséri ezt az országot. Ennek az előadásnak van egy olyan rétege, amely komoly dolgokról mélyen tud beszélni. (...)”

Szabó P. Szilveszter, Nádasi Veronika, Lévai Enikő, Frankó Tünde; illetve Makk Zsuzsanna nézőtéri felügyelő ((b)
Szabó P. Szilveszter, Nádasi Veronika, Lévai Enikő, Frankó Tünde; illetve Makk Zsuzsanna nézőtéri felügyelő ((b)
Fotó: Bíró András

Semmelweis

Ősbemutató: szeptember 28.

Semmelweis Ignácról, a legendás magyar orvosról szól Raymond J. Lustig és Matthew Dohetry operája, amelyet a Bartók Plusz Operafesztiválon hallhat először a közönség. A főbb szerepekben Szabó P. Szilvesztert, Frankó Tündét, Nádasi Veronikát és Lévai Enikőt halljuk. Az előadás rendezője Boros Martin, aki a független színházi élet elismert alakja, most mutatkozik be először az Operettszínházban. „Semmelweis Ignácot ma az anyák megmentőjeként ismerjük, de a saját korában boszorkányként üldözött ember volt, pedig csak annyi volt a bűne, hogy kiállt a saját igazáért, új tanokat hirdetett, harcolt mások életéért. Semmelweis önmagával és a világgal viaskodó pszichéjébe vezeti a nézőket ez az opera, valóság, fikció, rémálmok mezsgyéjén” – mondta Boros.

Tündér Lala

Ősbemutató: október 25.

A Szegény Dzsoni és Árnika kritikai és közönségsikere után egyértelmű volt, hogy a Szabó Magda meséje nyomán készült Tündér Lalát is Szenteczki Zita rendezi. „Ez egy vitathatatlanul aktuális mese az elfogadásról, a befogadásról és a bátorságról” – mondta a Fidelio-díjas rendező. A Tündér Lala szövegeit Závada Péter írta, a zenét Darvas Benedek és Ádám Rita szerezte. A főbb szerepekben Gábor Márkó, Auksz Éva, Füred Nikolett.

Maya

Bemutató: november 30.

Az Operettszínház egykori igazgatója, Fényes Szabolcs ma már klasszikus, az 1931-ben íródott Maya pedig egy látványos showelemekkel tarkított revüoperett, amely egyesíti a félreértéses bohózati humort és a Rejtő Jenő-i szertelenséget. „Valamit nagyon rosszul csinálok, mert eddig minden itteni rendezésemet véresen komolyan gondoltam, ehhez képest Lőrinczy Gyuri azt hangsúlyozza, hogy azért választ engem, mert ezen lehet röhögni” – humorizált Réthly Attila rendező, majd beavatott egy kicsit a Maya előadástörténetébe. –

„Tizenkilenc évesen egy fiatalember Nagyváradról Budapestre érkezik, és olyan zenét ír, ami miatt Harmath Imre akkori sztárszínész és író letesz az asztalra egy szövegkönyvet, a címe Maya. 1931-ben mutatják be Honthy Hanna főszereplésével. Elindul egy sikersorozat, amely a háború után Karády Katalin főszereplésével folytatódik a romos Budapesten, később Fényes Szabolcs igazgatásával Galambos Erzsivel. Ebbe a sorba illeszkedünk. Azt garantálhatom, hogy a mi Mayánk sokkal szexisebb lesz, mint István, a király, vagy mint Tündér Lala. A többi maradjon titok.”

Janza Kata és Peller Károly, illetve Rajkovics Márta jegypénztáros
Janza Kata és Peller Károly, illetve Rajkovics Márta jegypénztáros
Fotó: Bíró András

Liliom / Carousel

Bemutató: 2019. április 26.

Molnár Ferenc Liliom című drámáját Puccini és Gershwin is meg szerette volna zenésíteni, a jogokat a Broadway legendás szerzőpárosa, Richard Rodgers librettista és Oscar Hammerstein kapta meg. A jólelkű, de meggondolatlan városligeti csibészről így többszörös Tony-díjas musical készült, amelyet Béres Attila rendez az Operettszínházban. A műhöz Závada Péter új szöveget fog írni. A két szereposztásban Dolhai Attila és Vágó Zsuzsa, illetve Sándor Péter és Széles Flóra.

Szulák Andrea és György-Rózsa Sándor, illetve Gulyás Marcell kellékes és Préger Krisztián színpadmester helyettes
Szulák Andrea és György-Rózsa Sándor, illetve Gulyás Marcell kellékes és Préger Krisztián színpadmester helyettes
Fotó: Bíró András

A Pendragon legenda

Ősbemutató: május 10.

Még Kerényi Miklós Gábor ötlete volt, hogy Szerb Antal regényéből musical készüljön, amelyet most Kovács Adrián zeneszerző és Galambos Attila szövegíró alkottak meg. Szerb Antal eredeti regényének fordulatossága Umberto Eco regényeivel vetekszik, a musicalfeldolgozásban viszont a hangsúlyok az érzelmekre helyeződnek. A rendező, Somogyi Szilárd kiemelte: a misztikus krimi fő kérdése, hogy "van-e jogunk, nekünk embereknek elvenni egy másik ember életét".

Dancs Annamari, Kékkovács Mara, Lukács Anita, illetve Bohács Sándor színpadmester, Bohács Tibor süllyedőmester és Bohács Zsolt díszítő
Dancs Annamari, Kékkovács Mara, Lukács Anita, illetve Bohács Sándor színpadmester, Bohács Tibor süllyedőmester és Bohács Zsolt díszítő
Fotó: Bíró András

Marica grófnő

Bemutató: 2019. június 27.

Kálmán Imre nem hiányozhat az Operettszínház évadából. A Marica grófnőt a fiatal Szabó Máté rendezi, aki némi homállyal utalt a Tasziló áriájában fellelhető filozófiai érdekességre: „Ti odabent nem tudjátok, hogy itt kint mi fáj.” Az intézmény később jelenti be a szereposztást.

A korábbi évek tendenciáinak megfelelően több koprodukciós együttműködésre és vendégjátékra is sor kerül sor.

Így Rosta Mária producerrel, vagyis a Zikkurat Színpadi Ügynökséggel koprodukcióban megvalósuló Apáca Show bemutatójára is Szente Vajk rendezésében, amelyetelőször a Szegedi Szabadtéri Játékok közönségeláthat, majd a produkció szeptember 8-tól beköltözik az Operettszínházba. A szegedi sztárszereposztásban Sári Évivel, Molnár Piroskával, Feke Pállal és Alföldi Róberttel is találkozhatnak a nézők a társulat olyan neves tagjai mellett, mint Peller Anna, Janza Kata, Lehoczky Zsuzsa, Kékkovács Mara, Vágó Zsuzsi, Szabó P. Szilveszter és Peller Károly. A Magyar Zenés Színházzal szövetségben egy Mária főhadnagy premier készül, amit Bozsó József állít színpadra, a Karinthy Színházzal kötött stratégiai megállapodás keretében pedig az Operettszínház színészei prózai szerepekben mutatkozhatnak be Újbuda népszerű játszóhelyén, Szabó P. Szilveszter pedig rendezőként jegyzi majd A baba című darabot.

Számos korábbi, sikeres előadás  bérletben marad:

így a 2018/19-es évad bérletes közönsége láthatja A chicagói hercegnő, A víg özvegy, az Abigél, az Elfújta a szél, az Ének az esőben, a Kékszakáll, a Mágnás Miska, az Oszi Boszi, illetve a Rebecca című előadásokat.

A május 10-én kezdődő bérletújításról és a színház bérleteiről az Operett megújult weboldalán tájékozódhat.